Vet inte hur jag skall göra. Har en utbyggnad där ovanvåningen inte är färdigställd. Tänkte bygga isolera och göra iordning som sovrum. Konstruktionen nu är räfflatplåttak fastspikat på läkt. Under läkten direkt på takstolarna är utrullat kombinationsväv, diffusion och ångtät. Taklutningen är mer än 14grader. När jag nu ska isolera kan jag lägga isolering direkt mot kombiväven. Fuktspärren ska helts vara mot innerväggen. Om jag nu sätter isolering direkt emot ska jag ha en fuktspärr mot innerväggen. Är rädd att jag måste riva av plåttaket och lägga råspont.

• Ovanvåning under renovering med synliga takbjälkar, isoleringsmaterial på väggar och golv, samt ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rykers skrev:
Vet inte hur jag skall göra. Har en utbyggnad där ovanvåningen inte är färdigställd. Tänkte bygga isolera och göra iordning som sovrum. Konstruktionen nu är räfflatplåttak fastspikat på läkt. Under läkten direkt på takstolarna är utrullat kombinationsväv, diffusion och ångtät. Taklutningen är mer än 14grader. När jag nu ska isolera kan jag lägga isolering direkt mot kombiväven. Fuktspärren ska helts vara mot innerväggen. Om jag nu sätter isolering direkt emot ska jag ha en fuktspärr mot innerväggen. Är rädd att jag måste riva av plåttaket och lägga råspont.
Hej, fick du något bra svar på hur du skulle göra? Jag funderar på samma sak, att lägga isoleringen direkt mot kombiväv.

Hej, jag har samma lösning på mitt garagetak.
När det var dax att isolera så byggde jag en luftspalt med masonit.

Mvh Mathias

Hej
Jag tog kontakt med tillverkaren av väven. De sade att det var godkänt att sätta en 3cm luftspalt mot väven. Därefter isolering och sedan plast. Jag kommer sätta en läkt på 3cm och sedan masonit. Jag slipper att riva plåttaket och lägga råspont. Viktigt var att lutningen ska vara mer än 14grader. Kommer också tejpa skarvarna. Kommer öppna för luftspalten mellan takfoten och den kommer sluta ovan isolering och sedan med luftventil i takspetsen.

• Gilla
vedex83
  • Laddar…
Jag tänker sätta en diffusionsöppen duk mellan takstolar mot 45x70 reglarna och sedan isolera mot dom. Kommer även lägga en distans på reglarna så eventuellt vatten kan rinna fritt nedåt.

• Trästomme och takstolar med plåttak i halvfärdigt byggprojekt, sedd inifrån en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Nu är jag ingen byggare men sett att det blir en hel del fukt/vatten under plåttaket som droppar ner på underliggande tak. Har du då en diffusions öppen duk finns nog risk att det kommer ner vatten/ fukt i isoleringen. Är det inte bättre då att sätta en diffusions spärr där plåttakets droppar kan rinna ner och sedan en luftspalt mellan isolering och diffusions spärren. Det är vad jag tror.

Hej, tack för dina tankar.
Min takplåt är försedd med kondesskydd så den släpper inte mycket kondens. Duken ska inte släppa igen vatten men kunna andas, jag har tänkt sätta plast på insidan av taket så fukten behöver komma ut någonstans.
Här är ett utdrag från tillverkaren av duken jag har tänkt mig.
"Detta är en diffusionsöppen takduk med hög ånggenomsläpplighet som monteras direkt på värmeisoleringen eller på råspont. Takduken är tillverkad av tre skikt, två lager UV-stabiliserad ”non-woven” polypropylen-filt och ett lager armeringsmembran. Takduken är lämplig som underlag vid betongpannor, keramiska plattor, metall, aluminiumplåtar och naturliga skifferplattor. Taklutningen får inte understiga 14 grader. Efter installation av takduken bör yttertaket monteras snarast, dock senast inom sex veckor. Observera att takduken inte är genomtrampningssäker. Vid montering direkt på takstol kan isolering fyllas i hela utrymmet mellan högbenen.

Tack vare att takduken är diffusionsöppen behövs ingen luftspalt. Takduken kan även monteras på råspont eller på andra skivmaterial för yttertak. Duken monteras med en överlappning på 10 cm och limmas i skarvarna, eller sammanfogas med klisterkanter om sådana finns. För att undvika att regnvatten kommer in i konstruktionen och isoleringen ska en tätremsa läggas mellan ströläkt/bärläkt och takduken. Stift och pappspik får inte vara synliga vid infästning av takduken på råspont. Rullen bör förvaras i svalt och torrt rum."
Mvh.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.