J
L Lärospånet skrev:
Ett tips bara: Platsbyggt kök behöver faktiskt inte bli dyrare än Ikea om ni kan hitta till exempel någon pensionär som arbetat på snickeri och som fortfarande har tillgång till verkstad. När man frågar runt brukar det inte vara omöjligt att någon sådan guldklimp dyker upp!
Håller med om att utvändig isolering låter att vara fel om man vill bevara utseende...

Ett annat alternativ kan ju vara att för köket hitta ett par begagnade köksskåp från 20-30-40-tal, kanske ett serveringsskåp på någon byggnadsvårdsbutik, komplettera med öppna hyllor, en lös skänk och något enstaka platsbyggt skåp, för att tex lösa diskbänk och lådor i rätt ergonomisk höjd och rätt mått... Att köra fristående kyl/frys/spis tycker jag inte är fel i ett sådant kök... En mix av "gedigna" saker behöver inte vara fel och kan kännas mer rätt en ett modernt IKEA kök...

Samtidigt, det kan ju vara så att just kök och badrum vill man ha modern standard och frångår att få det tidsenligt för bekvämligheten...
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Jag förstår - men du får ju mer pyssel då också om du inte tänker ohyvlat och slamfärg (som ju skulle vara hyfsat tidsriktig).
Jo, det är slamfärg som gäller i så fall. Det har alla andra hus.
 
L
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är slamfärg som gäller i så fall. Det har alla andra hus.
Lysande - det blir säkert snyggt!
 
Jag tycker du har en bra inställning till din renovering. Behålla den känslan av äldre hus men inte hemfalla till "nörderi".
Har själv passat på att isolera lite på insidan i vårt timmerhus när jag skapade utrymme för rördragning. I mitt fall nöjde jag mig med 23 mm tegelläkt, skruvat i timret. Ville att resultatet skulle följa timmerväggen. inte bli "för perfekt".
Jag rev först en tidigare renovering med fristående 45x70 innanför de timmerväggarna. Hittade en del fukt, vatten och svartmögel främst i golvnivå där fukt kondenserats och runnit längs den monterade tätskiktsplasten. Uteslöt därför tätskikt, har inte upplevt några som helst bekymmer under 15 år utan invändigt tätskikt.
Platsbyggt kök till IKEA-pris kan fixas med Byggmax hyllplan i stavlimmad furu, en bra sänksåg och noggrannhet. Luckor och lådfronter från lokalt snickeri. Blums Tandemboxlådor finns hos Theofils beslag, inte tidsenliga, men syns ju bara utdragna och är väldigt bra.
 
Hur satt den plasten som orsakade problem?
 
Enligt föregående ägare utfört av lokal firma "med gott rykte".
Från insidan: Spånplatta, plast, Gullfiber, timmer, spiktegel, gammal tjockputs. Väggarna är ganska sneda och vinda. Gullfiberisoleringen slarvigt applicerad fanns en hel del fickor som inte var fyllda med isolering. Viss obehaglig lukt kunde konstateras inomhus.
Min egen renovering har utförts under en lång period. De första delarna för mer än femton år sedan, isolerade då med Rockwool senare använt hampaisolering båda har fungerat till full belåtenhet utan inre tätskikt. Isoleringsskiktet varierar i tjocklek p.g.a. mycket ojämna timmerväggar, från drygt 2 cm till kanske som mest 5-6 cm. Spånplattan ersatt med gips alternativt plywood och gips.
 
Redigerat:
En sådan plastspärr ska inte kunna drabbas av kondens. Det låter lite konstigt.
 
TF83
Tack så hemskt mycket för svar och även idéer kring platsbyggt kök!

Angående isolerings frågan så tror jag att vi sätter Hunton nativo träfiberisolerings skivor på 45mm direkt mot timret och sedan sätter OSB och gips, i vart fall mot ytterväggarna. Känns dumt att inte göra det när man endå reglar, och sådan isolering ska ju funka som timret, dvs kunna andas både ut och in.

En liten anekdot till det här med gulfibrets vara eller icke vara i timmerhus så kan jag helt opartiskt i själva frågan i vart fall berätta hur det var i vårat hus, då dom på tidigt 90 tal hade tänkt satt igång och rusta huset redan då så tog dom och rev ur 2 av rummen och reglade och satt gulfiber direkt mot timmerstommen.. mycket mer gjorde dom inte och taket har läkt in sedan dess.. Och allt man läst om hur illa mineralull är för timmerhus så trodde vi ju att denna vägg som stått blöt i drygt 20 år med mineralull borde vart helt totalt rutten! Mellanbjälklaget har vikit ner sig pga vattenskador och golvet var ruttet på flera ställen.
61Yvl3W.jpg

Men döm om vår förvåning när vi rev bort gulfibern och såg att timret var i bra skick!?
Dock fick ju tyvärr riva ur trossbotten och mellanbjälklag och renovera stommen på andra ställen, men just här där man verkligen trodde det skulle vara kex, var det bra.
8B1U2JD.jpg

Det andra rummet var inte lika skadat, men blött på vissa ställen, och under spån och isolering så såg det ut såhär:
Gu9Ka4w.jpg
lg7Doct.jpg

Så kontentan av det hela är att man inte vet vad som funkar och inte känner jag, därav min grund fråga. Trots att jag tar mycket information ifrån det jag ser och har framför mig så blir man ju en dock påverkad av vad man läser och hör, och viljan finns ju såklart att det ska bli så bra som möjligt. Men som sades, vi testar och kör på 45mm träfiberisolerng.
 
D Daniel 109 skrev:
En sådan plastspärr ska inte kunna drabbas av kondens. Det låter lite konstigt.
Vet inte om det är så konstigt egentligen, plastfilmen fungerar säkert jättebra om allting monteras och fungerar som det rent teoretiskt är tänkt. I detta fallet var det inte så. Luftrörelser i isoleringsskiktet och otätheter i timmerväggen gjorde sannolikt att plasten bitvis blev nedkyld. Jag bedömde det som en orimlig arbetsinsats att få hundraprocentigt tätt överallt. Tycker det i mitt fall har visat sig att en konstruktion utan tätskikt kan vara mer "förlåtande" till byggnadstekniska misstag.
 
TF83
Så kan det nog vara, väggarna som var isolerade i vårat hus hade ingen plast alls, där var bara gulfiber.

Kom på en till fråga, många menar ju att tilläggsisolering utvändigt är att föredra på grund av att om man isolerar invändigt så kommer fukten att vandra genom isoleringen och möta det flera grader kallare och relativt täta timret... Och att då risken för kondens i själva timret finns. Men hur är det om man använder just träfiberisolering? Tänker att en sådan skiva är gjord av just täta träflisor, ser ju ut som sågspån nästan, borde inte då isoleringen "samverka" med timret? Tänker trä och trä, för har man tex en 6 tum (ca 15cm) tjock timmervägg som man lägger 45mm träisolering mot så får man ju "trä" som är drygt 19,5 cm, om nu daggpunkten riskerar att hamna i själva timrets trä pga detta hur skiljer det då vart daggpunkten hamnar om man jämför med ett hus som har en 10 tums (25cm) timmervägg? Eller har det med att isoleringen är så pass mycket effektivare en vad timret är så att timmerväggen rent av blir kall?
 
TF83 grasfield skrev:
Så kan det nog vara, väggarna som var isolerade i vårat hus hade ingen plast alls, där var bara gulfiber.

Kom på en till fråga, många menar ju att tilläggsisolering utvändigt är att föredra på grund av att om man isolerar invändigt så kommer fukten att vandra genom isoleringen och möta det flera grader kallare och relativt täta timret... Och att då risken för kondens i själva timret finns. Men hur är det om man använder just träfiberisolering? Tänker att en sådan skiva är gjord av just täta träflisor, ser ju ut som sågspån nästan, borde inte då isoleringen "samverka" med timret? Tänker trä och trä, för har man tex en 6 tum (ca 15cm) tjock timmervägg som man lägger 45mm träisolering mot så får man ju "trä" som är drygt 19,5 cm, om nu daggpunkten riskerar att hamna i själva timrets trä pga detta hur skiljer det då vart daggpunkten hamnar om man jämför med ett hus som har en 10 tums (25cm) timmervägg? Eller har det med att isoleringen är så pass mycket effektivare en vad timret är så att timmerväggen rent av blir kall?
Har ingen expertmässig kunskap men är övertygad om att din tänkta isolering kommer att fungera utmärkt. Dina timmerväggar ser för övrigt bra mycket bättre ut än de i vårt hus. Vårt är byggt i etapper med början någon gång under tidigt 1800-tal, Återanvänt timmer där tidigare urtag var fyllda med allt från björnmossa och kalkbruk till gamla kalsonger.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.