Hej
Jag behöver hjälp med att isolera mitt forråd i mitt hus. Jag vet abslout nästan igenting men har stort intresse för bygg och har lätt att lära mig. Därför har jag bestämt att göra detta själv.

Jag har redan tomt ut 85% av sakerna som var i foråddet. Uppe i taket har gått in vatten vilket gjort att det har bildats fukt på ena sidan av väggen. (Se bilder)

Jag tror att forrådet har blivit isolerad en gång i tiden men att det var jättelänge sen. Jag har nyligen flyttat till huset då jag vet inte.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, berätta gärna till mig hur och vart jag ska börja.

- Här kommer bilder:

Tack för hand

• Fuktfläckar och vattenskador på undersidan av ett tak i ett utrymme med synlig träbjälke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otomatisk insida med tecken på fuktskador på väggen och utspridda byggmaterial på golvet.
    Skapa konto
  • Vägg i förråd med vattenskada och fuktfläckar längst ner, trasiga träbitar på golvet.
    Skapa konto
  • Tomt utrymme i ett förråd med synlig fukt- och vattenskada längs nedre delen av en brunaktig vägg och hörn.
    Skapa konto
  • Förrådsinteriör med fuktskador och vattenskador på vägg och golv, tomma hyllor och utspritt skräp.
    Skapa konto
  • Delvis tömt förråd med synliga gipsskivor och oisolerade väggar, föremål och en märkbar fuktfläck i taket.
    Skapa konto
  • Ett tomt förråd med synliga trästommar och isoleringsskador, innehåller frysbox, garderob och gasoltub.
    Skapa konto
  • Förråd i behov av isolering med synliga fuktskador på väggen och en delvis tom hylla.
    Skapa konto
  • Uttömt förrådsutrymme med spånskiveväggar och en utomhusfrys i behov av isolering.
    Skapa konto
  • Skador på takmaterialet med synliga sprickor och fuktskador som kan vara orsaken till fukt i förrådet.
    Skapa konto
  • Skade på tak med synlig spricka och vattenskada, som behöver reparation och isolering.
    Skapa konto
  • Vatten och fuktskador i taket på ett forråd med synliga fläckar och skadad isolering.
    Skapa konto
  • Vattenskadat, mögligt takmaterial med sprickor och fukttecken i ett föråd.
    Skapa konto
  • Närbild på gammal isolering med synliga vattenskador och mögel i ett förrådstak.
    Skapa konto
Tjena Ali,

Hur är det tänkt att du skall använda förrådet? Skall du bara hålla plusgrader eller är tanken att bygga boyta av det? Hur är det ventilerat idag?

Det verkar onekligen som att ditt väderskydd inte är tätt (fasat eller tak) alt. att din platta suger fukt kapillärt från marken.

Börja med att utreda vart fukten kommer ifrån. Du kan exempelvis tejpa en bit plast på 50x50cm på golvet under ett par veckor för att se om vatten kondenserar under plasten. Då vet du att det kommer viss fukt ur plattan. Hur ser konstruktionen ut bakom träfiberskivorna, är det blött även där?

Du behöver sedan ta reda på hur väggarna är isolerade. Har man satt diffspärr (plastskikt) i väggarna vid tidigare isolering eller inte? Vad har man isolerat med etc.

När du har lite mer svar på endel frågor är det enklare att tipsa om hur du kan komma vidare i ditt projekt.

lycka till,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.