Hej!

Vi har tunna innerdörrar hemma. Jag skulle vilja isolera en av dom. Inte från ljud ifrån själva rummet, utan ljudet av dörren som stängs ganska ofta. Jag tänker att man borde kunna fylla dörren med något? Har ni några tips på vad som kan göras? Det enda jag hittar när jag googlar är hur man isolerar från ljud och värme från rummet, men inget om själva dörren.

Kommer ni på något eller ska jag bara köpa en ny dörr? 😄

Ljudet som uppstår är väl när dörren slår emot karmen?
I sånt fall skulle en gummilist i karmen hjälpa om det får plats.

Ja, jag har väldigt svårt att se att isolering av själva dörren skulle lösa problemet? Snarare blir det värre då dörren blir lite tyngre...

Funkar inte en list så kanske en dörrstängare med dämpning löser det? Eller så får man låta bli att smälla i dörren.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
maah maah skrev:
Ljudet som uppstår är väl när dörren slår emot karmen?
I sånt fall skulle en gummilist i karmen hjälpa om det får plats.
Ja jag kanske övertänker problemet. Jag börjar med att sätta en list så får vi se. Dörren går lätt att stänga, men det blir som ett ihåligt ljud som stör mig 😅

useless useless skrev:
Ja, jag har väldigt svårt att se att isolering av själva dörren skulle lösa problemet? Snarare blir det värre då dörren blir lite tyngre...

Funkar inte en list så kanske en dörrstängare med dämpning löser det? Eller så får man låta bli att smälla i dörren.
Jag jobbar på att lära en tonåring att använda dörrhandtaget, men det går sådär. Men jag ska absolut testa list, och se om det räcker med det

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Borra några hål och spruta in lite lågexpanderade fogskum...

Vanliga innerdörrar brukar ha ett bikakemönster av papp el. dylikt. Att fylla upp dörren med något, på ett någorlunda enkelt sätt ser jag som utsiktslöst.

En tunn gummilist kan ev. funka, risken är att den gör det svårt att stänga dörren.

useless useless skrev:
En sån här dörrtillslutare kanske?

[länk]
Undra om en vanlig enkel innerdörr står pall för en sådan dörrstängare? Det blir lite krafter i grejorna och det kräver bra fäste i underlaget/dörr.

Smällande i dörrar är nog något som hör tonårstiden till...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.