Hej
Jag vill renovera gamla dasset till en bastu men hur gör man med isolering på insidan?
Jag antar att man kan inte bara regla insidan och sätta upp isolering på grund av kondens.
Gammalt rött dass med öppen dörr, avtaget innertak och synlig träregel, med ett fönster och ventilationshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Många äldre bastu-byggnader som är helt oisolerade.
Oekonomiskt om det är ett elaggregat - JA
Men mycket mindre risk för röta...
 
D doubleH skrev:
Många äldre bastu-byggnader som är helt oisolerade.
Oekonomiskt om det är ett elaggregat - JA
Men mycket mindre risk för röta...
Jag köpte en vedeldad aggregat på blocket så det gör inget kanske om den är oisolerad. Är det bara att sätta upp bastu brädor på insidan?
 
Förslagsvis fixar du en luftspalt genom att sätta typ "glespanel" (22x70 räcker) som du sen spikar/skruvar den bastupanel du vill ha.
Om det vedeldade aggregaten tillåter att man häller vatten på stenarna (?) så kan det vara bra med nån typ uppsamlingsplåt med avrinning ut genom väggen/golvet under aggregatet.
 
D doubleH skrev:
Förslagsvis fixar du en luftspalt genom att sätta typ "glespanel" (22x70 räcker) som du sen spikar/skruvar den bastupanel du vill ha.
Om det vedeldade aggregaten tillåter att man häller vatten på stenarna (?) så kan det vara bra med nån typ uppsamlingsplåt med avrinning ut genom väggen/golvet under aggregatet.
Tack för tipset. Jag ska gör som du säger med glespanelen. Vet du hur jag ska göra med skorstenen? Förste tanke var att skjuta ut ett rökrör utåt sedan upp på sidan men när jag kollar på nätet så rekommenderas riktiga skorstens som kostar 6000kr.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.