1 237 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Isolera på insidan
Medlem
· Stockholm
· 182 inlägg
HEJ!
Jag har ytterväggar i mitt kedjehus byggt -67 som jag TROR är uppbyggda på detta sätt idag utefrån sett:
•Tegel (utan dränings/lufthål nertill)
•Luftspalt
•Vindpapp?
•Stående regelverk 95-120mm med isolering imellan
•Masonit/tretex/mariekexskiva
Jag är nu i planeringsstadiet att helrenovera.
Tanken är då att riva bort skivmaterialet invändigt och slutresultatet blir då detta utefrån sett:
•Tegel
•Luftspalt
•Vindpapp
•Stående regelverk 95-120mm med isolering imellan
•Plast/Ångspärr
•Liggande 45mm regel med isolering imellan
•osb eller plyfa eller råspont
•Gips
Gammla elinstallationer rivs i sin helhet, nya installationer går på insidan om plasten i sin helhet.
Jag har även en vägg mot grannen jag har frågor om, men vi tar dessa först:
Bör jag isolera mer än 45? Jag vet att väggarna blir undermåttligt isolerade enligt nybyggnadsmått, men vill samtidigt inte riskera frostsprängning på tegelfasaden.
Vad säger experterna?
Jag har ytterväggar i mitt kedjehus byggt -67 som jag TROR är uppbyggda på detta sätt idag utefrån sett:
•Tegel (utan dränings/lufthål nertill)
•Luftspalt
•Vindpapp?
•Stående regelverk 95-120mm med isolering imellan
•Masonit/tretex/mariekexskiva
Jag är nu i planeringsstadiet att helrenovera.
Tanken är då att riva bort skivmaterialet invändigt och slutresultatet blir då detta utefrån sett:
•Tegel
•Luftspalt
•Vindpapp
•Stående regelverk 95-120mm med isolering imellan
•Plast/Ångspärr
•Liggande 45mm regel med isolering imellan
•osb eller plyfa eller råspont
•Gips
Gammla elinstallationer rivs i sin helhet, nya installationer går på insidan om plasten i sin helhet.
Jag har även en vägg mot grannen jag har frågor om, men vi tar dessa först:
Bör jag isolera mer än 45? Jag vet att väggarna blir undermåttligt isolerade enligt nybyggnadsmått, men vill samtidigt inte riskera frostsprängning på tegelfasaden.
Vad säger experterna?
Jag skulle rekommendera att du isolerar minst två skikt med 45 mm när du ändå gör jobbet, ännu hellre två st 70 mm skikt. Prisskillnaden är väldigt liten när du ändå gör jobbet.
Varför vill du ha plast? Är det plast i resten av huset?
Varför vill du ha plast? Är det plast i resten av huset?
Medlem
· Stockholm
· 182 inlägg
Hela huset kommer gå igenom en helrenovering, vilket inkluderar ångspärr överallt samt mekanisk ventilation (FTX)H huggan skrev:
Är inte risken om man isolerar för mycket att dem yttersta komponenterna (tegel och stående regelverk) inte torkar upp om dem blir utsatta för väta (regn / kondens) vilket på teglet kan leda till frostsprängning och regelverket kan få en förhöjd fuktkvot vilket aldrig är bra för organiskt material?
Nog för att jag inte vill elda för kråkorna, men vill samtidigt inte ha en riskkonstruktion, jag kommer trots allt ha bergvärme som uppvärmningskälla samt värmeåtervinning på ventilationen, och därtill ca 300-400mm isolering i tak.
Har du tegel, luftspalt och sedan vindpapp så är det inga problem. Så gör man fortfarande idag fast med 300-400 mm isolering innanför luftspalten.
Statusen på vindpappen ser du när du river upp väggarna så du vet att den är ok.
Statusen på vindpappen ser du när du river upp väggarna så du vet att den är ok.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Mitt hus är uppbyggt på samma sätt, fast med asfaboard bakom teglet. Vi kommer riva teglet, regla med 45+ isolering och sedan en 100 mm fasadskiva + panel. På insidan blir det som du tänkt, vi river väggboarden och reglar ut 45 + isolering och ny el. Sen osb och gips på det 
Klicka här för att svara