2 746 läst ·
40 svar
3k läst
40 svar
Iskalla element övervåning
P Pattoo skrev:
Aa jag som snurrar till det med allt vi skrivit 😅 sorry.. Då ska du inte röra den.P Pattoo skrev:
Slutade det bara fungera helt plötsligt?
Har du pratat med de som sköter värmeanläggningen? Känns som flödet fram till dig är dåligt.
Kanske har man injusteringsprotokoll för varje hus så ni kan ställa in ventilerna som de var när huset byggdes.
Allt börja när grannen skulle justera värmen i köket , då skruva han lite på ett av injusterings ventilerna (kök) i LK skåpet , efter 1h dog alla element. Kan vara slumpen men jag vet inte , dom fungerade fint innan han pilla. Vi la tillbaka till grundinställningen men de hjälpte ej
Ett tillägg . Testa att stänga av golvvärmen genom att stänga av flödet helt , då gick all värme upp till radiatorerna , förutom de första elementen precis ovanför rören från nedre plan . De fick pytte lite värme sist efter att alla andra element fått värme . Sen när jag vred på vattnet till golv värme igen då blev alla kalla återigen . Jag har kollat på stiftet till elementet men de ser bra ut de fjädrar fint
"Temp" är maxtermostat, den stryper bara inkommande flöde om golvvärmen blir "för varm". Den "jobbar" bara när det är som kallast ute för att skydda golven.
Det är orimligt/omöjligt att värmen till radiatorerna försvinner efter att flödet till en golvvärmeslinga justeras.
STAD-ventilerna på stammarna, golvvärme & radiatorer, begränsar hur mycket flöde det kan gå i de olika stammarna.
Skruva STAD-ventilen för golvvärmestammen fullt åt höger (stänga), räkna antalet varv (skriv ner), antalet hela varv motsvarar svarta siffran. Skruva den sen fullt åt vänster (öppna), räkna antalet varv (skriv ner).
Ställ tillbaka till samma värde som innan.
Det är orimligt/omöjligt att värmen till radiatorerna försvinner efter att flödet till en golvvärmeslinga justeras.
STAD-ventilerna på stammarna, golvvärme & radiatorer, begränsar hur mycket flöde det kan gå i de olika stammarna.
Skruva STAD-ventilen för golvvärmestammen fullt åt höger (stänga), räkna antalet varv (skriv ner), antalet hela varv motsvarar svarta siffran. Skruva den sen fullt åt vänster (öppna), räkna antalet varv (skriv ner).
Ett tillägg . När jag stänger av cirkpumpen, då blir elementen varma direkt , förutom de elementen närmast ”rören” nerifrån . Samma när jag stänger av allt ”vatten flöde ” till golvvärme via en röd spak då blir alla varma förutom de ”första elementet” finns de en möjlighet att de är elementet stoppar allt flöde . Vi har ett rörsystemDemmpa skrev:
"Temp" är maxtermostat, den stryper bara inkommande flöde om golvvärmen blir "för varm". Den "jobbar" bara när det är som kallast ute för att skydda golven.
[media]
Att två radiatorer fick lite värme till slut är inte så lustigt när det är enrörssystem, de lär ligga sist i var sin slinga.
Att de inte blev genomvarma beror troligen på att alla radiatorer som ligger tidigare tog "all" värme, när rumstemperaturen i de andra rummen har stigit så hade de sista radiatorerna troligen också blivit genomvarma.
Med tanke på att det står 2,8 på röret ovanför STADen till golvvärmen samt att det står 5,0 på röret vid STADen till radiatorerna så lutar jag åt att en/flera boenden har ändrat på sina inkommande STADar och/eller dåligt flöde i huvudcentralen.
När VVSaren var och skruvade på STADarna, tog den då och mätte difftrycket/flödet över STADarna?
Det sitter mätuttag på dom.
Att de inte blev genomvarma beror troligen på att alla radiatorer som ligger tidigare tog "all" värme, när rumstemperaturen i de andra rummen har stigit så hade de sista radiatorerna troligen också blivit genomvarma.
Med tanke på att det står 2,8 på röret ovanför STADen till golvvärmen samt att det står 5,0 på röret vid STADen till radiatorerna så lutar jag åt att en/flera boenden har ändrat på sina inkommande STADar och/eller dåligt flöde i huvudcentralen.
När VVSaren var och skruvade på STADarna, tog den då och mätte difftrycket/flödet över STADarna?
De han kom fram till är som du sä
De han kom fram till är som du säger, att någon av grannarna snurrat på sina stad ventiler, då han anser att jag har för lågt tryck i systemet när han mätte på rören med någon maskin . Huvudcentralen ”teknik huset” som han kika på såg bra ut . Så han kom fram till att antingen är något rör på gatan som går till mitt hus täppt eller att husen framför snor allt . Den stad som står 5.0 på verkar vara ”retur” från ovanvåningen. Då de står R längst ner , och röret till vänster om den exakt brevid är den som går upp till raddarna. Kan jag skjutsa på flödet lite tror du om jag vrider på dessa?Demmpa skrev:
Att två radiatorer fick lite värme till slut är inte så lustigt när det är enrörssystem, de lär ligga sist i var sin slinga.
Nu blir det ännu mer flöde till golvvärmen.P Pattoo skrev:
Styrelsen för föreningen/samfälligheten behöver ta ett beslut om att justera in hela systemet igen.
Såhär blir det när "vem som helst" börjar ändra på inställningarna. Troligen är det någon som vill ha betydligt varmare än normalt.
Ok tack ! Jag ska kolla upp det med föreningen. De konstigt dock att sista huset efter mig inte har några problem med sina element eller värme . Sista frågan , hur skulle du rekommendera mig att ställa in ventilen optimalt för att få ut mer till elementen ?Demmpa skrev:
Klicka här för att svara