Hej!

Ska ta mig för och bygga ett litet pump/servicehus på gjuten platta och funderar över hur man enklast bygger upp detta.

Till väggar har jag tänkt mig utifrån och in:
Lockpanel
Läkt
Vindduk
Regelstomme
Isolering
Plast?
Råspont

Till taket har jag tänkt mig uppifrån och ner
Takpanneplåt
Läkt
Papp
Råspont
Regelverk (tak i vinkel)
Luftspalt i regelverk mha masonit
Isolering
Plast?
Råspont

Tänker jag galet med plasten?
Utrymmet ska klara kalla vintrar och det kommer hålla som kallast +7-8 grader med hjälp av frostvakt
 
Ja. Skippa plasten i detta fall.
Endast i riktigt uppvärmda hus du ska ha plast.
Alltså inte i sommarstugor eller garage som bara värms till +12.

Ordna ventilation bara så blir det bra.

//AA
 
S saiter skrev:
Ja. Skippa plasten i detta fall.
Endast i riktigt uppvärmda hus du ska ha plast.
Alltså inte i sommarstugor eller garage som bara värms till +12.

Ordna ventilation bara så blir det bra.

//AA
Så ingenting alls istället för plasten?
Tänker på dukarna som finns som är "halvöppna"
 
Det kan du ha om du vill.

//AA
 
Bison ångbroms
 
Vilken isolering
Stenull är diffusöppen
 
Efter som du inte kommer att ha något som genererar fukt så behöver du ingen fuktspärr.
 
  • Gilla
Skogspromenix
  • Laddar…
Så antingen någon ångbroms eller ingenting alls närmast insidan? Gäller det även taket ?
 
Om du använder fuktspärr bör du se till att det inte blir kallare inne än ute. Det bör du göra oavsett, för annars riskerar du mögel oavsett.
 
Du kan sätta samma i taket om du vill.
Mögel undviker du genom att du har det torrt.
Kanske en avfuktare kan vara ett alternativ.

//AA
 
Vidare fundering för det här bygget, har försökt rita hur jag har tänkt mig. (obs ej skalenligt eller exakt, men principen framgår)

Hur placerar man "takstolen" längst ut i förhållande till regelstommen? Ska de liva med varandra?
Ska man isolera taket och sätta spont för att sedan sätta ett par reglar mellan hammarband och "takstolen" längst ut?
Vill ju isolera väggen hela vägen upp.

Tacksam för hjälp!

Oritad skiss av en väggstomme och takkonstruktion för byggdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låt dom liva med varandra.
Sen sätter du spikläkt på stommen och en på takstolen.
Sen panel på alltihop.

//AA
 
S saiter skrev:
Låt dom liva med varandra.
Sen sätter du spikläkt på stommen och en på takstolen.
Sen panel på alltihop.

//AA
Okej, ingen input på hur jag enklast får in 195 isolering mellan hammarband och innertak?
Köra med 195reglar från hammarband dikt emot råsponten (innertaket)?
 
Ja så får det bli.
Annars skulle du haft högre takåsar.

//AA
 
Tänkte att jag kunde dela med mig av detta bygget, ni sitter säkert på halster huruvida det verkligen blev med detta bygge! ;)

Först en bild på utgångsläget
Utgångsläget för renovering: ett litet rött hobbithus med tegeltak, omgivet av byggmaterial och spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hobbithus med hydrofor och en byggfläkt a 2000watt.
Relativt oisolerat (läs hemmagjord Slush direkt i kranen vintertid.)
Första åtgärden blev rivning och bygga ut plattan ca 20cm runtom för att få plats med väggar av 195x45 virke
Grundarbete för hobbithus med ny betongplatta, armeringsjärn och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundläggning för ett byggprojekt med träramar och armeringsjärn vid husets hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 469715 Utgångsläget för ett bygge med hydrofor, byggfläkt och sladdar på en betongplatta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nygjuten betongplatta vid husgrund med hydrofor och byggmaterial, omgiven av grus och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.