20 092 läst ·
47 svar
20k läst
47 svar
isolera ackumulatortank
Ett tips ang Husqvarna tanken.
Dubbelkolla så du får för rätt tryck.
Tankarna på hemsidan har jag för mig har 0,7 bar eller något medan de för 1,5 bar inte står med på prislistan.
Bara så du får rätt tryck
Jag köpte själv och hämtade från Husqvarna
Dubbelkolla så du får för rätt tryck.
Tankarna på hemsidan har jag för mig har 0,7 bar eller något medan de för 1,5 bar inte står med på prislistan.
Bara så du får rätt tryck
Jag köpte själv och hämtade från Husqvarna
Apropå strålningsvärme och alu-filtar etc. När jag för 20 år sedan jobbade inom sjukvården plockade man bort dessa med motiveringen att de inte hade något att tillföra. Har ingen vetenskaplig artikel att backa upp detta med men jag skulle inte lägga några pengar på dylika filtar/folier.
jag har 200mm isolering runt min tank ca 50mm i botten, kanske ca 400mm i toppen, eldar för varmvatten på sommaren o då eldar jag typ var 14de dag, vintern, eldas de nån gång om dan eller varannan. pannrummet håller närmare 30* men då är inte hela skorstenen isolerad i pannrummet plus några rör är bristfälligt isolerade.
30 grader i pannrummet känns ju uthärdligt. Varmare får det knappast bli. Men då vet jag att 200 mm är ett minimum. Frågan om det ultimata isoleringsmaterialet kvarstår. Dun och räddningsfilt är noterade, ska förkovra mig vidare om dessa. Att räddningsfilten skulle ha någon effekt låter ju långsökt, men samtidigt är ju alla termosar faktiskt speglade...
Ingen som vet något om PUR-skivor? Borde inte dessa ha bättre värden än mineralull? De är ju ofta tunnare så då skulle man väl kunna lägga fyra lager 50 mm-skivor om lott på något vis, och därmed slippa glipor och skarvar?
Ingen som vet något om PUR-skivor? Borde inte dessa ha bättre värden än mineralull? De är ju ofta tunnare så då skulle man väl kunna lägga fyra lager 50 mm-skivor om lott på något vis, och därmed slippa glipor och skarvar?
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Nog reflekterar de värmen effektivt alltid, det känner man när man sveper dem om sig, det blir aphett direkt. Jag har ett paket med på moppen utifall jag skulle råka ut för hypotermi (igen...)Kapny skrev:
Du lär inte ruinera dig om du provar, de är billigare än byggplast. Frågan för mig är hur stor effekten är på det hela taget, inte om den existerar.
Om purskivor vet jag inte, annars har jag uppfattat att grejen med purisolerade (skummade) tankar just att det blir inga skarvar: dragtätt: mkt lite konvektion och att det därför är effektivare per cm? Skumma går ju: räddningsfilt+ skum? Räddningsfilten blir som smöret i sockerkaksformen...Kapny skrev:
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Aluminiumfolie leder som jannez antyder bort värmen. Räddningsfilt ser kanske ut så på bild men det är inte aluminiumfolie, det är plast med reflekterande skikt: stor skillnad. Tror du mig inte så prova.
Det är ju förövrigt Tillsammans Med och inte Istället För isolering som räddningsfilten ska användas.
Bra idé med att linda kring fötterna annars! Men det ska vara ena foten med räddningsfilt +isolering och andra foten med byggplast (eller nåt) +isolering. Kanske den tredje med enbart isolering och den fjärde med aluminiumfolie +isolering.
Det blir ju ett tema för en valborgsfest! Jag ser fram emot resultaten jannez! Bara att räkna ANOVA sen, eller skicka siffrorna så kan jag göra det.
En felkälla är ju att fötter (till skillnad från acktankar) svettas och en annan att fötter reglerar temperaturen aktivt...
Det är ju förövrigt Tillsammans Med och inte Istället För isolering som räddningsfilten ska användas.
Bra idé med att linda kring fötterna annars! Men det ska vara ena foten med räddningsfilt +isolering och andra foten med byggplast (eller nåt) +isolering. Kanske den tredje med enbart isolering och den fjärde med aluminiumfolie +isolering.
Det blir ju ett tema för en valborgsfest! Jag ser fram emot resultaten jannez! Bara att räkna ANOVA sen, eller skicka siffrorna så kan jag göra det.
En felkälla är ju att fötter (till skillnad från acktankar) svettas och en annan att fötter reglerar temperaturen aktivt...
Man kan lägga ner hur mycket tid som helst på att planera tanken och isolering. Men vinsten man får av att överdriva isoleringen är försumbar, om man nu inte har en Gigantisk tank i 10m3 klassen..
Hej ishgary, jag har precis läst igenom din tråd och är sugen på att flyga hit dig som konsult eller nåt!
Hur som helst, jag vill ju inte isolera min tank för att spara energi och eldning (har pannrummet under vardagsrummet i mitt hus så spillvärmen kommer att göra nytta), utan för att pannrummet inte ska bli en bastu. Jag hade tittat ut en oisolerad 2500l-tank som skulle få plats i hörnet jag har att tillgå, men då får jag som sagt bara plats med 25 cm totalt längs med långsidorna (alltså 12,5 cm på vardera sida). Och då blir det nog svettigt i pannrummet. Så antingen måste jag gå ner lite i storlek eller hitta nån NASA-utvecklad nanoisolering som kan hålla inne värmen skapligt på bara dryga 10 cm...
Hur som helst, jag vill ju inte isolera min tank för att spara energi och eldning (har pannrummet under vardagsrummet i mitt hus så spillvärmen kommer att göra nytta), utan för att pannrummet inte ska bli en bastu. Jag hade tittat ut en oisolerad 2500l-tank som skulle få plats i hörnet jag har att tillgå, men då får jag som sagt bara plats med 25 cm totalt längs med långsidorna (alltså 12,5 cm på vardera sida). Och då blir det nog svettigt i pannrummet. Så antingen måste jag gå ner lite i storlek eller hitta nån NASA-utvecklad nanoisolering som kan hålla inne värmen skapligt på bara dryga 10 cm...
Försökte läsa mig till hur höjd du har och vad du baserar dina 12.5cm på, men jag hittar inte hur du har tänkt. Hur mycket har du tänkt på toppen? Och hur hög är tanken?Kapny skrev:Hej ishgary, jag har precis läst igenom din tråd och är sugen på att flyga hit dig som konsult eller nåt!
Hur som helst, jag vill ju inte isolera min tank för att spara energi och eldning (har pannrummet under vardagsrummet i mitt hus så spillvärmen kommer att göra nytta), utan för att pannrummet inte ska bli en bastu. Jag hade tittat ut en oisolerad 2500l-tank som skulle få plats i hörnet jag har att tillgå, men då får jag som sagt bara plats med 25 cm totalt längs med långsidorna (alltså 12,5 cm på vardera sida). Och då blir det nog svettigt i pannrummet. Så antingen måste jag gå ner lite i storlek eller hitta nån NASA-utvecklad nanoisolering som kan hålla inne värmen skapligt på bara dryga 10 cm...
Och är en av långsidorna mot en källarvägg eller dyligt så kommer ju inte det att värma rummet så mycket.
Jag skulle mer fundera på att isolera rören inne i pannrummet i det fallet.
Men jag skulle nog ändå försöka prioritera toppen på tanken, förlusterna åt sidan kommer mestadels att ventileras bort, beroende på hur du konstruerar det hela..
Hej, bifogar en icke skalenlig skiss över pannrummet. Den inringade ytan är alltså enda stället där jag får plats med en stor tank. Och denna yta är cirka 240x100. Takhöjden är 205. Och 2500-literstanken jag tittat ut är 200 lång, 75 djup och 175 hög. Och på djupet bli det då 25 cm kvar till isolering (minus plywood eller vad man nu har ytterst). Eftersom ena sidan ligger mot yttervägg (under jord) antar jag att man kanske ska lägga lite mer isolering där, om man vill ha någon slags jämvikt och inte få cirkulation i tanken. Säg 15 cm utåt och 10 cm in i pannrummet? Jag är total novis, så rätta mig om jag är helt fel på det.
Över tanken leder trossbotten till vardagsrummets golv, så i den riktningen är jag inte så jätteorolig för läckage. Mer orolig över att mycket värme ska läcka ut i pannrummet och göra miljön outhärdlig där. Men som någon sade tidigare i tråden, jag kan få tanken 60 cm djup istället får jag plats med 20 cm isolering runt om, och då ska det väl klara sig. Men då får jag mindre ackvolym. Så nån spännande nanoisolering som gör att jag kan välja den stora tanken vore ju intressant....
Över tanken leder trossbotten till vardagsrummets golv, så i den riktningen är jag inte så jätteorolig för läckage. Mer orolig över att mycket värme ska läcka ut i pannrummet och göra miljön outhärdlig där. Men som någon sade tidigare i tråden, jag kan få tanken 60 cm djup istället får jag plats med 20 cm isolering runt om, och då ska det väl klara sig. Men då får jag mindre ackvolym. Så nån spännande nanoisolering som gör att jag kan välja den stora tanken vore ju intressant....
Redigerat:
Är det ett stort problem att flytta dörren till tvättstugan en deci eller två?
