Vet att frågan har varit upp flera gånger förut och jag har sökt i forumet men inte hittat nåt svar som passar mitt problem.
Jag har ett gammalt timmertorp från 1880-talet. Det har tidigare varit sommarstuga sen 60-talet och kraven har inte varit så höga. Nu använder jag och min sambo det som permanentbostad och börjar tröttna på de kalla golven.
"isoleringen" i golvet består av en blandning mellan mossa och sand, och kanske nån gmmal tidning.
Det jag funderar på är om jag vågar regla upp ett nytt bjälklag och isolera med gullfiber eller liknande icke-hygroskopiskt material.
Huset har idag inga som helst problem med fukt, och när jag byggde en ny farstu så kunde man gräva iaf 3 dm ner i gruset i sockeln där den gamla farstun stått innan man kom ner till fuktig sand.
Alternativet är ju att använda linfiberisolering istället, känns ju iofs bättre i ett gammalt hus men krångligare att få tag på och dyrare.
Om man skulle använda glasull, ska man då ha difftätning eller inte, eller kanske ångbroms?