Jag tänker bygga nytt trädgårdförråd som kläms in mellan bostadshuset och berget. Jag skulle gärna isolera förrådet men inte primärt för värme utan för ljud (både utifrån och innifrån). Förrådet kommer vara ouppvärmt och eftersom det byggs mot en bergvägg kommer det att vara en förhöjd fuktnivå som jag eventuellt ventilerar ut med en paxfläkt eller liknande. Fasaden skall vara i trä och längst ner blir det en rad mursten eller liknande. Taket blir förhoppningsvis ett sedumtak.
I den bortre delen av förrådet har jag tänkt bygga en bastu. Här är det också instressant med ljudisolering för att avskärma grannskapet men såklart är också isolering för värme aktuellt på två ytterväggar samt en innervägg (mot förrådsdelen). Den fjärde väggen kommer (troligtvis) att vara bergvägg för att skapa en naturnära upplevelse i bastun.
Nu söker jag förslag på isolering till förråd och bastu samt såklart även hur jag bör göra med fuktspärr.
Bifogar bild på existerande förråd (jag vet, det är anskrämligt fult!) och var jag tänkt bygga bastudelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder