S svebbe skrev:
Testa att vrida den lite så kanske det kommer fram någon siffra.
Ser att man skrivit en siffra ovanför mitten STAD ventilen så det är nog den inställningen den egentligen ska ha.
Ok , ska man bara vrida på den ? Frågan är hur ställer man in rätt siffror. Har aldrig rört dessa och elementen har fungerat innan. Kanske man kommit åt dom eller något

P Pattoo skrev:
Ok , ska man bara vrida på den ? Frågan är hur ställer man in rätt siffror. Har aldrig rört dessa och elementen har fungerat innan. Kanske man kommit åt dom eller något
Ja de är ju injusterade efter projekterade värden. Så man ska ju inte bara vrida hur som helst. Men tänker om du provar vrida för att se om den är helt stängd eller om någon siffra dyker upp där du har svart nu. Kom ihåg hur mycket du vrider så du kan vrida tillbaka sen. Hade du inte haft någon vvs kille där som skruvat på vreden?

S svebbe skrev:
Ja de är ju injusterade efter projekterade värden. Så man ska ju inte bara vrida hur som helst. Men tänker om du provar vrida för att se om den är helt stängd eller om någon siffra dyker upp där du har svart nu. Kom ihåg hur mycket du vrider så du kan vrida tillbaka sen. Hade du inte haft någon vvs kille där som
Tror inte han skruva på dessa vred , eller jag vet inte . Han stängde iallafall av flödet till golvvärmen för att mäta med sitt verktyg om de gjorde någon skillnad till elementen, vilket det gjorde kom upp i 39 grader på rören tror jag han sa. Därefter gick han in i LK skåpet och använde en sexkantsnyckel på ett vred så flödet skulle ”ta” från golvvärmen till elementen . Vi skulle vänta tills det blev minus grader och det är minus grader nu men elementen är fortfarande kalla . Vet inte om jag vågar vrida på denna ? Rädd att jag råkar förstöra golvvärmen också . Enda värmen vi har nu :D . Får se om jag får modet eller står ut till imorgon och slår han en signal igen .

Testat det nu men samma fel kvarstår, vi får inte till det . Vi förstår inte vad problemet är

S svebbe skrev:
Ja de är ju injusterade efter projekterade värden. Så man ska ju inte bara vrida hur som helst. Men tänker om du provar vrida för att se om den är helt stängd eller om någon siffra dyker upp där du har svart nu. Kom ihåg hur mycket du vrider så du kan vrida tillbaka sen. Hade du inte haft någon vvs kille där som skruvat på vreden?
Nu snurrade han på den , enligt honom med mer tryck till radiatorer och mindre till golvvärme . Men händer inget , gått flera timmar

• Ventil för vattenledning, justerad för mer tryck till radiatorer och mindre till golvvärme. Kablar och kopplingar syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Den vänstra står på 2,7.
Den i mitten står på x,0
Den högra (VVCn) står på 0,7

Vad är det för (svart) siffra i yttre fönstret på ventilen i mitten?
En fråga, om man ”ökar ” trycket på denna , kommer de hjälpa ?

• Vattenpump med märket Grundfos, flera kablar anslutna och lysdioder tända. Fråga om ökat tryck hjälper.
    Skapa konto
Det där är cirkulationspumpen för golvvärmen, den har ingenting med radiatorerna att göra.

Demmpa Demmpa skrev:
Det där är cirkulationspumpen för golvvärmen, den har ingenting med radiatorerna att göra.
Ok tack . Har du några idéer vad mer man kan testa? Öka / sänka något kanske . Känns som trycket inte är tillräckligt för att den orkar ta sig upp till övervåningen, när jag känner på rören på nedre plan så stannar värmen vid halva röret .

Diagram över STAD-ventil med tre inställningar: 1. stängd, 2. öppen 2,3 varv, 3. fullt öppen.
1, stängd STAD-ventil
2, öppen 2,3 varv
3, fullt öppen.

P Pattoo skrev:
Mitten står på 0 sen finns de en högre upp som jag inte kan tyda sitter bakom en skåp lucka som är fastskruvad
Vad står det på den högst upp som du har inringad. Kan du lyckas få in mobilen och fota den. Försöker förstå din uppsättning men vad jag kan tänka mig så sköter den flödet till golvvärme slingan.

S svebbe skrev:
Vad står det på den högst upp som du har inringad. Kan du lyckas få in mobilen och fota den. Försöker förstå din uppsättning men vad jag kan tänka mig så sköter den flödet till golvvärme slingan.
Jag tog bort luckan och för att kolla , på röret har de skrivit att den ska vara 5.0. Den är ”max” öppen . Maximalt vriden åt vänster.

P Pattoo skrev:
Jag tog bort luckan och för att kolla , på röret har de skrivit att den ska vara 5.0. Den är ”max” öppen . Maximalt vriden åt vänster.
Oj då går det mesta dit upp. Jag skulle testa vrida ner den till 3.5

S svebbe skrev:
Oj då går det mesta dit upp. Jag skulle testa vrida ner den till 3.5
Fast vi vill ju få upp så mycket som möjligt då problemet är att radiatorerna inte får värme , eller har jag fel kanske ? Vi har haft den på max sedan inflytt 2017 .

Så fort vi drar ner denna spak, som tydligen är till golvvärme så stiger värmen direkt till elementen

• Rörsystem med rör, ventiler och golvvärmespak. Spaken är i neddraget läge och kopplad till elementens värmereglering.
    Skapa konto
Demmpa Demmpa skrev:
[media]
[bild]
1, stängd STAD-ventil
2, öppen 2,3 varv
3, fullt öppen.
Tack ! Alla ventiler verkar stämma, ser ut så iallafall . Misstänker fortfarande att de från LK skåpet de spökar, tycker du dessa inställningar ser ok ut ?

• Ventil med ratt och kopplingar i ett LK-skåp, diskussion om inställningar och funktion.
    Skapa konto
  • Ventil med svart ratt, inställd på 3, i ett LK-skåp. Metalletikett visar olika serienummer och tillverkningsinfo.
    Skapa konto
  • Ventiler i ett LK-systemskåp med synliga inställningshandtag och märkning.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.