rsjowa rsjowa skrev:
Som (kostnadseffektivt-) alternativ till att gjuta en platta så valde jag att isolera träbjälklaget med billiga Byggmax markisoleringsplattor av cellplast ([länk]) och vanlig åldersbeständig plast.

1) Jag skruvade en golvregel (45*195) på plats. Sen tryckte jag cellplastskivan intill. För att den skulle ligga kvar "i luften" skruvade jag ett metallband under konstruktionen. Den lilla lilla glipan som ev blev mellan trät och cellplasten tätade jag med ute-silikon. Vilken också kan vara en fördel för att slippa ev (o)ljud mellan trä och frigolitmaterial som kan uppstå. :)

2) Ovanpå detta lade jag en åldersbeständig plast. Detta pga värmen ska hålla sig kvar. Jag ser inte något problem med att "bygga in fukt", då det är öppet neråt (dvs det finns inte 2 plastskikt).

3) Tryckad trall ovanpå detta. Sen byggde jag uterummet.

4) (Ej gjort ännu). Nästa år tänkte jag lägga en snyggt inneträgolv, tex ett skeppskolv i uterumsdelen. Ev med golvvärmen under, som jag då lägger mer eller mindre direkt på den tryckade trallen.

Totalt har jag 170 mm cellplast som isolering, torde räcka bra för mitt vår/sommar/höst-uterum! med tur även vinter...

Skulle jag gjort alla steg ovan i ett svep skulle jag kunna köra med golvspånskivor i uterummet istället för det tryckade virket. Men då jag dragit ut på bygget ett par månader så var det inget bra alternativ för oss. Dvs massa regn på dessa skivor, samt att det fanns behov att nyttja altanen under sommaren (trots allt regn...).

Bifogar några bilder från isoleringsdelen under uterummet från byggtiden.

Mottar gärna kommentarer på min valda konstruktion. :p

Hej,

Jag gjorde en liknande konstruktion, Men istället för plast mellan cellplast och trall la jag vindpapp, Jag fick dock problem med att vatten följde springorna mellan trallen och in i uterummet och stannade mellan trallen och pappen, Har du haft liknande problem ?
 
  • Gilla
Daebes och 1 till
  • Laddar…
Oj länge sedan jag skrev denna tråd , men då jag nyss fick att nån gillat den så öppnade jag och läsde och ser då att jag själv aldrig svarade om hur jag gjorde till slut...ha ha..!!

Om nån är intresserad så skruvade jag lister på golvbjälkarna och la sedan tjocka färdiga masonite skivor för cc60 följt av vanlig isolering och sedan blev det 22mm golvspånskiva (den gröna fukttröga) på denna la jag foam och ett billigt laminatgolv från byggmax.....idag 15 år senare så ser golv fortfarande ut som nytt och har inte påverkats av varken kyla eller fukt...

Mvh Robban
 
  • Gilla
GustavSnickrar och 17 till
  • Laddar…
T T7 skrev:
Oj länge sedan jag skrev denna tråd , men då jag nyss fick att nån gillat den så öppnade jag och läsde och ser då att jag själv aldrig svarade om hur jag gjorde till slut...ha ha..!!

Om nån är intresserad så skruvade jag lister på golvbjälkarna och la sedan tjocka färdiga masonite skivor för cc60 följt av vanlig isolering och sedan blev det 22mm golvspånskiva (den gröna fukttröga) på denna la jag foam och ett billigt laminatgolv från byggmax.....idag 15 år senare så ser golv fortfarande ut som nytt och har inte påverkats av varken kyla eller fukt...

Mvh Robban
Hej!

När du skriver "av vanlig isolering", vad innebär det? Vilken typ av produkt?

MVH
Goran
 
G GoranJa1982 skrev:
Hej!

När du skriver "av vanlig isolering", vad innebär det? Vilken typ av produkt?

MVH
Goran
Glasull 👍
 
Du kommer lägga en massa pengar på ett uterum. Du bygger i princip ut huset med ett rum till. När man bygger, egentligen oavsett vad, så är grunden viktigast och absolut viktigast att inte fuska med. Grunden är dessutom svårast att byta ut ifall det blir något problem.

Jag förstår att man vill snabbt komma igång och att man vill hålla nere utgifterna, men vänta i så fall hellre ett år med att börja bygga, istället för att bygga fort/billigt och fel.

För ett uterum så är en gjuten platta det bästa. Då blir det dragtätt och stabilt. Kommer hålla "för evigt".

Det näst-bästa är att mura en grund och sen lägga ett träbjälklag. Det blir billigare men är trots allt en "riktig grund" utan en massa risker.

Alla jag känner, inkl mig själv, som har byggt uterum på gjuten platta är sjukt nöjda med det. Alla jag känner som har plintat upp och byggt en trätrall som dom sedan byggt uterum på ångrar sig.

Du får så klart göra som du vill, men fundera två gånger innan du bestämmer dig. Vad är viktigast, att det blir bra över tid eller att det skall gå kort tid innan man kan ta instagrambilderna?
 
Instämmer i
Magnus Göransson Magnus Göransson skrev:
Du kommer lägga en massa pengar på ett uterum. Du bygger i princip ut huset med ett rum till. När man bygger, egentligen oavsett vad, så är grunden viktigast och absolut viktigast att inte fuska med. Grunden är dessutom svårast att byta ut ifall det blir något problem.

Jag förstår att man vill snabbt komma igång och att man vill hålla nere utgifterna, men vänta i så fall hellre ett år med att börja bygga, istället för att bygga fort/billigt och fel.

För ett uterum så är en gjuten platta det bästa. Då blir det dragtätt och stabilt. Kommer hålla "för evigt".

Det näst-bästa är att mura en grund och sen lägga ett träbjälklag. Det blir billigare men är trots allt en "riktig grund" utan en massa risker.

Alla jag känner, inkl mig själv, som har byggt uterum på gjuten platta är sjukt nöjda med det. Alla jag känner som har plintat upp och byggt en trätrall som dom sedan byggt uterum på ångrar sig.

Du får så klart göra som du vill, men fundera två gånger innan du bestämmer dig. Vad är viktigast, att det blir bra över tid eller att det skall gå kort tid innan man kan ta instagrambilderna?
Instämmer i detta , dock så har det i mitt fall fungerat perfekt... firar 20 års jubileum nästa år och inga problem har uppstått och fortfarande samma laminatgolv 👍
 
  • Gilla
Bluegreengrey77
  • Laddar…
T T7 skrev:
Instämmer i

Instämmer i detta , dock så har det i mitt fall fungerat perfekt... firar 20 års jubileum nästa år och inga problem har uppstått och fortfarande samma laminatgolv 👍
Aaaa, ser nu att tråden va väldigt gammal :-)

Skönt att det funkar iallafall!
 
Magnus Göransson Magnus Göransson skrev:
Aaaa, ser nu att tråden va väldigt gammal :)

Skönt att det funkar iallafall!
Japp var en stund sedan jag startade den🤣, men förhoppningsvis kan nån dra nytta av informationen i sina kommande byggprojekt 👍
 
  • Gilla
Bluegreengrey77 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.