Hej.

Jag planerar att isolera golv och yttervägg (en yttervägg än så länge) i en gammal sommarstuga från 50-talet när jag ändå ska renovera ett litet sovrum.
Sommarstugan är generellt dåligt isolerad och vi har endast vattnet kopplat på sommaren och värmen avstängd på vintern.

Så till frågorna...
1. Isolera golvet. Tanken är att riva råsponten och sätta trossbottenskiva, isolera och lägga golvspån. Det finns en teoretisk möjlighet att isolera underifrån krypgrunden, men då blir ju råsponten kvar som undergolv i stugan...
Hur skulle ni gjort?

2. Isolera väggen inifrån. Misstänker att det är plank/spont och sedan Treetex-skiva.
Här tänker jag OSB/plyfa och gips.
Frågan är om jag ska sätta ångspärr eller om det kommer att förstöra konstruktionen på sikt, så jag ändå inte kommer att kunna få den tät i och med att övriga väggar i nuläget inte kommer ha ångspärr...eller är det lika bra att tänka framåt, att det är bättre att sätta när jag ändå håller på...?

Vad tror ni?

M v h

/Frippe

F FrippeFlyer skrev:
1. Isolera golvet. Tanken är att riva råsponten och sätta trossbottenskiva, isolera och lägga golvspån.
Det är enklast och troligen bäst. Så skulle jag göra minus golvspån jag inte skulle använda i en stuga som kallställs på vintrarna. Enkelt typ 24mm grangolv är ett bättre val.
Har inte koll på aktuella priser men tidigare var det också billigast möjligen undantaget skräplaminat från Rusta som övergolv på spånskivorna.

Angående enklast... Det är svårt att få bra resultat vid isolering underifrån. Gör du det själv så blir det kanske bra. Anlitar du någon kommer arbetsförhållandena vara så vedervärdiga att de troligen slirar på utförandet med drag över den nya isoleringen som resultat vilket i princip gör jobbet värdelöst.

F FrippeFlyer skrev:
2. Isolera väggen inifrån. Misstänker att det är plank/spont och sedan Treetex-skiva.
Här tänker jag OSB/plyfa och gips.
Frågan är om jag ska sätta ångspärr eller om det kommer att förstöra konstruktionen på sikt
Ett bra val att isolera inifrån.
Du bevarar utseendet på huset.
Genom att vara noga och göra ett bra jobb får du tätast dar det betyder mest längst in.
Samtidigt undviker du kardinalfelet vid tilläggsisolering att göra det tätast längs ut där man kan anta att kondenseringpunkten är.

Angående ångspärr...
Det är en maskburk som tar fram de värsta mytbildarna i forat. Efter någon månads gräl kommer du inte kunna vaska fram något vettigt. Skickar PM.

Mvh Findus

• Gilla
  • Haha
Markus__ och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.