Jag har en större fristående biyta med flera rum. Jag planerar att värma upp delar av detta utrymme, men att värma upp allt skulle bli minst lika kostsamt som att värma upp hela bostaden, så det är inte realistiskt.
Jag är hyfsat insatt i hur man från insidan isolerar en yttervägg av brädor med luftspalt, vindspärr, isolering, fuktspärr och innerbeklädnad. Men hur gör man med innerväggar där jag på ena sidan ska ha ett uppvärmt rum och där det på andra sidan ligger ett ouppvärmt dubbelgarage?
Jag har flera typer av väggar som jag behöver få koll på. Jag antar att väggar som inte är utsatta för vind inte behöver någon vindspärr. Är det någon som är av annan uppfattning? Hur är det annars med luftspalt?

Hur gör man där den befintliga väggen (från det utrymme som ska vara uppvärmt) består av brädor och därefter en murad tegelvägg, mot ett ouppvärmt garage? Kan det vara så enkelt som att isolera upp, lägga fuktspärr och sätta upp gipsskivor eller finns det fallgropar att se upp med, just eftersom det är inomhus?

Det finns också planer på att på ett annat ställe regla upp en innervägg och på det sättet kunna skapa ett begränsat utrymme att värma upp. Det blir liknande föregående fråga, men i det här fallet har jag ingen tidigare konstruktion att ta hänsyn till. Med andra ord; hur gör man den perfekta innerväggen där ena sidan kommer att vara uppvärmd och den andra ouppvärmd?

Finns det några tankar kring hur ventilationen bör utformas i detta fall?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.