5 217 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
isolera mot vind med cellplast underifrån?
jag har ett hus från -55 där isoleringen på vinden består av cutterspån och sedan ett lager gullfiber (jag har förstått att det inte är en bra kombination, men så såg det ut när vi flyttade in). den totala isoleringen är ganska tunn. under isoleringen sitter det råspont spikat som "innertak" och sedan vävspända tak under dem. ingen diffspärr.
de vävspända taken ska nu bort och sannolikt ersättas av gips på reglar.
1. kan jag ,mellan reglarna lägga isolering, t ex cellplastskivor för att få en tilläggsisolering? cellplasten är väl inte fuktgenomsläpplig?
2. hur påverkar det gipset och råsponten i sådant fall?
3. om jag lägger cellplast, ska det finnas en luftspalt mellan råsponten respektive gipset?
4. är det inte nån bra idé öht?
såg en liknade tråd för ett tag sen, men hittar den inte med sökfunktionen tyvärr..
F
de vävspända taken ska nu bort och sannolikt ersättas av gips på reglar.
1. kan jag ,mellan reglarna lägga isolering, t ex cellplastskivor för att få en tilläggsisolering? cellplasten är väl inte fuktgenomsläpplig?
2. hur påverkar det gipset och råsponten i sådant fall?
3. om jag lägger cellplast, ska det finnas en luftspalt mellan råsponten respektive gipset?
4. är det inte nån bra idé öht?
såg en liknade tråd för ett tag sen, men hittar den inte med sökfunktionen tyvärr..
F
Cellplasten är inte ångtät. Men den är ganska tät. Problemet med cellplasten är att det ofta blir glipor. Du får säkert bättre isoleringsvärde på konstruktionen om du väljer Miniralull i stället.
Någon luftspärr borde du inte behöva.
Någon luftspärr borde du inte behöva.
tack för svar. men behöver den verkligen vara ångtät när jag inte har nån diffspärr någonstans? jag kommer ju ändå inte kunna få en helt tät konstruktion eftersom det i flera rum som inte ska renoveras inte finns någon spärr. det jag är mest orolig för är att cellplasten på nåt sätt skulle skapa fickor under eller över sig där fukten stannar kvar och påverkar miljön genom att skapa mögel.
Nää det behöver inte vara ångtätt. Fukten kan vandra uppåt (troligast) eller nedåt.
Naktdelen med Cellplast är ju bland annat att det är svårt att få tätt med just cellplast. Alltså du får glipor mellan isoleringen. Vilket gör att ditt fina U-värde blir heltplötsligt kanske inte lika bra som du hade tänkt dig.
Naktdelen med Cellplast är ju bland annat att det är svårt att få tätt med just cellplast. Alltså du får glipor mellan isoleringen. Vilket gör att ditt fina U-värde blir heltplötsligt kanske inte lika bra som du hade tänkt dig.
jag tänkte att cellplast är lätt att använda om jag ska lägga det underifrån. alla andra isoleringsmaterial dammar/blir obehagligt av och det får vara på vinden, men detta skulle som sagt vara ett sätt att isolera underifrån vartefter de vävspända innertaken byts ut.
Per-erik: hmm, jag förstår. vinden är 145 kvm och som sagt ingen diffspärr och spån och ull blandat. mer isolering behövs, det är typ 15-20 cm idag och det känns inte tillräckligt.
Per-erik: hmm, jag förstår. vinden är 145 kvm och som sagt ingen diffspärr och spån och ull blandat. mer isolering behövs, det är typ 15-20 cm idag och det känns inte tillräckligt.
nää... 15-20 cm är för lite i dag.
Du kan ju lägga cellplasten i 2 lager omlott. Direkt mot taket. Skruva fast det med bricka. Lim kanske kan fungera det med, dock måste det ju vara en som funkar med cellplasten & inte löser upp den.
Sedan behöver du väll något innertak antar jag?
Hur ska man lösa det? skruva igen med lång skruv kanske?
Ja det borde kanske funka.. eller så reglar man.. men det är nog dumt, jag skulle tro att du behöver ganska kraftiga reglar beroende hur långa du tar på annars börjar de nog svikta med tiden.
inte så lätt detta..
Annars blir det ju att regla först & sätta isoleringen i mellan. Men då blir det många glipor. innertak i gips brukar man behöva skruva ganska tätt (om jag inte minns fel) typ var 30 cm eller något.. Cellplasten brukar vara 60cm breda. Och man bör ju undvika att skära/kapa den. Då det brukar resultera i större glipor.
Jag spånar alltså.. lite hejvillt.. Jag för står ditt dilemma...
Du kan ju lägga cellplasten i 2 lager omlott. Direkt mot taket. Skruva fast det med bricka. Lim kanske kan fungera det med, dock måste det ju vara en som funkar med cellplasten & inte löser upp den.
Sedan behöver du väll något innertak antar jag?
Hur ska man lösa det? skruva igen med lång skruv kanske?
Ja det borde kanske funka.. eller så reglar man.. men det är nog dumt, jag skulle tro att du behöver ganska kraftiga reglar beroende hur långa du tar på annars börjar de nog svikta med tiden.
inte så lätt detta..
Annars blir det ju att regla först & sätta isoleringen i mellan. Men då blir det många glipor. innertak i gips brukar man behöva skruva ganska tätt (om jag inte minns fel) typ var 30 cm eller något.. Cellplasten brukar vara 60cm breda. Och man bör ju undvika att skära/kapa den. Då det brukar resultera i större glipor.
Jag spånar alltså.. lite hejvillt.. Jag för står ditt dilemma...
Hittar inte det mailet jag själv skickade till någon av cellplasttillverkarna med fråga just om att använda detta inifrån. När de inte rekomenderar detta då det blir för svårt att få det tätt mot takstolar mm så tror jag inte detta är en bra lösning även om det verkar smidigt.
det får nog bli en engångsåtgärd med sprutning av lösull på vinden istället. det visade sig inte vara så dyrt som jag befarade. har fått offert på ca 25 tkr för 145 kvm vind med sprutning av 35 cm organisk isolering. ska ta in fler offerter dock. tack för ert engagemang!
F
F
Klicka här för att svara