Byggahus.se

Isolera gammalt sten hus inifrån??

1. L
    Medlem · Skåne · 2 inlägg

Lisa64

Medlem
    Hej
    Jag har letat på olika sidor på internet men hittar inte riktigt det jag undrar över. Jag ska köpa ett hus som är gjort av tegel, det är från 1909. Men som det ser ut idag så är det helt blåst på allt. Väggarna är råa tegel på insidan och jag skulle vilja ha vita släta väggar.
    Så nu till min fråga. Om jag reglar upp på insidan och sätter upp gips, men tycker det hade varit ide att ta lite isolering när jag ändå håller på. Ska jag då ha plast. Jag har hört en gång för länge sedan att om man satte plast på gamla hus så möglar det. För dom är inte gjorda till så täta material. Eller det är säkrast att bara ha gips och plywood i stället för gips där som ska vara kök.
    Har någon erfarenhet av detta.

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 929 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Plåtreglar är att föredra(mindre fuktkänsliga), men isoleringen gör sig bäst på utsidan av teglet.

3. M
    Medlem · skåne · 9 inlägg

MIT

Medlem
  4. S
    Anonym

SBH

Anonym
    stor chans att väggarna är ej lodrätta. du kommer förlora en del i yta

5. O
    Medlem · Stockholm,Skåne · 3 808 inlägg

oceanis

Medlem
    En gammal tegelvägg ska generellt inte isoleras från insidan då man kommer att ändra temperaturgradienten över väggen och tegelväggen kommer då att bli kallare samtidigt som slagregn som blöter upp väggen inte kommer att torka upp lika fort. Skador som inte kommit tidigare kan mycket snabbt dyka upp tex så är frostskador i teglet vanligt och också fuktskador pga av att väggen inte torkar.

Det du skall göra är att putsa insidan av väggen och ha den som den är istället.

6. S
    Anonym

SBH

Anonym
    så klart kommer risk för frysskador öka.
    man brukar rekommendera att tilläggsisolera utifrån.
    även ur energibessvarande syfte så är lämpligt att isolera utifrån.

7. G
    Medlem · 635 inlägg

Galten

Medlem
    Jag bor också i ett gammalt tegelhus som har en rätt usel värmeekonomi. Att förstöra den fina gamla fasaden genom att isolera utifrån känns helt uteslutet. Och isolera inifrån verkar ju vara dåligt för huset. Det är väl bara att elda på helt enkelt!

Mitt hus består dock av två tegelväggar med en halvstens luftspalt. Finns det något man kan göra där utan att riskera husets hälsa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.