Håller på att konvertera ett gammalt hönshus till ett uppvärmt/Frostfritt förråd i ena delen av ett drygt 100 år gammalt stall.
Eftersom jag tänker att det är bra om det kan andas tänkte jag mig att har reglar upp ett golv och isolerar med luftspalt.
Jag är inte spänd på att gjuta in 100 år gamla ekstockar i väggarna heller....

Har reglat upp med 120 & 95-reglar (plattan är väldigt ojämn...) som ligger med luftspalt mot plattan.
min tanke var att lägga ett lager leca-kulor i botten ca 2cm och sedan lösull ovan det, spontat trägolv ovanpå.

Blir det helt katastrof ?
Jag kan göra luftkanaler upp ovan det isolerade undertaket
Vilken typ av islolering fungerar till detta ändamål isåfall ?

Spännande!
Hur det kommer att fungera beror nog på flera faktorer.
Framförallt kanske på hur mkt markfukt som ev tränger upp genom plattan, och därmed behöver ventileras bort. Om plattan ligger på torr och naturligt väldränerad mark så blir inte markfukten något stort problem, men om motsatsen gäller så blir det mkt fuktigt.

Troligtvis kan det fungera om det är litet markfukt endast, men med mkt är det mer tveksamt. Jämför med krypgrunder. Principen är snarlik. Vissa klarar sig bra, andra inte. Troligtvis beror det helt enkelt på hur högt fukttryck (RH) det är i årsmedel. Det bör vara en fråga om var gränsen går, vilket är lite flytande då det också samverkar med temp.

Det viktiga är att hålla golvet fuktöppet och att ha en god ventilation (lågt RH) i lokalen. Samt att se till att golvet/plattan är väl rengjord så det är ett minimum av organiska partiklar.
Undvik att ställa pappkartonger på golvet.

Sedan gäller det att vara medveten om att det kan bli problem, men om allt verkar ok efter 10 år så bör det vara en fungerande konstruktion under de rådande förutsättningarna.

Har bott här i snart 2år, inte noterat att det varit fuktigt på golvet någon gång än så länge.
Så tror inte att att det tränger upp ngt direkt.

Stenkistan (2 st) ligger ca 7m utanför, så bör väl betyda att det är skaplig nerträngning i marken

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.