Jag söker en produkt som går internationellt under namnet Iso-tip

Googlar i Sverige på 'lödpasta med flux' men är osäker på att det är samma sak.

Kan någon svara på om det finns samma produkt under annat namn i Sverige?

Internationelt blir det groteska fraktpriser vad jag har hittat (kan ha fel).

Jag tror det är någon slags silverlod ,tenn borde vara alldeles för mjukt för ändamålet

Verkar finnas hos Mouser men det blir ju en bra slant med frakten.

C ClaesMalmö skrev:
Det står inte hur mycket silver Iso-tip innehåller. Claes Olsson har en tenn/silverlod men den innehåller bara 3% silver.

Det är helt oklart för mig om det är samma sak.

[länk]
Man skulle väl kunna tro att denna starka magiska silverlodspasta måste innehåller mer silver än ynka 3%?
Silverlod innehåller ca hälften silver eller mer, men har ju hög smälttemperatur.

Vilken egenskap är du ute efter?

”ISO-TIP Silver-Bearing Solder Paste is like magic! Make a little magic with your soldering. Order Iso-Tip Silver-Bearing Solder Paste from DX Engineering.”

Enligt DX Engineering så är det ca 2% silver och 98% tenn i ISO-TIP.
Lodpastan är 10ggr starkare än traditionellt 60/40 lödpasta (tenn/bly). :oops: jämfört med blyat lödtenn…

Silverlod är missvisande med så låg silverhalt. Det kanske är så att med bara 2% silver blir lodet hårdare och lite mer svårlött vilket kompenseras med lodpastans och dess fluss?
Eller så är det ingen märkbar skillnad alls…

DX Engineering https://www.dxengineering.com/parts/iso-7459
ISO-TIP Silver-Bearing Solder Paste

No mess! No waste! Their disposable 7.1 gram syringes of ISO-TIP Silver-Bearing Solder Paste are convenient, easy to apply and work with a match, lighter, soldering iron or torch.

Features and benefits:

* Ten times stronger than conventional 60/40 solder paste
* Offers a tensile strength of 10,000 to 28,000 psi
* Flows freely and smoothly between 395 and 430 degrees Fahrenheit
* Re-melts at 550 degrees F
* Flux is blended in - no additional flux required
* Made with premium, refined, powered metals
* Approximately 2 percent silver and 98 percent tin

Silver-Bearing Soldering Paste allows anyone to solder all ferrous and non-ferrous materials including black steel, bronze, cast iron, chrome, coated steel, copper, gold, Monel, nickel, platinum, silver and steel. It provides strength without the distortion of high temperature brazing, offers superior electrical conductivity and is resistant to stress and vibration.

Use for soldering:

* Wires
* Connectors
* Cables
* Copper piping
* Home plumbing
* Car radiators
… and much, much more!

ISO-TIP Silver-Bearing Solder Paste is like magic! Make a little magic with your soldering. Order Iso-Tip Silver-Bearing Solder Paste from DX Engineering.

blackarrow blackarrow skrev:
Vilken egenskap är du ute efter?
Exakt det som visas i videon efter 2:15

Utan att fördjupa mig nämnvärt i ämnet misstänker jag att det rör sig om vanlig lödpasta, tex:
https://www.electrokit.com/produkt/lodpasta-blyfritt-40g/

Jag ifrågasätter dock hans lödteknik...
För att få bra fäste bör man värma materialet betydligt mer än att bara snudda vid pastan med en lödpennan uppvriden till max så flussmedlet poffar till.

Personligen skulle jag föredra att använda ett traditionellt lödtenn, förvärma materialet med lödpennan och dutta dit lite lödtenn, det håller sannolikt bättre.

Tricket blir ju att värma materialet så mycket som möjligt utan att missfärga trät.

Man ska inte tro allt man ser på nätet, troligen lossnade hans lödning tredje gången han slog på strängarna med den metoden i filmen.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.