Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Hej har ett garage som ligger till hälften under mark.
Huset är från 1930, men garage hör till en utbyggnad gjort 1985.
Verkar vara oisolerad platta och garage saknar värme (element).
Hade tänkt dra in värme till garage.
Väggarna verkar väldigt tjocka 30cm.
Finns dock ett extra rum som är under huset entretrappa på 1.2x1.2m
Detta rum tänkte jag börja med att isolera lite på insidan.
Då det är litet tänkte jag bara göra något åt det.
Väggarna här är bara ca 15cm.
Tänker mig någon form av 5cm cellplast i tak och väggar? Tidigare ägare har börjat lite med plast och glasull (se bild)
Är ju en stentrsppa i taket så vet inte riktigt hur jag löser fukt här??
Tacksam för alla tips se bilder på rummet.
Huset är från 1930, men garage hör till en utbyggnad gjort 1985.
Verkar vara oisolerad platta och garage saknar värme (element).
Hade tänkt dra in värme till garage.
Väggarna verkar väldigt tjocka 30cm.
Finns dock ett extra rum som är under huset entretrappa på 1.2x1.2m
Detta rum tänkte jag börja med att isolera lite på insidan.
Då det är litet tänkte jag bara göra något åt det.
Väggarna här är bara ca 15cm.
Tänker mig någon form av 5cm cellplast i tak och väggar? Tidigare ägare har börjat lite med plast och glasull (se bild)
Är ju en stentrsppa i taket så vet inte riktigt hur jag löser fukt här??
Tacksam för alla tips se bilder på rummet.
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Märkligt ingen vet :/ byggvaruhusen kan heller inte säga något *uppgiven*
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Jag skulle vara försiktigt att ändra på ett system som funkar. Frågan är ju varför du vill isolera det. Bara för att? Eller vill du ändra rummenns användningssätt?
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Tanken är ju att lägga värme på garaget.T Thomas_Blekinge skrev:
Har sovrummet ovanför...
Kanske inte 20 grader men 12 i alla fall.
Vill ju inte elda för kråkorna...
Övriga delen av garaget har ju tjockare väggar samt möjlighet till isolering via dräneringen (isodrän)
Hur ser garaget ut på utsidan? kan man inte isolera där, såsom man gör när man gör gamla sommarstugor ska bli permanentbebodda?
Om väggarna är 30cm tjocka kanske det räcker som isolering?
jag har en källare med isodrän och den ligger nog ca 2/3 undermark och där isolerar isodränen såpass bra att jag klarar mig utan övrig isolering.
hur stort är garaget? har ett panrum och garage som mer är verkstad där de varma delarna i källaren håller de rummen över nollan(el pannan hjälper nog till en del)
ska jag vara där eller att det blir riktigt kyligt slår jag på oljeelementet på 400 watt.
öriga källaren är bebodd(av mig, mancave) så där jag jag en klen värmepump som räcker mer än väl till.
Om väggarna är 30cm tjocka kanske det räcker som isolering?
jag har en källare med isodrän och den ligger nog ca 2/3 undermark och där isolerar isodränen såpass bra att jag klarar mig utan övrig isolering.
hur stort är garaget? har ett panrum och garage som mer är verkstad där de varma delarna i källaren håller de rummen över nollan(el pannan hjälper nog till en del)
ska jag vara där eller att det blir riktigt kyligt slår jag på oljeelementet på 400 watt.
öriga källaren är bebodd(av mig, mancave) så där jag jag en klen värmepump som räcker mer än väl till.
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Jo tanken är att podrän isolera ytterväggarna. .
Men det lilla rummet jag beskrivit med bilder ovan, är utanför garaget...
En öppning till vänster i garaget som tidigare varit en dörr, har nu blivit en trappa över och nu då ett extra rum till garaget 1.2x12 m2
Detta rum går ju ej isolera utifrån
Men det lilla rummet jag beskrivit med bilder ovan, är utanför garaget...
En öppning till vänster i garaget som tidigare varit en dörr, har nu blivit en trappa över och nu då ett extra rum till garaget 1.2x12 m2
Detta rum går ju ej isolera utifrån
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Det är något sådant jag tänker, dyrt men brathomas33 skrev:
Var inne på något liknade men personalen på bauhouse blev osäkra och börja prata om ångspärr (plast) mot ytterväggen..
Känns onödigt??
Man vill väl att den skall andas? Kan jag om jag vill gisa rätt mot dessa skivor?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Ytong Multipor är annars ett bra alternativ, https://www.xella.se/produkte_ytong_multipor.php
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Ok nu börjar jag känna mig lite lugnarethomas33 skrev:
Hur är det ovan då? Väggarna är ju bara till hälften under...
Tog lite nya bilder..
Här ser man trappan med rummet under..
Tänkte även ev. Isolera väggarna vid dörrarna (insidan)..
Samt med tiden nya dörrar, eller isolera dessa på insidan
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Klicka här för att svara



