Hej har ett garage som ligger till hälften under mark.
Huset är från 1930, men garage hör till en utbyggnad gjort 1985.
Verkar vara oisolerad platta och garage saknar värme (element).
Hade tänkt dra in värme till garage.
Väggarna verkar väldigt tjocka 30cm.
Finns dock ett extra rum som är under huset entretrappa på 1.2x1.2m
Detta rum tänkte jag börja med att isolera lite på insidan.
Då det är litet tänkte jag bara göra något åt det.
Väggarna här är bara ca 15cm.
Tänker mig någon form av 5cm cellplast i tak och väggar? Tidigare ägare har börjat lite med plast och glasull (se bild)
Är ju en stentrsppa i taket så vet inte riktigt hur jag löser fukt här??
Tacksam för alla tips se bilder på rummet.
 
  • Oisolerat hörn av ett litet rum med synlig glasull och plast, sprickor i betong och en del av en mörk väska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ofärdigt isoleringsarbete i ett litet rum under entrétrappan med synlig betongvägg och delvis påbörjad isolering med plast och glasull.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Märkligt ingen vet :/ byggvaruhusen kan heller inte säga något *uppgiven*
 
Jag skulle vara försiktigt att ändra på ett system som funkar. Frågan är ju varför du vill isolera det. Bara för att? Eller vill du ändra rummenns användningssätt?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle vara försiktigt att ändra på ett system som funkar. Frågan är ju varför du vill isolera det. Bara för att? Eller vill du ändra rummenns användningssätt?
Tanken är ju att lägga värme på garaget.
Har sovrummet ovanför...
Kanske inte 20 grader men 12 i alla fall.
Vill ju inte elda för kråkorna...
Övriga delen av garaget har ju tjockare väggar samt möjlighet till isolering via dräneringen (isodrän)
 
Hur ser garaget ut på utsidan? kan man inte isolera där, såsom man gör när man gör gamla sommarstugor ska bli permanentbebodda?
Om väggarna är 30cm tjocka kanske det räcker som isolering?
jag har en källare med isodrän och den ligger nog ca 2/3 undermark och där isolerar isodränen såpass bra att jag klarar mig utan övrig isolering.
hur stort är garaget? har ett panrum och garage som mer är verkstad där de varma delarna i källaren håller de rummen över nollan(el pannan hjälper nog till en del)
ska jag vara där eller att det blir riktigt kyligt slår jag på oljeelementet på 400 watt.
öriga källaren är bebodd(av mig, mancave) så där jag jag en klen värmepump som räcker mer än väl till.
 
Jo tanken är att podrän isolera ytterväggarna. .
Men det lilla rummet jag beskrivit med bilder ovan, är utanför garaget...
En öppning till vänster i garaget som tidigare varit en dörr, har nu blivit en trappa över och nu då ett extra rum till garaget 1.2x12 m2

Detta rum går ju ej isolera utifrån
 
Leca har isolerblock med PUR isolering.
De är dock rätt tjocka, men det skulle gå att använda enbart PUR-skivor som isolering.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Leca har isolerblock med PUR isolering.
De är dock rätt tjocka, men det skulle gå att använda enbart PUR-skivor som isolering.
Det är något sådant jag tänker, dyrt men bra :)
Var inne på något liknade men personalen på bauhouse blev osäkra och börja prata om ångspärr (plast) mot ytterväggen..
Känns onödigt??
Man vill väl att den skall andas? Kan jag om jag vill gisa rätt mot dessa skivor?
 
Under marknivå skall du undvika plast på insidan av ytterväggarna.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Under marknivå skall du undvika plast på insidan av ytterväggarna.
Ok nu börjar jag känna mig lite lugnare :)
Hur är det ovan då? Väggarna är ju bara till hälften under...

Tog lite nya bilder..
Här ser man trappan med rummet under..
Tänkte även ev. Isolera väggarna vid dörrarna (insidan)..
Samt med tiden nya dörrar, eller isolera dessa på insidan
 
  • Brunt trähus med vit övervåning som delvis döljer en källartrappa och dörr nedanför, omgivet av växtlighet och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en trappa som leder upp till en entrédörr med halvt isolerade väggar och rummet under synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade det varit mitt hus, skulle jag undvika all plast i källarnivån. Även den del som ligger över markytan.
Får eventuell fukt vandra fritt i väggkonstruktionen, undviker du många problem.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Hade det varit mitt hus, skulle jag undvika all plast i källarnivån. Även den del som ligger över markytan.
Får eventuell fukt vandra fritt i väggkonstruktionen, undviker du många problem.
Stort tack thomas.
Nu skall jag leta
Cellplats.
Tack bossespecial kollar på ditt val också
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.