Jag har ett rum i källaren,som är helt utan värme och betonggolv.Golvet utgörs bara av sand.Nu undrar jag om jag kan placera isoleringen direkt emot trätaket(Se bild),och jag har tänkt använda mineralull,om det passar för detta ändåmål?Har tänkt lägga på minst 90mm isolering(2x45mm),och sedan sätta vindpapp över isoleringen.Eller bör jag också sätta upp vindpapp innan jag sätter dit isoleringen?Den befintliga isoleringen i golv/tak är sågspån,och det är ett lager på ca 15-20 cm spån.Har inte mätat det.

Mitt kök finns ovanför det aktuella rummet,och golvet är inte så varmt,som jag tycker det borde vara. :(Ytan som skall isoleras är på ca 14kvm.

Hoppas någon har ett bra svar?

/Flugfiskarn

• tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går utmärkt att göra som du har tänkt. Blir ju lite som att isolera en krypgrund.

Du har sand golv, spännande.. har kollat om du har radon? jag kan tänka mig om du har lite otur att du har radon i marken så får du in det genom sandgolvet.

Bör jag sätta vindpapp först eller är det överkurs? :confused:

Halva källaren har "sandgolv".Den andra halvan har betonggolv.Tror man gjorde så,då huset byggdes(1938) av ekonomiska skäl?Den del med sand går inte använda till nått,om man inte tar bort stora mängder sand först.Har gjort det på den ena halvan,för jag fixade till ett rum att hänga tvätt i.Och det gör jag inte om.Skottade sand en hel helg ut genom ett litet källarfönster.:( Marken som mitt hus står på är till stor del sand.Har inte gjort någon kontroll av radon än,men har tänkt göra det.

/Flugfiskarn

Vindpapp är ju inte fel. Dock så ska ju den helst sitta på den kalla sidan av isoleringen.

OK! Tack för snabba och bra svar.....Då är det bara att sätta igång med jobbet :)

/Flugfiskarn

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.