1 944 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Isolera med butyl??
Sida 1 av 2
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Skulle inte våga experimentera sådär. Isolationsförmågan är ju en sak. Men frågan är hur den tål fukt i 100 år.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jula säljer dosor för nedgräning med gjutharts
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jaaa, fast det är väl kanske inte någon indikation på hur bra det fungerar när det stått i vatten i 10 år, eller 50....R ravve007 skrev:
Eftersom vi inte vet varför butyl inte används för denna applikation, så kan vi inte heller veta om det är sämre än inget alls. Inget alls i dosorna vore också grovt fel.
Gör rätt!
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag var i jobbet inkopplad på en "haveriutredning" för en massa år sedan. Ett företag tillverkade en elektronikbox som skulle sitta i en väldigt svår miljö. Både fukt och starka vibrationer. De stoppade i kretskortet, fyllde med ngn form av epoxi. Och tillverkade 100 000 enheter.
Direkt i slutprovet i produktionen föll drygt 20 000 enheter bort, fungerade inte.
Sedan under första året gick ytterligare 20 000 enheter sönder. Men höga reparatiosnkostnader.
Det visade sig att gjutmassan de använde krympte lite när den härdade. Kortet hade ytmonterade komponenter som bara sitter fast med lödtennet. När massan krympte så drog den loss komponenterna från kretskortet. Och dessutom blev det ett litet hålrum mot kortet där fukt kunde tränga in.
Det visade sig att man i produktionen hade bytt från en gjutmassa som tillverkas för just ändamålet att gjuta in elektronik till en billigare epoxi. Bara just för att den var billigare...
Bara de direkta felen kostade över 300 milj. Stilleståndskostnaderna för kunderna när de gick sönder var mångdubbelt högre.
Så man bör inte mixtra med egna lösningar.
Direkt i slutprovet i produktionen föll drygt 20 000 enheter bort, fungerade inte.
Sedan under första året gick ytterligare 20 000 enheter sönder. Men höga reparatiosnkostnader.
Det visade sig att gjutmassan de använde krympte lite när den härdade. Kortet hade ytmonterade komponenter som bara sitter fast med lödtennet. När massan krympte så drog den loss komponenterna från kretskortet. Och dessutom blev det ett litet hålrum mot kortet där fukt kunde tränga in.
Det visade sig att man i produktionen hade bytt från en gjutmassa som tillverkas för just ändamålet att gjuta in elektronik till en billigare epoxi. Bara just för att den var billigare...
Bara de direkta felen kostade över 300 milj. Stilleståndskostnaderna för kunderna när de gick sönder var mångdubbelt högre.
Så man bör inte mixtra med egna lösningar.
Jaså, det var därför SAABs tändmoduler lade av...H hempularen skrev:
Personligen avskyr jag potting, jag rekommenderar att man ska se sig om efter en annan lösning 8 dagar i veckan.
Vi har nu i några år letat efter en kombination av potting+mönsterkort i en motorrumsmiljö.
Bara att hitta ett material som överlever tempcyklingen är ett jättejobb.
Varje prov tar mellan 1000-2000 timmar att genomföra, sedan går testutrustningen sönder ibland och man måste vänta på reservdelar.
Vi körde testkort med runt 20 olika pottingkombinationer, vi varierade material, härdningstemperatur mm.
Till slut var det bara en eller två materialkombinationer som faktiskt överlevde. Några pottingmaterial t.o.m. krackelerade.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Men visst finns det väl ett gäng utprovade polyuretanmassor på marknaden men era tempkrav kanske är väldigt specifika?M magnu skrev:Jaså, det var därför SAABs tändmoduler lade av...
Personligen avskyr jag potting, jag rekommenderar att man ska se sig om efter en annan lösning 8 dagar i veckan.
Vi har nu i några år letat efter en kombination av potting+mönsterkort i en motorrumsmiljö.
Bara att hitta ett material som överlever tempcyklingen är ett jättejobb.
Varje prov tar mellan 1000-2000 timmar att genomföra, sedan går testutrustningen sönder ibland och man måste vänta på reservdelar.
Vi körde testkort med runt 20 olika pottingkombinationer, vi varierade material, härdningstemperatur mm.
Till slut var det bara en eller två materialkombinationer som faktiskt överlevde. Några pottingmaterial t.o.m. krackelerade.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag kommenterar inte vilken produkt det var, men jag känner till problemen med SAABs tändmoduler. Jag har dock huvudsakligen arbetat med telecom i olika former, egentligen aldrig med motorstyrning.
Jag vet iaf att en fulskarv med slang fylld med silikon har fungerat nu i över 10 år.R ravve007 skrev:
Nu tror jag TS varken ska täta några tusen ställen eller är proffs i ämnet, lite stressad verkar han vara iaf.M magnu skrev:
Om en fulskarv med silicon eller butyl håller i 50 år vet man efter 50 år eller när den ger upp.
