Hej, inom en månad drar vårt garagebygge igång. Jag kommer bygga det själv med lösvirke. Det är egentligen bara en viktig fundering som jag har och det är hur jag skall isolera taket.

Vinden är inte tänkt att användas till något förutom eventuellt lite brädor som man vill förvara till framtida projekt. Kan jag bara lägga tex 120mm isolering mellan nedersta delen på takstolarna och ha plast på undersidan av takstolarna? Behövs ingen plast på ovansidan av isoleringen? Med denna lösningen så blir det alltså helt öppet mellan isoleringen och råsponten så den lär väl klara sig bra?

Om jag gör så så bör jag väl kunna lämna några centimeter luftspalt ut mot sidorna och sedan sätta ett insektsnät så bör väl ventilationen vara tillräcklig, så som på den andra bilden.

Arkitektritning av en byggnadssektion med mått, taklutning på 22 grader, verifierad datum och referensnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit panelhusfasad, stuprör, fönster, blå himmel, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behöver man ventilation till själva garagedelen?

Tack på förhand.

Det allmänna rådet är väl att bara plasta om utrymmet till huvuddel kommer vara uppvärmt.

Och plast sätts alltid så nära det uppvärmda utrymmet som möjligt, aldrig på andra sidan isoleringen.

Tack för svaret. Ja garaget kommer värma upp med en luftvärmepump. Så plast på nedersidan får det bli då

A abiz skrev:
Behövs ingen plast på ovansidan av isoleringen?
Nej inte plast på ovansidan men isolering med vindpapp på ovansidan

T tergo skrev:
Nej inte plast på ovansidan men isolering med vindpapp på ovansidan
Ja det låter ju logiskt nu när jag läser det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.