Behövs ingen sarg. Det är bara att spola lite i omgångar. Det fryser och tätar marken o sen lägger du på tunna lager för att det ska bli kvalitets is. Om du använder sarg o plast för att göra en sk pool blir det skitis. Kolla hur motorklubbar spolar isracing banor.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Har påbörjat lite smått ikväll.

Blir en yta på ca 5,5x10,5

Kör en budget och använder material som jag har hemma. Dvs överbliven panel.

Finns en vit duk på byggmax som är 7x12 för ca 500kr . Funderar på att ge den ett försök.

Nu ska man bara få ihop ramen och städa undan all skit som ligger där ;)

Ja just det... Behöver en längre vattenslang och massa minusgrader.

Funderar på om man ska frysa in en ledslinga i isen.. Hade blivit snygg :P
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Du läser uppenbarligen inte tips du får här
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
visst går det att göra en pool, jag höll på ett tag hemma där det lutar.
Problemet om mam spolar på tjockt är att det fryser och expanderar sedan när man går eller hoppar på isen så släpper övre skiktet från det undre med en smäll men något egentligt problem är det inte.

Vad som brukar hända när man spolar på för mycket är att det inte är tätt, ytan fryser och vattnet under rinner bort, det blir luftis.

Har man tätt så ska det fungera, det funkar ju på sjöar.

Om sargen ska vara på insidan måste det vara en låg sarg på utsidan som håller emot presseningen.

Protte
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Fick en liten stund över idag när grabben var på kalas :)

Presenning inköpt.

Fortsättning med ramen.

Insikten hur mycket det faktiskt lutar :(

Har börjat bygga upp ramen på höjden nog det kommer gå åt väldigt mycket vatten 🙈

Undrade om det var värt det men man får ge det ett försök 😂
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D09
perantoniohansson skrev:
Du läser uppenbarligen inte tips du får här
Försöker så gott det går :)
 
D09
gått runt med lasern och en pinne.. Hittat ny placering..

Rivit ramen och plockat ihop den igen..

Rond2




Nattbild av en nybyggd träram för byggprojekt med belysning och mark täckt av presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag håller inte med om att det blir skitis med pool-varianten. Har man en tät press blir det 10-15 cm ren kärnis. Sedan är det bara att skrapa och spola med jämna mellanrum så har man kanonis hela vintern.

Förra året spolade min granne direkt på marken. Det funkade 2-3 veckor när det var stabila minusgrader. Men så fort det blev plus så smälte det och hela isen rann ner i gräsmattan. Sedan orkade han inte börja om igen när kylan kom tillbaka.

Min 10-15 cm tjocka is lagrar väldigt mycket kyla så den tar knappt stryk av några dagars mildväder. Och är det plus en hel vecka så är det bara att vänta. En natt med minusgrader så är den åkbar igen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Byggarbetsplats på kvällen med presenningar och påbörjade höjder i konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat fylla på lite smått samtidigt som jag bygger upp höjder och förstärker runtom...

Se om det blir vinst i rond2 eller om det blir omtag 🙈🙈🙈
 
Följer tråden med spänning! :D
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Såg ett program om nån NHL match dom spelade på en utomhus arena, där lasermätte dom hela planen som lutade och fräste till cellplast? som lades ut för att få ett rak yta innan man lade frysrör och sånt.

Själv har man en damm på baksidan men inga barn som vill åka skridskor
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
nino skrev:
Såg ett program om nån NHL match dom spelade på en utomhus arena, där lasermätte dom hela planen som lutade och fräste till cellplast? som lades ut för att få ett rak yta innan man lade frysrör och sånt.

Själv har man en damm på baksidan men inga barn som vill åka skridskor
En damm är nog det bästa :)

Vattnet finns.. På tal om vatten så har jag noterat att min bassäng läcker..

Om det är pga en skruv eller om det är så att den helt enkelt inte är tät har jag ingen aning om.

Upptäckte även lite ojämnheter där presenningen vill titta ut.

Återstår att så om den håller ihop för trycket ha ha


Funderar på att fylla den med betong till våren.

Gjuta ner två tomrör så man enkelt kan göra om basketplan m.m på sommaren.

Nu behöver jag rejäl kyla :) :)

Så här ser det ut på de mer färdigbyggda anläggningarna ;)

Och på den andra de lite mer.. Nypåbörjade 😁




Hemmagjord bassäng med vatten och ljusslingor på kvällen, visar ojämn presenning och konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nattbild av en bassäng under konstruktion med belysning och en presenning som täcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Barn i hjälm och skyddsutrustning på en isrink med blå belysning, andra åkare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thorflot
  • Laddar…
D09
Mörk och suddig bild av ett hörn med mulch och en del av en vit kant vid byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mörk och suddig bild av en husgrund med synliga skador och en utstickande spik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thorflot och 1 till
  • Laddar…
D09
Noterat att allt jag fyllde på igår har runnit ut 🙈

Så det blir fyllning först när kylan kommer..

Ska se om jag hittar något hål...

Borde väl ligga i kantlinje med vattnet när det slutar rinna ut..

Har dock varit i ishallen mellan 10 och 15 idag, 13-14 igår och 18-19:45 i fredags så denna helgen är mättad för grabben ha ha
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D09
Hemmagjord isbana för hockeyspel med belysning i en trädgård på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat spola lite mera :)

Vädret börjar vara med mig istället för mot mig :)

Har kört på ishallen och slagit puck i vardagsrummet hittills 🏒

Börjar fundera på om man bor för långt söderut för att kunna ha en vettig bana.. Är knappt kallt ute

Noterat att den slutade läcka så fort det blev runt 0an :)

Borde hitta ett sätt att få i vattnet utan att det gräver / smälter hål i isen..

Känns som om man gör strålen mer " dimmig " så blir det inte någon volym. Kanske vattenspridaren ska testas 👍🏼







Hockeymålnät med grafik av målvakt i ett vardagsrum, används för att öva skott med puckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord isbana med vit presenning omgiven av skog och stenplattor i ett hemmamiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mittbygg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.