Jag vet att det att det redan finns många sådana liknande trådar men nu tänkte jag ta det från början.
Köpte en stuga i höstas och halva, den är byggd i två delar, är helt oisolerad.
Tänkte nu under våren börja riva ner all innerpanel i tak, väggar och golv.

Det som kommer vara kvar innan jag påbörjar isoleringen sen är det som man (kanske) ser på bilden
dvs stående reglar (3tum) + någon form av plywoodskiva + ytterpanel på utsidan av reglarna i vägg och liknande i tak fast med reglar på 4tum + råspont. Takstolar är byggt senare och ligger direkt ovanpå råsponten med enbart takåsar och plåt. Dvs ingen råspont ovanpå takstolarna.

Nu vill jag ha tips av någon som är kunnig inom detta, golvet är jag ganska säker på hur jag ska gå tillväga med, men tak och väggar?
Behövs luftspalt?
diffspärr?
Vindpapp?
Typ av isolering?

Stugan värms upp av vedeldning, står kall större delen av året, och finns i norra norrland.
bild (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,
Jag håller på med ett liknande projekt och har löst det enligt följande:
Yttervägg, vindduk, träfiberisolering råspont.
Jag spände vindduk från insidan på reglar för att den inte skall påverkas av eventuellt fasadbyte i framtiden, sedan har jag träfiberisolering och till sist råspont.

Huset är bara "sommarkomfortisolerat" med 70 mm och kommer förmodligen inte att nyttjas allt för mycket under vinterhalvåret.

Isoleringen är Pavaflex i skivor som är smidiga att jobba med, bäst är att använda cirkelsåg när man kapar skivorna till rätt format.

Mvh

Micke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.