Jag har nyligen köpt ett fritidshus som inte kommer att användas under vintern. Bodelen av huset värms upp med elradiatorer till runt 8 grader vintertid. I källaren/grunden under huset (åtkomst endast med dörr utifrån) så går vattenrören samt vattenmätaren som måste stå frostfritt.
Tidigare ägare har haft ett fristående element för att undvika frysskador men det känns som en rätt ineffektiv uppvärmning eftersom det är oisolerat samt öppet mot berget under (se bild).
Finns det något bättre sätt att undvika frysskador under vintern? Kanske isolera mot marken/berget på något sätt eller ställa någon form av skåp framför vattenmätaren som man isolerar och ställer in elementet i?
Nästa år planerar jag att ersätta elradiatorerna i huset med en luftvärmepump men denna kan väl inte bidra med värme till grunden på något bra sätt misstänker jag.
Tacksam för tips & råd!
Tidigare ägare har haft ett fristående element för att undvika frysskador men det känns som en rätt ineffektiv uppvärmning eftersom det är oisolerat samt öppet mot berget under (se bild).
Finns det något bättre sätt att undvika frysskador under vintern? Kanske isolera mot marken/berget på något sätt eller ställa någon form av skåp framför vattenmätaren som man isolerar och ställer in elementet i?
Nästa år planerar jag att ersätta elradiatorerna i huset med en luftvärmepump men denna kan väl inte bidra med värme till grunden på något bra sätt misstänker jag.
Tacksam för tips & råd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Hur kallt blir det där då ?J jontepd skrev:Jag har nyligen köpt ett fritidshus som inte kommer att användas under vintern. Bodelen av huset värms upp med elradiatorer till runt 8 grader vintertid. I källaren/grunden under huset (åtkomst endast med dörr utifrån) så går vattenrören samt vattenmätaren som måste stå frostfritt.
Tacksam för tips & råd!
[bild]
Den frostvakt som står där kanske sällan, eller tom aldrig, är på ?
Beroende på hur långt under mark källaren är så kanske den håller över 0-an för det mesta, kan vara en ide att mäta först innan du konstruerar en massa.
Men annars är nog det mest efefktiva att bygga in just vattnet i ett litet isolerat "skåp" där element/frostvakt också sitter, så slipper du värma upp hela volymen i källaren o mdet blir kallt.
Bra fråga.. Vet inte riktigt hur kallt det blir där nere eftersom kommande vinter blir min första men i princip hela grunden är ovan mark och det är isolerat under golvet till själva bodelen av huset så jag misstänker att det borde bli rätt kallt där vintertid.klaskarlsson skrev:
Hur kallt blir det där då ?
Den frostvakt som står där kanske sällan, eller tom aldrig, är på ?
Beroende på hur långt under mark källaren är så kanske den håller över 0-an för det mesta, kan vara en ide att mäta först innan du konstruerar en massa.
Men annars är nog det mest efefktiva att bygga in just vattnet i ett litet isolerat "skåp" där element/frostvakt också sitter, så slipper du värma upp hela volymen i källaren o mdet blir kallt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dränera och isolera källare/suterränghus
Grund & Markarbeten -
Fiber - oisolerad källare
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Bör man ha en isolerad inspektionslucka till krypgrunden från källare?
Grund & Markarbeten -
Hur bäst isolera mellanbjälklag i gammalt hus med källare?
Isolering -
Oisolerad platta i källare. Hur stoppa fukten?
Grund & Markarbeten