jag har en timmerstomme som är ca 13 cm tjock på insidan har jag först 45mm rockwoll i ett tätt lager utan reglar. utanför det har jag rest 45*145 reglar som gör att väggarna blir raka då timret buktar å lutar lite här och där.. dvs totalt får jag 13 cm timmer, vintpapp 45 isolering, 145 isolering sedan plast, spån, gips. färg ;) Tror ni detta blir för tätt?? läre ju bli varmt i allafall, i taket kommer det bli 300 isolering och golvet är det 290 issolering, allt är issolerat med rockwoll.

Såvitt jag förstår så hänger ju kravet på täthet ihop med ventilation, dvs man får välja koncept - tätt eller genomsläppligt. Väljer man tätt skall det vara 100% tätt med ångtät plastfolie och lämpligen övertrycksventilation med värmeväxlare. Uppvärmningen i det konceptet kan ju vara vattenburen värme, elelement eller liknande. Väljer man genomsläpplighetsprincipen skall det bara vara halvgenomsläpplig (lägre ångenomgångstal) vindpapp på insidan, för att undvika funktvandring via konvektion. Fuktvandringen via diffusion är försumbar och ofarlig. Då skall man heller inte välja glasfiber / stenull som isolering eftersom dessa inte tillåter fuktvandring - välj istället linull eller cellulosafiber som är bra på att buffra och avge fukt. I genomsläpplighetskonceptet skall man ventilera med undertryck, vilket man får "på köpet" med eldning i fastigheten.

Så svaret på Roines fråga borde vara att det helt enkelt inte kan bli "för" tätt om han väljer täthetskonceptet, men då måste han vara noga med ventilationen för att inte få sunkigt inomhusklimat (fuktig och äcklig luft).

Med timmerhus tycker jag annars att man skall ta vara på timmerstommens grymma värmelagrande förmåga och ha den innerst, ev. lerklina den för att få fin och vindtät yta. Sedan sätter man genomsläpplig isolering ytterst. Litet jobb med att flytta ut fönstrena blir det. Generellt pratas det väldigt lite om väremlagrande kapacitet i väggarna, men det är ju sådant som gör att man får stabil temperatur (stor massa / vikt = bra värmelagrande förmåga = stabilt inomhustemperatur). Med genomsläppliga material får man också en behagligare fukthalt i luften, eftersom de tar upp vattenånga när det är fuktig inomhusluft och avger ånga när det är torr inomhusluft. Vem har inte känt hur torra slemhinnorna blir i ett eluppvärmt gullfiberisolerat "tätt" hus?

• Gilla
emanuel83 och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Jag köpte en timmerhus i Norrland (som sommar stuga) -den har jag isolerat in ifrån.
Jag vet inte om jag gjorde på bra sätt??? ...

Alltså först har jag spikad vindpapp sen regler 45*45,isolering isover,plast och på slutet gips och färg...

Eller nån som kan svara på detta om det är bra gjort eller helt fel...
Behöver ja riva gips ta bort plast och sätta på gips på nytt?

Mvh. lillahantverkshuset

Det finns ju många tycken och smaker i detta ämne men jag tror verkligen inte på plasten.

Är heller inte någon älskare av plast (eller gips). Funderar varför man inte isolerar med cellulosa. Då kan man ju skippa plasten helt. Tycker det verkar sundare.

är inte cellulosa mycket dyrare än en vanlig isolering?

Litet dyrare kan det ju bli, bl.a. för att man måste låna eller hyra en spruta för att få det på plats. Sedan finns det ju inte samma budgetutbud på cellulosafronten - man köper ju inte ekofiber på byggmax precis.
Annars tycker jag bara det är fördelar med cellulosa - miljövänligt, kliar inte, fuktbuffrande och genomsläppligt, dessutom täpper det till i alla springor o vrår som inte gullfibern kan göra.

Lerklina!

I det kan man lägga väggvärme (samma system som golvvärme, se mina tidigare inlägg i ämnet)
mussäkert, helt dragfritt men andas (ingen platsspärr), billigt om man gör det själv, vacker yta som kan målas direkt, man kan spika i det osv osv

Hej!

Jag köpte en timmerhus i Norrland (som sommar stuga) -den har jag isolerat in ifrån.
Jag vet inte om jag gjorde på bra sätt??? ...

Alltså först har jag spikad vindpapp sen regler 45*45,isolering isover,plast och på slutet gips och färg...

Eller nån som kan svara på detta om det är bra gjort eller helt fel...
Behöver ja riva gips ta bort plast och sätta på gips på nytt?

Mvh. lillahantverkshuset
Antar att du inte samtidigt såg till att få styrd ventilation och plastade taket omlott med väggar. Den fukt som vandrade genom väggen förut kommer stanna vid plasten och vandra uppåt eller tillbaka in i huset. Ha uppsikt om det hänt något med vinden eftersom mer fuktig luft borde ha vandrat den vägen. Tycker inte du ska riva och göra om om det inte är lätt gjort. Avvakta och se över ventilationen, kanske en extra frånluftsfläkt någonstans?

en liten fråga om det här med isolering. jag har timmerväggar och ska isolera. ska man ha luftspalt mellan timmret och isoleringen eller lägger man det helt emot?? och om man inte vill ha plast i väggen, kan man ha något annat då (typ papp) eller sätter man skivorna direkt mot isoleringen?? ska även isolera upp till nock och där ska det ju vara luftspalt så jag tänkte om det inte bör vara det även i väggen. har satt in mögelstoppers i taket...

glömde:: och bör jag använda cellulosaskivor istället för typ gullfiber??

• Gilla
almighty
  • Laddar…
Absolut, och då kan du sätta den direkt mot timret.

okej,, så ingen luftspalt i väggarna,, var får man tag på återförsäljare av cellulosaskivor?? jag bor i närheten av jönköping och nässjö. behöver man vindpapp om man har sånna skivor?

Mr Handyman skrev:
Absolut, och då kan du sätta den direkt mot timret.
Eller spruta in! Då tättar den båst! Och andas.

Man behöver så vitt jag vet vindpapp, men den ska väl helst sitta under panelen på utsidan, men i andra hand förstås utanför isoleringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.