Jo vi köpte helt nytt kök från E-lux home runt juletid men det har bara krånglat, så jag vet vad du menar.
frakten var försenad saker var rest:ade sen gick ugnsluckan sönder efter 2 månader sen gick diskmaskinsluckan sönder efter 5 månader... och nu frysen, blir så less när man försöker få till något och det blir bara skit. Och att försöka få någon hjälp är ju som att ringa runt till 3 företag och ändå kamma noll....Varnar starkt alla jag känner att inte köpa electrolux....om man vill ha lite familjefrid.:-/Skulle köpt LG eller siemens istället och sparat både pengar och besvär.... Men det verkar som det ordnat sig för dig:-)
 
Se om ni har någon konsumentrådgivning eller liknande. De kan hjälpa dig med tipps på vad du skall säga och inte säga. Jag hade rätt att kräva ersättning för utebliven inkomst till följd av alla turer och tid som jag behövt lägga på hela vårt problem. Enligt den rådgivare som jag var i kontakt med så har leverantören rätt att försöka att åtgärda samma fel tre gången. Om de inte lyckas har du därefter har du tydligen rätt att häva köpet!

Vi fick vår "trasiga" frys funt den 5:e januari.

Håller med dig om Elektrolux. Vi lär inte köpa deras produkter mer. Bytte ut spis, ugn mm för ca tre år sedan. För två år sedan sprängdes vår glasskiva i ugnen. Av trycket fanns det glassplitter inne i stängda skåp i köket. Vi hittade glas upp till fem meter från spisen. Där var en vägg som stoppade glaset. Smällen lät som ett pistolskott.

Det låg glas inne i fläktsystemet för varmluften. När de kom och bytte ut rutan så tog de bort de stora bitarna, resten fick ligga kvar... Kul att baka en kaka på varmluft och få in alla de små fina glas partiklarna som låg kvar, likt topping på allt man bakade för en ugn i prisspannet 12 -13 000kr.

Erbjöd mig att baka kaka till deras fredagsfika åtchefen där som ansåg att det inte alls var något problem, men det var han inte intresserade av...

Hur smakar er is?
Vad har ni för problem?
 
Jag har en Elektrolux side-by-side från 1992. Det har fungerat bra hela tiden, men isen har luktat och smakat illa nästan från början. Det har även bildats en brunaktig gegga inne i isbaljan när isen har legat en tid där. Så jag har tagit ut isbaljan och spärrat maskinen så att den inte producerar is. Kan man byta någonting i skåpet så att smaken och lukten försvinner. Till en rimlig kostnad iom att skåpet är gammalt.
 
Nej, jag vet inte om man kan byta något. De bytte nästan allt i vår frys men det smakade illa ändå.
Jag misstänker att det var motorn som vände isen så att den föll ur isformen. När den snurrade för att tömma och sedan snurrade för att återgå till påfyllningsläge gav den från sig en krettskortslukt som förmodligen följde med ner i vattnet som sedan frös till is. Den nya frysen vi nu fått smakar isen inget ur.

Testa att ställa in iskuben med vatten från kranen och se om det smakar något.
Om du har en behållare som vattnet ligger i innan det fylls på i iskuben så gör ren den.
Det blir slem i botten på behållare som man förvarar vatten i under lång tid.
 
Hej! Vad kul att det finns fler med samma problem. Vi köpte precis likadan kyl o frys. Jag har hela tiden trott att det är frugans mat hon inte stänger till ordentligt. Jag har rengjort den med precis all tänkbart medel. Men hela tiden samma äckliga lukt från isbitarna. Vi köpte det dec 09. Så nu är det väl försent o klaga. Vad var felet till slut? Jag kanske kan köpa det o byta själv. Jag ändrade o bytte så jag fick handtaget på v sida om dörren på frysen. Det kunde dom inte hjälpa mig med. Fick öppna allt uppepå frysen o dra om sladden. Men luktproblemet vill ja få bukt på.
 
Reklamationsrätten är för närvarande tre år. Kommer dock inte ihåg när tre år infördes. Bevisbördan på att det är ett ursprungsfel ligger dock på dig.

Sent from my HTC Desire using Byggahus
 
Har pratat med electrolux flera ggr och dom låtsas som dom inte fattar något som vanligt, själv gissar jag att problemet beror på att frysen inte har något aktivt filter på vattnet...
Säger nästan sig själv att isen kommer att smaka dåligt då slangen bakom frysen är 2 m + att det är ganska varmt där bak med....
Tråkigt att inse att man köpt en dålig lösning...

Försöker hitta något smidigt rörmonterat filter att eftermontera, mottager gärna tips.
 
Jag tror inte att det beror på avsaknaden av filter. Prova att ta vatten innan frysen och frys det i en vanlig is-form. Prova sedan isen. Låt även isen från frysen smälta och provsmaka sedan vattnet när det har rumstemperatur. Detta gör att en eventuell bismak upplevs tydligare.

För oss så försvann bismaken när vi fick en annan frys. Det var som natt och dag! Isen i den första frysen förstörde saft, vitt vin, allt som man la isen i. Detta hade man aldrig hört talas om hos e-lux, så nu borde de ju ha koll på att problemet finns.

Servicepersonalen bytte det mesta utom motorn på vår frys innan de bytte ut frysen. Service killen spottade ut vattnet från isen när han provsmakade. Han tyckte att det var en riktigt äcklig smak.

Jag tror att det har att göra med motorm som vänder isen. Det var hål i plasten till vår motor och det luktade lite om den när det hade vänt sig efter att tömt ur isen. Jag tror att isen tog smak av denna lut som motorn gav från sig.

Jag hade fundering på att täta hålen med en bra tejp och testa men avstod från detta när de bytte ut frysen.

Vi har flera vänner som köpt denna frys innan oss. Ingen av dessa har haft detta problem. Jag har dock hört om en anna kille som haft samma problem som oss. Kan vara så att man har två leverantörer av delar...

Hoppas att det löser sig för dig!
 
G GBG68 skrev:
Vi har nyss köpt Elektrolux kyl med kolsyrat vatten och frys med inbyggd ismaskin. Vattnet från kylen smakar bra men Isen från ismaskinen smakar skit! Vi upplever smaken som kemikalisk, en oljig och lite metallisk smak. Vi har tömt is- behållaren där den färdiga isen hamnar kontinuerligt under en veckas tid och diskat ur is- behållaren men smaken finns fortfarande kvar. Den dåliga smaken framkommer först när isen smälter. Ren is smakar nästan inget utan det är när den har smält som det smakar dåligt. Smaken från några isbitar förstör en karaff med vatten.
Vi har inget i frysen som luktar och kan sätta smak på isen. Det verkar som att smaken följer med i vattnet när det passerar genom frysen. Vattnet i kranen är fri från den dåliga smaken.

Är det någon annan som har eller har haft samma problem med just denna modell (EUFG29800X) från Electrolux?
Vad har ni för erfarenhet?
Hur har ni löst problemet?

Tacksam för svar och tipps!
Har samma problem med Husqvarna men det är väl samma tillverkare
 
Vinnamåla Vinnamåla skrev:
Har samma problem med Husqvarna men det är väl samma tillverkare
Tråkigt...
 
P
Vinnamåla Vinnamåla skrev:
Har samma problem med Husqvarna men det är väl samma tillverkare
11-år senare...

vatten maskinen har kolfilter vilket inte ismaskinen har så att eftermontera slik ting kan hjälpa
 
electroluxaren skrev:
11-år senare...

vatten maskinen har kolfilter vilket inte ismaskinen har så att eftermontera slik ting kan hjälpa
Nej, det hjälper inte för smak i isen. Elektroniken ligger öppen och smaksätter vattnet så snart iskuberna roterat. Detta smaksatte våra isbitar. Ett filter skulle inte tagit bort detta fenomen.
 
P
G GBG68 skrev:
Nej, det hjälper inte för smak i isen. Elektroniken ligger öppen och smaksätter vattnet så snart iskuberna roterat. Detta smaksatte våra isbitar. Ett filter skulle inte tagit bort detta fenomen.
Okay
elektroniken sitter uppe över skåpet
motorn som roterar isen i bingen gör det efter den är färdig och sitter bakom plastväggen bak där sitter även elektromagneten som öppnar is lådan och elkontakten till ice-makern.
i icemakern sitter temperatursensorn och den lilla motorn till att vända isformen upp och ned.
vad av allt detta bytte de inte?
bytte de slangen mellan ventilen och vattenrännan?
bytte de vattenrännan?
bytte de icemakerern?
 
electroluxaren skrev:
Okay
elektroniken sitter uppe över skåpet
motorn som roterar isen i bingen gör det efter den är färdig och sitter bakom plastväggen bak där sitter även elektromagneten som öppnar is lådan och elkontakten till ice-makern.
i icemakern sitter temperatursensorn och den lilla motorn till att vända isformen upp och ned.
vad av allt detta bytte de inte?
bytte de slangen mellan ventilen och vattenrännan?
bytte de vattenrännan?
bytte de icemakerern?
De bytte allt. Till sist bytte de ut hela frysen mot en ny. Smaken var dock kvar.
Vi använde inte isen under flera månader. Slängde ut den och lät frysen göra ny.
Till sist så smakade isen ok.
 
P
G GBG68 skrev:
De bytte allt. Till sist bytte de ut hela frysen mot en ny. Smaken var dock kvar.
Vi använde inte isen under flera månader. Slängde ut den och lät frysen göra ny.
Till sist så smakade isen ok.
Mest nyfiken, för om de bytte allt borde ju det inte finnas något som stör.
Nu vet jag ju inte vilken generation du fick i byte men om det är den "nya" icmakern så kan ju skillnaden ligga där.
hur eller hur är allt detta historia för dessa produkter har utgått för alltid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.