I sin drift att slå sönder familjen som relevant enhet verkar det som att politikerna, även de föregivet borgerliga, har sett till att ISK/KF inte ska vara möjligt att äga tillsammans med sin bättre hälft. Är enda sättet att att sätta upp var sin och sedan sätta in samma summa på varje?

Låter sjukt omständligt. Någon som har tips?

Ja, man får ha ett konto vardera om man vill betala halva skatten var - annars går det ju bra att bara 1 person har konto om det inte handlar om enskild egendom. Sedan kan man ha fullmakt så att den mer insatta partnern kan köpa/sälja värdepapper åt den andra.

S sjoelund skrev:
Ja, man får ha ett konto vardera om man vill betala halva skatten var - annars går det ju bra att bara 1 person har konto om det inte handlar om enskild egendom. Sedan kan man ha fullmakt så att den mer insatta partnern kan köpa/sälja värdepapper åt den andra.
Jag är nog den som kommer sköta detta mest, jag tycker bara det vore rätt rimligt om min fru också kunde logga in på samma sätt som jag för att åtminstone titta på innehavet...

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Jag har inget tips kring grundfrågan men vi föredrar att ha varsitt konton på grund av den statliga insättningsgarantin.

K Klass0n skrev:
Jag har inget tips kring grundfrågan men vi föredrar att ha varsitt konton på grund av den statliga insättningsgarantin.
Har du så mycket cash att det spelar roll? För det finns ingen insättningsgaranti för icke-kontanta medel i ISKn. Den sortens cash-upplägg måste vara ganska ovanligt, men jag gillar det!

Men det kan ju inte vara ett argument att ni föredrar att ha de så pga insättningsgarantin? Jag hade gått med på argumentet "vi är tvungna att ha det så pga insättningsgarantin". Men det är ju som alla andra regler en politisk konstruktion, det går såklart att dubbla för konton samägda av makar exempelvis. Sedan borde vi inte ha en insättningsgaranti och istället låta folk stå för sina egna val, men det är off topic.

jonmo jonmo skrev:
I sin drift att slå sönder familjen som relevant enhet verkar det som att politikerna, även de föregivet borgerliga, har sett till att ISK/KF inte ska vara möjligt att äga tillsammans med sin bättre hälft. Är enda sättet att att sätta upp var sin och sedan sätta in samma summa på varje?

Låter sjukt omständligt. Någon som har tips?
Nädå, vi har haft uppdelat både före och efter ISK med hantering fonder. Jag har hanterat för båda och med Internetbank är det inga problem....
Vill du göra det helt enligt regelverk så är det fullmakt som gäller, inget krångligt där heller. Bara att din fru lämnar in en blanket och att banken sedan registrerar dig som behörig, har hjälp släkting utifrån det.
Jag fokuserar på "hur löser jag det".😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.