2 649 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
isolera på insidan
Hej
Jag bor i ett torp som har en övervåning som i dag fungerar som sommarbostad=ingen isolering.
Skall nu använda övervåningen permanent. med oljelement+självdrag ventilation
Jag tänkte tilläggsisolera på insidan med cellplast mellan takstolarna och sen panel.
Räcker det med det?
Vad bör jag tänka på ?
Tackar på förhand
Jag bor i ett torp som har en övervåning som i dag fungerar som sommarbostad=ingen isolering.
Skall nu använda övervåningen permanent. med oljelement+självdrag ventilation
Jag tänkte tilläggsisolera på insidan med cellplast mellan takstolarna och sen panel.
Räcker det med det?
Vad bör jag tänka på ?
Tackar på förhand
Fundera på fuktproblematiken vid invändig isolering,
finns invändig luft- eller fuktspärr i vägg & tak idag?
Det kan ev. vara klokt att sätta in ex. en diffusionsöppen
luftspärr invändigt (gärna indragen tex.45mm) för att hindra
den ökade fuktbelastningen att vandra utåt i väggen med
hjälp av läckande luft.
En sådan luftspärr gör även husväggen tätare vilket minskar energiförbrukningen, men se till att få till en vettig ventilation!
Självdrag är dyrt i drift (mycket varmluft som läcker ut onödan)
och svårt att reglera.
-Mycket ventilation på vintern & lite på sommaren,
dvs. precis tvärtom mot vad man skulle vilja ha...
Det finns mindre FTX-aggraget för efterinstallation i mindre utrymmen...
finns invändig luft- eller fuktspärr i vägg & tak idag?
Det kan ev. vara klokt att sätta in ex. en diffusionsöppen
luftspärr invändigt (gärna indragen tex.45mm) för att hindra
den ökade fuktbelastningen att vandra utåt i väggen med
hjälp av läckande luft.
En sådan luftspärr gör även husväggen tätare vilket minskar energiförbrukningen, men se till att få till en vettig ventilation!
Självdrag är dyrt i drift (mycket varmluft som läcker ut onödan)
och svårt att reglera.
-Mycket ventilation på vintern & lite på sommaren,
dvs. precis tvärtom mot vad man skulle vilja ha...
Det finns mindre FTX-aggraget för efterinstallation i mindre utrymmen...
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Varför tänker du andvända cellplast ?
Att cellplast krymper /sväller stämmer. Som jag har uppfattat saker så beror detta inte på tiden, utan på luftfuktigheten.
Mina Dorocellblock, 1200mm EPS, krympte ~3mm/st ifrån Septemeber till December, dvs. det när blev torrare ute. Enligt tillverkare kommer som att svälla igen framåt sommaren när luftfuktigheten ökar igen...
Alltså har Lymmeln rätt i sin synpunkt att du kan få köldbryggor i skarvarna, Thermisol har en skiva som heter "Squeeze" den verkar vara avsedd för att sitta mellan reglar. Dom kanske har löst detta problem med i denna skiva?
Mina Dorocellblock, 1200mm EPS, krympte ~3mm/st ifrån Septemeber till December, dvs. det när blev torrare ute. Enligt tillverkare kommer som att svälla igen framåt sommaren när luftfuktigheten ökar igen...
Alltså har Lymmeln rätt i sin synpunkt att du kan få köldbryggor i skarvarna, Thermisol har en skiva som heter "Squeeze" den verkar vara avsedd för att sitta mellan reglar. Dom kanske har löst detta problem med i denna skiva?
Klicka här för att svara