Tjenare!
Jag bor i ett plusshus från 1989, huset är 1,5 planare men övervåningen är inte inredd utan golvspånskivor sen inget mer.
Nu börjar den ytan behövas, vi är fyra personer i huset och det vore skönt att få upp barnen på övervåningen samt att det skulle skapas en hel del extra förvaringsutrymme som inte är så bökigt att nå. Idag är det vindstrapp.
Hur som..
För att börja bygga vore det fint att kunna rådfråga här..
Jag har även en granne som isolerat sitt hus själv men vill inte "behöva" springa dit i tid och otid.
Idag är det som sagt golvspånskivor, reglar och vindpapp (antar jag).
Längst ut mot taket (takfoten?) ligger det lösull.
När jag nu börjar där uppe vet jag att jag kommer måsta 1. Ordna luftspalt. Detta kommer göras genom att sätta 45x45 på takreglarna sen sätta masonit, efter det blir det isolering, osäker dock på hur tjockt men då jag bor i Norrbotten kommer jag troligen behöva rätt tjockt så jag är inställd på att sala på reglarna för att få plats med ännu mer isolering. Vi är väl medvetna om att takhöjden inte blir jättehög, speciellt inte på sidorna av rummen men betydligt mer än vad som är nu..
Efter det är det dags för fukt/ångspärr och här kommer min osäkerhet in. Hur ska jag göra för att sätta spärren "ihop" med spärren som är på undervåningen?
Jag antar att nuvarande spärr går in i golvet/taket en bra bit (kanske hela, jag har ingen aning).
Luftningen till toaletten går rakt upp genom golvet vidare ut igenom taket. Detta är inget problem då vi vill ha iaf en toalett på övervåningen. Dusch skippar vi.
Samma för köksfläkten, imkanalen går på samma vis som avloppsluftning, rakt genom golv och tak. Detta blir ett större problem då vi gärna vill ha ett stort sovrum precis ovanför köket.
Kan jag dra imkanalen genom golvet till kattvinden och upp bakom väggen för att sen dra den igenom ytterväggen?
Vill någon ha bilder på hur det ser ut idag kan jag ordna det under veckan som kommer, lite beroende på hur sent jag jobbar om kvällarna.
I övrigt, tänker jag rätt?
Vad har jag missat?
För dom som vill veta mer, jag jobbar som målare men har inte gått byggnads så detta är helt nytt för mig. Det största jag gjort inom "bygg" som inte tillhör målning är att riva badrummet i huset när det köptes för att renovera en fuktskada. Detta gick bra och jag hade hjälp av en snickare när det behövdes.