Hej!
Jag behöver mer isolering på vinden alternativt insidan av taket. Eller både och.
Ämnet har diskuterats tidigare men hittar inte något tydligt svar på hur man bör göra.
Jag har ca 10-15 cm spån på vindsbjälklaget, ca 10 cm i större delen av snedtaken men i vissa delar inget alls. Taket består av takspån, någon slags takduk och tegel på det.
Jag kommer att använda mig av träfiberisolering men fundera på vart jag ska lägga den? Kan man lägga mot taket, befintlig konstruktion med spån borde se till att det är luftat? Hur isolerar jag bäst för att undvika fuktproblem?
Det finns förmodligen åsikter åt olika håll här men vill gärna ha lite input på vad jag bör ha i åtanke.
Jag behöver mer isolering på vinden alternativt insidan av taket. Eller både och.
Ämnet har diskuterats tidigare men hittar inte något tydligt svar på hur man bör göra.
Jag har ca 10-15 cm spån på vindsbjälklaget, ca 10 cm i större delen av snedtaken men i vissa delar inget alls. Taket består av takspån, någon slags takduk och tegel på det.
Jag kommer att använda mig av träfiberisolering men fundera på vart jag ska lägga den? Kan man lägga mot taket, befintlig konstruktion med spån borde se till att det är luftat? Hur isolerar jag bäst för att undvika fuktproblem?
Det finns förmodligen åsikter åt olika håll här men vill gärna ha lite input på vad jag bör ha i åtanke.
Hej.A Annathepannan skrev:Hej!
Det skall inte ligga hela vägen ut mot taket. Det behövs frisk luft på vinden så att fuktig luft kan ventileras bort. Och det blåser vanligtvis in under takfoten. Så som det ligger nu är inte så man brukar göra det, och en ventil i gaveln räcker sällan.
Om fasaden är tät upp mot taket, vilket den inte brukar vara så skall du oavsett försöka undvika att isoleringen ligger mot det relativa kalla taket och skapa problem.
Träfiberisolering, kutterspån eller cellulosa går alla fint. Träfiber skulle jag rekommendera. Dock inte mer än huset klarar. Blir det för kallt på vinden får du kondens och fuktproblem. Alternativt om det är ett litet hus, köp damfri kutterspån och lägg ut själv. Slutta mot kanterna där luften skall komma in. Mer än 20-30 cm totalt är nog ingen bra ide då det blir för kallt där uppe.
Frågan är varför du "behöver" isolera taket. Har ni för kallt hemma? Vilken typ av uppvärmning osv.. Hyrde idag en värmekamera och det gav mig fina insikter om var kylan kommer ifrån.. Sökte på kyla i huset, och på värme på vinden.
Det är framförallt ett av rummen på övervåningen som är väldigt kallt. Det är stor skillnad om man känner på taket utanför och inne i detta rum. Skillnaden just nu är att det rummet har en tunnare skiva i innertaket än de andra. Det är inte för kallt i resten av huset men det känns inte helt fel att minska uppvärmningenskostnaden och öka komforten genom att minska skillnaderna i temperatur.
Jag förstår att det måste finnas någon typ av ventilation men som det ser ut nu så saknas det isolering helt i vissa delar av snedtaket. Jag är också med på att inte isolera för mycket.
Bilden är på hur det ser ut ner i snedtaket.
Jag förstår att det måste finnas någon typ av ventilation men som det ser ut nu så saknas det isolering helt i vissa delar av snedtaket. Jag är också med på att inte isolera för mycket.
Då är det bara att lägga på valfritt material. Men som sagt, se till att det kommer in luft där annars får du problem i längden. All fuktig luft från huset går ju upp till vinden så småningom. Någonstans måste den ta vägen. Kutterspån är som sagt ett billigt och enkelt alternativ. Finns på granngården. Dammfritt rekommenderasA Annathepannan skrev:Det är framförallt ett av rummen på övervåningen som är väldigt kallt. Det är stor skillnad om man känner på taket utanför och inne i detta rum. Skillnaden just nu är att det rummet har en tunnare skiva i innertaket än de andra. Det är inte för kallt i resten av huset men det känns inte helt fel att minska uppvärmningenskostnaden och öka komforten genom att minska skillnaderna i temperatur.
Det är inte öppet så att det kan blåsa in under takfoten däremot så är inte själva taket helt tätt. Spånen ligger lite ju inte helt slätt och duken som ligger uppepå ligger inte helt dikt an så själva taket känns som att det borde vara ventilerat i sig. Jag borde alltså kunna lirka ner skivor i snedtaket? Lösull hade varit enklare men har inte hittat den lilla mängd jag behöver. Spån är billigare absolut men har ganska mycket sämre isolervärde.
Ehh, inte helt klar på hur du menar här? Menar du att du skall använda skivor med träfiberisolering? Inte lös isolering? eller menar du att du skall skapa en luftspalt mot taket med hjälp av en trä skiva?A Annathepannan skrev:
Om du oroar dig för att isoleringsvärdet skiljer sig så är det nog ganska oviktigt då du redan har en massa spån där uppe. Certifieringarna är ändå gjorde i labb och +- lite spelar nog ingen roll. Ta det som är enklast att handskas med och mest likt den befintliga isoleringen. Lösviktisolering är ju oerhört mycket enklare att jobba med. Och billigare.
Träfiberskivor menar jag. Och nej, inte för att skapa en luftspalt. Menade bara att träfiberull hade varit lättare att få på plats.
Jo, det är klart att det är testat i lab men är nog ändå stor skillnad. I snedtaket finns bara plats för max 10 cm. 10cm spån motsvarar i runda slängar en tredjedel "modern" isolering. Om man är snäll med värdena så säg hälften. Det kommer väl knappt att göra någon skillnad på värmeläckaget?
Jo, det är klart att det är testat i lab men är nog ändå stor skillnad. I snedtaket finns bara plats för max 10 cm. 10cm spån motsvarar i runda slängar en tredjedel "modern" isolering. Om man är snäll med värdena så säg hälften. Det kommer väl knappt att göra någon skillnad på värmeläckaget?
Ah, ok. Tror det blir svårt att få jämt och bra samt helt täckande med skivor. Skulle ha haft nån slags lösisolering och krattat ut ett lager som är täckande. Och som sagt sett till att det inte ligger isolering ut över kanterna och mot taket. Prova att ta bort lite längst ut och se om det faktisk är luftning där som är igensatt med spån.A Annathepannan skrev:Träfiberskivor menar jag. Och nej, inte för att skapa en luftspalt. Menade bara att träfiberull hade varit lättare att få på plats.
Eller be en firma som sprutar isolering. Dom brukar komma och titta, och om dom kan sina saker så ger dom bra råd så att det blir lagom.
Klicka här för att svara