Hej!
Ska ta mig för och bygga ett litet pump/servicehus på gjuten platta och funderar över hur man enklast bygger upp detta.
Till väggar har jag tänkt mig utifrån och in:
Lockpanel
Läkt
Vindduk
Regelstomme
Isolering
Plast?
Råspont
Till taket har jag tänkt mig uppifrån och ner
Takpanneplåt
Läkt
Papp
Råspont
Regelverk (tak i vinkel)
Luftspalt i regelverk mha masonit
Isolering
Plast?
Råspont
Tänker jag galet med plasten?
Utrymmet ska klara kalla vintrar och det kommer hålla som kallast +7-8 grader med hjälp av frostvakt
Ska ta mig för och bygga ett litet pump/servicehus på gjuten platta och funderar över hur man enklast bygger upp detta.
Till väggar har jag tänkt mig utifrån och in:
Lockpanel
Läkt
Vindduk
Regelstomme
Isolering
Plast?
Råspont
Till taket har jag tänkt mig uppifrån och ner
Takpanneplåt
Läkt
Papp
Råspont
Regelverk (tak i vinkel)
Luftspalt i regelverk mha masonit
Isolering
Plast?
Råspont
Tänker jag galet med plasten?
Utrymmet ska klara kalla vintrar och det kommer hålla som kallast +7-8 grader med hjälp av frostvakt
Efter som du inte kommer att ha något som genererar fukt så behöver du ingen fuktspärr.
Så antingen någon ångbroms eller ingenting alls närmast insidan? Gäller det även taket ?
Om du använder fuktspärr bör du se till att det inte blir kallare inne än ute. Det bör du göra oavsett, för annars riskerar du mögel oavsett.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Vidare fundering för det här bygget, har försökt rita hur jag har tänkt mig. (obs ej skalenligt eller exakt, men principen framgår)
Hur placerar man "takstolen" längst ut i förhållande till regelstommen? Ska de liva med varandra?
Ska man isolera taket och sätta spont för att sedan sätta ett par reglar mellan hammarband och "takstolen" längst ut?
Vill ju isolera väggen hela vägen upp.
Tacksam för hjälp!
Hur placerar man "takstolen" längst ut i förhållande till regelstommen? Ska de liva med varandra?
Ska man isolera taket och sätta spont för att sedan sätta ett par reglar mellan hammarband och "takstolen" längst ut?
Vill ju isolera väggen hela vägen upp.
Tacksam för hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte att jag kunde dela med mig av detta bygget, ni sitter säkert på halster huruvida det verkligen blev med detta bygge! 
Först en bild på utgångsläget
Ett hobbithus med hydrofor och en byggfläkt a 2000watt.
Relativt oisolerat (läs hemmagjord Slush direkt i kranen vintertid.)
Första åtgärden blev rivning och bygga ut plattan ca 20cm runtom för att få plats med väggar av 195x45 virke
Visa bilaga 469715
Först en bild på utgångsläget
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hobbithus med hydrofor och en byggfläkt a 2000watt.
Relativt oisolerat (läs hemmagjord Slush direkt i kranen vintertid.)
Första åtgärden blev rivning och bygga ut plattan ca 20cm runtom för att få plats med väggar av 195x45 virke
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
