14 968 läst ·
16 svar
15k läst
16 svar
Isolera källarvägg utvändigt över mark och putsa hur? Bilder!
Hittade du någon bra lösning?J Jotsat skrev:Jag har dränerat med 100mm Optidrain och ska bygga altan. Bakre bärlina vill jag sätta i källarvägg, men innan vill jag isolera väggen med ca 70mm cellplast alt. stenull (kommer att isolera runt om i sinom tid och inreda källaren). Sockeln är 90-110cm hög från regel under fasad till avslutningslist dränering. Isoleringen kommer att sticka ned ca 10cm under mark. Kommer att ha betongplattor närmast.
Jag har läst överallt och hittat lite tips, men får inte till det med arbetsgång. Lite hjälp!
På bilden nedan var det isolerat med bla 30mm mineralull som jag slet bort. Det har tidigare varit en gjuten trappa som revs någon gång på tidigt 90tal, misstänker att man satte på mineralull och puts för att slippa laga skadorna. Det är inte isolerat i övrigt.
1) Hur börjar jag? Putsa upp skadan med B-bruk? Behövs armering eller grundning?
2) Övrig vägg är målad med okänd färg. Har skrapat bort det lösa. Behöver jag ta bort all färg innan isolering?
3) Vilken typ av isolering rekommenderas? Vilken typ av cellplast? Finns ju miljarder som kostar allt från gratis (generisk s60) till asdyrt (typ putsskiva)
4) Limma cellplasten med kakelfix(?) och fästa med 3-4 fasadplugg?
5) Behövs list/plåt upptill mot fasade? Tänkte för att skydda från ev ökad belastning av fukt om isoleringen leder den uppåt...
6) Sen putsa ca 6-8mm med glasfiberarmerat A-bruk, trycka fast glasfibermatta och direkt putsa på 2-4mm mer A-bruk vått-i-vått? Behövs inte putsnät om man kör armerat A-bruk?
Jag har även kollat färdiga I-element, men de är fasade upptill. Jag måste ställa dem åt fel håll (finns max 900 höga) och då blir det ju köldbryggor vid skarvarna... Och Mineritskivor känns väldigt dyrt.
[bild]
[bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden