Kanske finns svar på detta tidiagre men gör en ny tråd. Vi håller på och gör ett uterum i delar av ladugården och håller på och reglar upp väggarna. Tanken har hela tiden varit att det ska vara oisolerat med mycket fönster, ja för sommarbruk. Vi har nu reglat upp en vägg och tanken har varit att spika ytterpanelen direkt på väggreglarna och att det sen är bra med det. Nu har ändå tanken väckts med isolering.. Om man ska isolera ska man väl i så fall nu häfta upp vindpapp på väggreglarna och sätta luftspalt och sen spika ytterpanelen. Och en vindpapp utanpå väggen lär väl göra att det blir ganska mycket mindre dragit även utan isolering? Om man sen ska isolera kan man väl bara fylla alla utrymmen i väggen med cellulosaisolering sätta ny vindpapp eller något från insidan och sen sätta någon klädsel innifrån. Då lär det ju bli rätt mycket varmare än utan någon isolering.

Räcker det med 12 mm läkt på utsidan som luftspalt?

Går det att förstå mitt svammel?

F fiskarn87 skrev:
Kanske finns svar på detta tidiagre men gör en ny tråd. Vi håller på och gör ett uterum i delar av ladugården och håller på och reglar upp väggarna. Tanken har hela tiden varit att det ska vara oisolerat med mycket fönster, ja för sommarbruk. Vi har nu reglat upp en vägg och tanken har varit att spika ytterpanelen direkt på väggreglarna och att det sen är bra med det. Nu har ändå tanken väckts med isolering.. Om man ska isolera ska man väl i så fall nu häfta upp vindpapp på väggreglarna och sätta luftspalt och sen spika ytterpanelen. Och en vindpapp utanpå väggen lär väl göra att det blir ganska mycket mindre dragit även utan isolering? Om man sen ska isolera kan man väl bara fylla alla utrymmen i väggen med cellulosaisolering sätta ny vindpapp eller något från insidan och sen sätta någon klädsel innifrån. Då lär det ju bli rätt mycket varmare än utan någon isolering.

Räcker det med 12 mm läkt på utsidan som luftspalt?

Går det att förstå mitt svammel?
Är frågan vad som funkar eller hur man bör göra ? :)

Såhär bör man göra: minst 25mm rekommenderas för läkt.
Illustration av väggkonstruktion med stående panel, luftspalt, vindpapp, isolering och ångbroms utifrån Svenskt Trä-guiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men vad som "funkar" är en annan sak.
Rimligen bör (utifrån) panel, 12mm luftspalt, vindpapp, isolering, väggskiva - funkar alldeles utmärkt i en lada som delivs eller sällan är uppvärmd.

Kör man lite mer isolering (säg 95mm och uppåt), eller har fuktiga förhållande inuit ladan, så är nog en ångbroms, men inte spärr, inte fel mellan isolering och innervägg.

https://www.traguiden.se/konstrukti...-detaljlosningar/yttervagg-med-staende-panel/

Tack för svar. Jaa... frågan är både vad som funkar och hur man bör göra så jag är nöjd med svaret :) Anledningen att jag funder på så tunn luftspalt är att det inte finns planer på att isolera mer av ladan och då kanske 12 mm extra knappt märks. Eller jag kan väl iofs sätta 25 mm läkt över hela ändå kanske.

Men så länge det är en luftspalt borde det väl inte vara några problem som du säger. Man har ju hört om papp direkt på plankväggar som har fungerat.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.