3 140 läst ·
30 svar
3k läst
30 svar
Isolera krypgrund före installation av sorptionsavfuktare?
Lutar mer åt Drybox, men X2 eller X4?boihus123 skrev:
X4 verkar mer effektiv och "nyare", kommer vilja köra styrning själv via en shelly tex. så panelen är väl inget att hurra över.
Så på med Isolering ovanpå byggplasten typ ISOREFLEKT? och sedan in med drybox.
Känns som en betydligt billigare lösning.
@Dan_Johansson vad tror du om det?R RuneB2 skrev:
Det är ingen skillnad i effektivitet mellan modellerna, typ enda skillnaden är att X4an har extern display, så om du ändå tänker göra egens styrningen då finns det ingen anledning att ta denna.R RuneB2 skrev:
M Marcus_Carlsson skrev:
Är det värt att lägga krypgrundissolering? finns en del alternativ som rör som om närmare 10.000 för 130kvm.boihus123 skrev:
Vi isolerade med "LFS-25 Krypgrundsisolering" men tror det är samma som
"Betongtäckmatta Tecca" såg de kostar inte mer änn 3000 på nätet för en rulle, enkelt att lägga ut och tejpa med ångspärstejp.
I ditt fall hade jag nog försökta ta bort allt grus under eller lagt en ny plast. Kanske även vikt upp en 10-20 cm på väggen både plast och isolering.
Alternativ är att kör med 2 rullar Betongtäckmatta Tecca,
Finns det andra bättre alternativ jag missar?
Rätt uppfattat att jag får några grader varmare krypgrund -> lägre energiförbrukning?boihus123 skrev:
Blir ca 5.000 för betongtäckmatta à 2 rullar.
Drybox X2 med slangpaket 12.500:-
Om du kan krypa där nere och jobba så då är det helt klart värt med krypgrundsisolering, eller om du kör betongmattan där, jag har ingen erfarenhet av den dock. Både isoleringen och avfuktaren hjälper tillsammans till att sänka RH%.R RuneB2 skrev:
Inte det enklaste att få bort sand pga. Sten.M Marcus_Carlsson skrev:
Undra om jag ska ner med kompressor och tryckluft och blåsa in det i ett hörn först.
Va tror ni, behöver jag få bort sand innan jag lägger på isolering? Betongtäcksmatta
Sanden kan ju inte vara ett problem den är ju inert och erbjuder inget organiskt som mikroorganismer kan växa i. Plasten är väl mer kontroversiell eftersom du får dubbla lager plast där vatten kan samlas emellan.
Ah det jag funderar på med. Vi pratar nog ett par ton sand.Claes Sörmland skrev:
Dock funderar jag på om jag ska försöka lyfta på plasten så sanden hamnar under och försöka jämna till så mycket som möjligt.
Får nog skära upp och skarva men det är nog värt.
har plast och flextejp.
Hitta på ifs-web.
"Byggplasten isolerar föga i sig själv eftersom tjockleken inte är mer än 0,2 mm med relativt hög materialdensitet. För att undkomma köldbrygga vid marken kan man komplettera med krypgrundsisolering. Att lägga isoleringen ovanpå den åldersbeständiga plasten är lämpligt då isoleringen i sig ska ligga på den torrare sidan. Läggs den under folien absorberas en material- och densitetsvarierande mängd vatten upp och isolervärdet minskar. Undvik isolering som innefattar mer mögeldrivande organiskt material och ämnen, likt mineralull m.fl. sorter vilka är behandlade med olika oljor och lim för sammanbindande av fibrerna"
Uppdatering. Drybox x2 precis igångsatt.
Vill jag försöka sätta cellplast runt röret/utblåset för att bättre issolera?
Ska jag tejpa upp all plast på väggarna?
Har lämnat uppvik.
Skickar mätvärdena vid uppstart med.
Vill jag försöka sätta cellplast runt röret/utblåset för att bättre issolera?
Ska jag tejpa upp all plast på väggarna?
Har lämnat uppvik.
Skickar mätvärdena vid uppstart med.