Hej!
Jag har ett sommarhus, byggt 1969.
Det är lite ihop plock av allt möjligt känns det som, taket är däremot relativt nytt och isolerat! Vägggarna är gammal isolering och golven är av nåt trä där kyla kommer in. Står på krypargrund. Kollade under huset och brädorna ser torra ut men anar lite grönt på dem. Ingen doft.
Fönster behöver bytas ut.
Skulle vilja få det att fungera vintertid.
Nu till min fråga ; är det billigare att bygga nytt på befintlig planritning? Inget vatten finns i huset. Endast el.
eller Hur isolerar jag golv och väggar billigast och med gott resultat? Funderar på att ta dit en besiktningsman med risk att han säger att jag måste riva. 😩 köpte dock tomten för läget och tänkte att jag i värsta fall kan fixa nytt hus men vill hålla ned kostnaderna.
Jag har ett sommarhus, byggt 1969.
Det är lite ihop plock av allt möjligt känns det som, taket är däremot relativt nytt och isolerat! Vägggarna är gammal isolering och golven är av nåt trä där kyla kommer in. Står på krypargrund. Kollade under huset och brädorna ser torra ut men anar lite grönt på dem. Ingen doft.
Fönster behöver bytas ut.
Skulle vilja få det att fungera vintertid.
Nu till min fråga ; är det billigare att bygga nytt på befintlig planritning? Inget vatten finns i huset. Endast el.
eller Hur isolerar jag golv och väggar billigast och med gott resultat? Funderar på att ta dit en besiktningsman med risk att han säger att jag måste riva. 😩 köpte dock tomten för läget och tänkte att jag i värsta fall kan fixa nytt hus men vill hålla ned kostnaderna.
En sommarstuga är i allmänhet så dåligt isolerad att det är totalt meningslöst ur energisynpunkt att byta fönster! Snarare finns risk att du förfular stugan genom fönterbyte! Oftast brukar en noggrann målning och kittning göra underverk. Det som alltid bäst betalar sig när det gäller isolering är att isolera uppåt, samt att täta för drag där det går. Du skriver att taket är isolerat. Tillräckligt? Nästa steg kan vara att tilläggsisolera väggarna och därefter golvet. Sedan kommer man inte ifrån att en sommarstuga inte är byggd för att fungera på vintern så det är mycket möjligt att nyttt hus blir en bättre lösning.....
Klicka här för att svara