1 746 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Isolera snedtak - två gånger tre varianter
Nu är det dags att isolera den idag oinredda ovanvåningen. Jag har två olika varianter av isolering jag funderar på, och tänkte höra vilken ni "röstar" på. Dessutom funderar jag på OSB:s vara eller icke vara i snedtak.
Takstolen är idag 150 mm (märkligt mått, huset byggt -67). Tanken är att bygga på den med en 45:a och sedan lägga ytterligare en 45:a tvärs för att minska köldbryggor.
Nu till alternativen:
1. 25*25-läkt som täcks med masonit, därefter 170 mm isolering, plast, tvärslagda 45*45 med 45 mm isolering.
+ Något billigare än alt. 2 (dock extremt marginellt, typ 300 spänn för hela taket)
+ beprövat
- tungt med masonit
2. 25*25-läkt som täcks med 30 mm cellplast, därefter 145 mm isolering, plast, tvärslagda 45*45 med 45 mm isolering
+ lätthanterade skivor
+ några mm extra isolering eftersom cellplasten i sig isolerar
- är skivan för tät som luftspalt
Sedan är det en fråga om väggarna. Ska man ha OSB under gipset i snedtak eller är det extremt mycket overkill, man lär ju inte hänga något där utan det är mer för att göra det "gediget" i så fall.
A. Väggarna kläs med ett lager 13 mm gips
B. Väggarna kläs med ett lager OSB 11 mm plus ett lager 13 mm gips
C. Väggarna kläs med två lager 13 mm gips.
Jag är medveten om att ca 200 mm isolering är i minsta laget, men å andra sidan får jag ta det, för annars tappar jag för mycket yta.
Tack på förhand!!
Takstolen är idag 150 mm (märkligt mått, huset byggt -67). Tanken är att bygga på den med en 45:a och sedan lägga ytterligare en 45:a tvärs för att minska köldbryggor.
Nu till alternativen:
1. 25*25-läkt som täcks med masonit, därefter 170 mm isolering, plast, tvärslagda 45*45 med 45 mm isolering.
+ Något billigare än alt. 2 (dock extremt marginellt, typ 300 spänn för hela taket)
+ beprövat
- tungt med masonit
2. 25*25-läkt som täcks med 30 mm cellplast, därefter 145 mm isolering, plast, tvärslagda 45*45 med 45 mm isolering
+ lätthanterade skivor
+ några mm extra isolering eftersom cellplasten i sig isolerar
- är skivan för tät som luftspalt
Sedan är det en fråga om väggarna. Ska man ha OSB under gipset i snedtak eller är det extremt mycket overkill, man lär ju inte hänga något där utan det är mer för att göra det "gediget" i så fall.
A. Väggarna kläs med ett lager 13 mm gips
B. Väggarna kläs med ett lager OSB 11 mm plus ett lager 13 mm gips
C. Väggarna kläs med två lager 13 mm gips.
Jag är medveten om att ca 200 mm isolering är i minsta laget, men å andra sidan får jag ta det, för annars tappar jag för mycket yta.
Tack på förhand!!
Är själv på väg att börja inreda våran ovanvåning på ett nybyggt hus. Takstolarna är 170mm. Kommer själv att använda 25*25 läkt+masonit. Takstolarna kommer att byggas på med 45 regel och sedan en 45:a på tvären. Blir totalt 235mm isolering. Känns som om det blir fullt tillräckligt i snedtak och stödbensvägg.
Kör med OSB+gips i väggarna då det blr stabilare och lättare att fösta upp saker.
Kör med OSB+gips i väggarna då det blr stabilare och lättare att fösta upp saker.
Ok, intressant, det var ju "ganska" lika förutsättningar får man säga. 
Jag kommer inte att isolera stödbensväggen utan isolera snedtaket ända ut för att använda kattvinden som förvaringsutrymme, den typen av förvaring är nämligen precis vad vi saknar idag.
Jag är fortfarande lite sugen på det där med cellplast, främst för att det är smidigare att fixa själv, men jag noterar rösten på masonit.
Jag kommer inte att isolera stödbensväggen utan isolera snedtaket ända ut för att använda kattvinden som förvaringsutrymme, den typen av förvaring är nämligen precis vad vi saknar idag.
Jag är fortfarande lite sugen på det där med cellplast, främst för att det är smidigare att fixa själv, men jag noterar rösten på masonit.
Klicka här för att svara