2 642 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Isolera innerväggar för att minska ljud och underlätta upphängning
Hej,
Har kollat runt på forumet och hittat en hel del svar på dessa frågorna men i fallet för oss så är den lite mer komplex.
Vi har köpt ett pakethus (Götenehus) med väldigt liten påverkansmöjlighet.
De har gått med på att isolera mellanbjälklagen gratis men om vi vill ha isolering i innerväggar så får vi betala 14000kr för det (Myrsjöhus tar jämförelsevis ca 7000 kr för dessa delar var för sig så det är väl helt ok)
Grejen är den att vi vill gärna vad vi kan för att isolera ytterligare och öka bärigheten på väggarna.
Vad jag kunnat läsa mig till så är det inte helt uppenbart att ett extra lager plywood/spånskiva minskar ljudet men att gips däremot gör det.
Så följande val finns:
1. Låta väggarna vara (gips/reglar/gips)
-Det är bara 3-5 väggar, det går alltid att utvärdera och göra i ordning senare
2. Betala 14000kr och få väggarna isolerade (3-5 väggar)
-Kostar men är smidigt, men är det nödvändigt, ljudet kanske går igenom dörrarna istället eller är acceptabelt?
3. Be dem att inte sätta dit gipset och isolera själv samt sätta dit extra skiva. (De erbjuder inte extra skiva som tillval).
-Riktigt skönt att ha bärande väggar men isolering + skiva kanske ljudmässigt tar ut varandra?
4. Rekommendationer ifrån er som kan...
Röda väggar hade vi tänkt att isolera om vi gör det själva och G står för garderob (Där behöver vi förmodligen inte isolera (därav spannet 3-5 väggar)
Tips funderingar?
Har kollat runt på forumet och hittat en hel del svar på dessa frågorna men i fallet för oss så är den lite mer komplex.
Vi har köpt ett pakethus (Götenehus) med väldigt liten påverkansmöjlighet.
De har gått med på att isolera mellanbjälklagen gratis men om vi vill ha isolering i innerväggar så får vi betala 14000kr för det (Myrsjöhus tar jämförelsevis ca 7000 kr för dessa delar var för sig så det är väl helt ok)
Grejen är den att vi vill gärna vad vi kan för att isolera ytterligare och öka bärigheten på väggarna.
Vad jag kunnat läsa mig till så är det inte helt uppenbart att ett extra lager plywood/spånskiva minskar ljudet men att gips däremot gör det.
Så följande val finns:
1. Låta väggarna vara (gips/reglar/gips)
-Det är bara 3-5 väggar, det går alltid att utvärdera och göra i ordning senare
2. Betala 14000kr och få väggarna isolerade (3-5 väggar)
-Kostar men är smidigt, men är det nödvändigt, ljudet kanske går igenom dörrarna istället eller är acceptabelt?
3. Be dem att inte sätta dit gipset och isolera själv samt sätta dit extra skiva. (De erbjuder inte extra skiva som tillval).
-Riktigt skönt att ha bärande väggar men isolering + skiva kanske ljudmässigt tar ut varandra?
4. Rekommendationer ifrån er som kan...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röda väggar hade vi tänkt att isolera om vi gör det själva och G står för garderob (Där behöver vi förmodligen inte isolera (därav spannet 3-5 väggar)
Tips funderingar?
Beror ju väldigt mycket på hur mycket jobb ni är villiga att göra - avvägning att saker och ting inte är riktigt klart. Hur gör ni med tapetsering/målning? Gör ni väggen själv måste ni ju göra den delen själva också och det är det som tar tid, att smälla upp isolering är väl nästan det enklaste som finns i hela husbygget, det hjälpte min 6-åring mig med när vi nu byggde hus, skivor är inte så svårt det heller, utan det är spackling, målning och listverk som tar tid. Även eluttag måste ni tänka på?Hobbybyggarn skrev:
Vad menar du med "isolering + skiva kanske ljudmässigt tar ut varandra" ?
Jag hade gått på 3:an för utvalda väggar om ni är villiga att jobba och stöka. Då får ni både ljudisolering och lättare att hänga upp framöver.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behövs genomföring yttervägg radonsug kondensisoleras?
Ventilation -
Vad är risken med för stora plattor på oisolerad platta?
Golv -
Grov prisuppskattning för att isolera innerväggar
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Sandwichkonstruktion för isolera innerväggar
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolera innerväggar i tidigare förrådsutrymme
Byggmaterial & Byggteknik