Hej,
Jag ska gjuta platta med Alba balk 40 hög och sedan mura upp en till två sten leca som spolkant. Grejen är att halva plattan blir garage och andra halvan blir bostadsutrymme. Och jag vill bara ha spolkanten i garaget. Så i bostadsdelen ställer jag syllen direkt på plattan. Vet att lecan har ganska dåligt u- värde jämfört med en vanlig trävägg så tänka om man skulle isolera det utvändigt på något sätt typ cellplast? Hur hade ni gjort tacksam för svar

Tomture61
Alba balk finns även med förhöjd sockel .
Så kan du skippa leca sten , leca har sämre isolervärde .
Finns även L-element med förhöjd sockel , detta för platta till garagegrund .
https://www.jackon.se/jackon/aktuellt/sa-sparar-du-tid-och-pengar-vid-nasta-garagebygge/

Byggde själv med L-element (frigolite med fibercement skiva mot utsidan)
Limmade sedan ett lager lättbetong stenar på plattan , putsades på insidan + limmade högre fibercement skivor på utsidan . Ett himla jobb och byta dessa ....

Det är så att garage- Alba balken har 20 cm bred sockel ovanför gjutningen. och jag hade tänkt att mura på 25 cm leca då jag hade tänkt 170+45 som regelstomme och sedan osb o gips. Använder jag garagebalken kommer lite av 45:an och osb o gipsen att ”sväva” utanför. Har tänkt lite på lättbetongstenar finns det nån fördel med dom istället för lecan?

Sen hade jag tänkt att bostadsutrymmet ska stå direkt mot plattan och för att kunna skjuta det lite i sidled (om man vill ha lite större garage eller bostadsdel) efter gjutningen tänkte jag att det är lättare att mura upp stenar i efterhand

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.