Hej! Mitt första inlägg här.

Jag ska göra om golvisoleringen på min veranda som är ett tillbygge till vårt hus. Verandan är byggd någon gång på 80-talet, och det såg inte allt för roligt ut när man tittade in under den. Det hängde masonitskivor och isolering lite hipp som happ och dessutom satt det läkt fastspikat lite varstans. Verkar som om någon tyckte att det behövdes mer isolering och satte upp det godtyckligt.

Nu har jag i alla fall rivit bort den gamla isoleringen ända upp till golvspånet och även tagit bort den läkt som blindbotten vilade på för att göra om och göra rätt.

Det är totalt nio reglar med måtten 45X150, men de yttersta reglarna har måtten 45X120. Nu har jag fått rådet av en kompis som är konstruktör att regla ned de mindre reglarna med 45X45 och därefter trycka i isolering så att det fyller upp facken (alltså 150 mm). Därefter sa han att jag skulle sätta upp en board som är antimögelbehandlad för att hålla det på plats, för att slutligen sätta upp en isoleringsmatta på 50 mm. Dels för att komma upp till 200 mm. tjocklek på isoleringen, samt för att hålla markfukten stången. Med denna metod så innebär det mindre jobb eftersom jag slipper regla ned alla reglar till 200 mm. Frågan är bara om det är korrekt att göra så, eller ska jag regla ned till 200 mm, fylla facken med 200 mm isolering, och slutligen sätta asfaboard längst ned som blindbotten?

om det finns utrymme så bör du nog regla på 60x45 nedåt.
om du tycker att det är lite gojsigt att spika underifrån så häng upp reglarna i ventilationsband med några montageskruv.
skruva sen en 25x25 i nederkant på golvregeln.
vik en uvplast runt varje golvregel och läktarna längst ner ...häfta fast. lägg i oljehärdad masonit i facken med överlapp och latexfog ....häfta fast . lägg i isolering och på med golvspånet.

innan du gör något ta bort allt organiskt material under golvet... möglar och ruttnar annars

Tack för svaret! Jag glömde att nämna att jag kommer att isolera underifrån eftersom jag har frångått idén att lägga golvvärme, och i stället satsa på vattenradiatorer. Mao. så kommer jag låta golvspånet + golvet ligga kvar, och fästa blindbotten direkt i reglarna underifrån utan att behöva spika 45X45. Några tips på det tillvägagångssättet?

golvvirke bör vara minst 195 högt
det var därför jag föreslog att du skulle skarva på nedåt.

om du har tillfälle att öka höjden så gör det.

spika dit spikplattor på bägge sida om reglarna så att du kan skarva höjden till rätt höjd. spika med galvade ankarspik.

häfta dit armerade pappersremsor eller ej töjbara plastremsor på tvären över reglarna med cirka cc 600

ställ dig frågan behöver jag fler eluttag... om ja lägg i tomrör och borra upp där du vill ha det... lägg rören efter sidan på reglarna ..fäst dom 70mm ner från underkant golv så kan dom inte bli skadade om nån hönshjärna spikar i golvet. om du behöver gå tvärs reglarna så borra igenom dem, inte jacka, det försvagar golvet

skjut i isoleringen över remsorna. fortsätt med att spika fast asfaboard eller oljahärdad masonit från undersidan täta skarvarna med venttape,asfaltsklister eller nåt sånt.

köp billig skittrall som du skruvar fast på tvären över reglarna under skivorna... om man nu märkt på var reglarna går är det lätt, annars är det gissning som gäller ;D

varmgalvade skruv eller rostfria är det som gäller... man vill inte att skiten ska ramla ner jue

Tack för ett utförligt svar! Då kommer jag förmodligen att göra på följande sätt:

Eftersom fem av reglarna är 45X150 så reglar jag ned med 45X45 till 45X195. De övriga reglarna mäter 45X120 och då reglar jag ned med 45X70 till 45X190, vilket bör räcka. 5 mm. mer eller mindre kan väl knappast spela någon roll? I övrigt tänker jag göra som du föreslog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.