4 775 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Isolera golv ovanifrån (1800-tal)
Har en övervåning ovanför ett oisolerat förråd som jag vill inreda och göra beboeligt även en kall sommarnatt.
Huset är byggt av stockar och bjälklaget är stockar, ovanpå det 2" eller 3" plank som golv. Ytan är ca 50 m2.
Hur får jag det lite mer isolerat(Vindtätt framförallt) med ganska liten insats?
Nuvarande plan:
-Behålla bjälklag och plank.
-Vindduk av något slag.
-På med 20-30 mm av träulit, träfiberskiva eller liknande.
-Spåntat golv ca 25mm.
Alternativt följande för bättre brandskydd men nästan obefintlig isolering.
-Behålla bjälklag och plank.
-Golvgips.
-OSB.
-Spåntat golv ca 25mm.
Vill slippa regla upp, det behöver inte isolera superbra och vill inte riva upp nuvarande plankgolv. Helt okej om det inte är rakt.
Huset är byggt av stockar och bjälklaget är stockar, ovanpå det 2" eller 3" plank som golv. Ytan är ca 50 m2.
Hur får jag det lite mer isolerat(Vindtätt framförallt) med ganska liten insats?
Nuvarande plan:
-Behålla bjälklag och plank.
-Vindduk av något slag.
-På med 20-30 mm av träulit, träfiberskiva eller liknande.
-Spåntat golv ca 25mm.
Alternativt följande för bättre brandskydd men nästan obefintlig isolering.
-Behålla bjälklag och plank.
-Golvgips.
-OSB.
-Spåntat golv ca 25mm.
Vill slippa regla upp, det behöver inte isolera superbra och vill inte riva upp nuvarande plankgolv. Helt okej om det inte är rakt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En variant är att använda markskiva (mineralull). Den tål en tryckspänning på 20 kPa, dvs ca 2000 kg/kvm, och en punktlast på 150 N (ca 15 kg). Ovanpå markskivan kan du lägga ett flytande golv av parkettyp. Jag tror inte markskivan finns tunnare än 50 mm, men till golvet kan du använda 15 mm parkett. Lägg vindduk underst på plankorna och asfaltpapp (AC 350) under parketten.
Ett annat förslag jag fick idag, 12mm asfaltsboard. Sen skruva igenom den ner i nuvarande plankgolv.
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/board/asfaltsboard-p1002
Tror ni det funkar?
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/board/asfaltsboard-p1002
Tror ni det funkar?
Räcker det inte att lägga ett spontat golv och se till att få skarvarna täta? Kanske någon papp eller så under för att säkerställa att det blir vindtätt. Den isolerande effekten av 12 mm asfaboard torde vara försumbar.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Klicka här för att svara
