52 150 läst ·
86 svar
52k läst
86 svar
ishockeybana hemma
Medlem
· jämtland
· 36 inlägg
Behövs ingen sarg. Det är bara att spola lite i omgångar. Det fryser och tätar marken o sen lägger du på tunna lager för att det ska bli kvalitets is. Om du använder sarg o plast för att göra en sk pool blir det skitis. Kolla hur motorklubbar spolar isracing banor.
Har påbörjat lite smått ikväll.
Blir en yta på ca 5,5x10,5
Kör en budget och använder material som jag har hemma. Dvs överbliven panel.
Finns en vit duk på byggmax som är 7x12 för ca 500kr . Funderar på att ge den ett försök.
Nu ska man bara få ihop ramen och städa undan all skit som ligger där
Ja just det... Behöver en längre vattenslang och massa minusgrader.
Funderar på om man ska frysa in en ledslinga i isen.. Hade blivit snygg
Blir en yta på ca 5,5x10,5
Kör en budget och använder material som jag har hemma. Dvs överbliven panel.
Finns en vit duk på byggmax som är 7x12 för ca 500kr . Funderar på att ge den ett försök.
Nu ska man bara få ihop ramen och städa undan all skit som ligger där
Ja just det... Behöver en längre vattenslang och massa minusgrader.
Funderar på om man ska frysa in en ledslinga i isen.. Hade blivit snygg
Medlem
· jämtland
· 36 inlägg
Du läser uppenbarligen inte tips du får här
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
visst går det att göra en pool, jag höll på ett tag hemma där det lutar.
Problemet om mam spolar på tjockt är att det fryser och expanderar sedan när man går eller hoppar på isen så släpper övre skiktet från det undre med en smäll men något egentligt problem är det inte.
Vad som brukar hända när man spolar på för mycket är att det inte är tätt, ytan fryser och vattnet under rinner bort, det blir luftis.
Har man tätt så ska det fungera, det funkar ju på sjöar.
Om sargen ska vara på insidan måste det vara en låg sarg på utsidan som håller emot presseningen.
Protte
Problemet om mam spolar på tjockt är att det fryser och expanderar sedan när man går eller hoppar på isen så släpper övre skiktet från det undre med en smäll men något egentligt problem är det inte.
Vad som brukar hända när man spolar på för mycket är att det inte är tätt, ytan fryser och vattnet under rinner bort, det blir luftis.
Har man tätt så ska det fungera, det funkar ju på sjöar.
Om sargen ska vara på insidan måste det vara en låg sarg på utsidan som håller emot presseningen.
Protte
Fick en liten stund över idag när grabben var på kalas
Presenning inköpt.
Fortsättning med ramen.
Insikten hur mycket det faktiskt lutar
Har börjat bygga upp ramen på höjden nog det kommer gå åt väldigt mycket vatten 🙈
Undrade om det var värt det men man får ge det ett försök 😂
Presenning inköpt.
Fortsättning med ramen.
Insikten hur mycket det faktiskt lutar
Har börjat bygga upp ramen på höjden nog det kommer gå åt väldigt mycket vatten 🙈
Undrade om det var värt det men man får ge det ett försök 😂
Jag håller inte med om att det blir skitis med pool-varianten. Har man en tät press blir det 10-15 cm ren kärnis. Sedan är det bara att skrapa och spola med jämna mellanrum så har man kanonis hela vintern.
Förra året spolade min granne direkt på marken. Det funkade 2-3 veckor när det var stabila minusgrader. Men så fort det blev plus så smälte det och hela isen rann ner i gräsmattan. Sedan orkade han inte börja om igen när kylan kom tillbaka.
Min 10-15 cm tjocka is lagrar väldigt mycket kyla så den tar knappt stryk av några dagars mildväder. Och är det plus en hel vecka så är det bara att vänta. En natt med minusgrader så är den åkbar igen.
Förra året spolade min granne direkt på marken. Det funkade 2-3 veckor när det var stabila minusgrader. Men så fort det blev plus så smälte det och hela isen rann ner i gräsmattan. Sedan orkade han inte börja om igen när kylan kom tillbaka.
Min 10-15 cm tjocka is lagrar väldigt mycket kyla så den tar knappt stryk av några dagars mildväder. Och är det plus en hel vecka så är det bara att vänta. En natt med minusgrader så är den åkbar igen.
Såg ett program om nån NHL match dom spelade på en utomhus arena, där lasermätte dom hela planen som lutade och fräste till cellplast? som lades ut för att få ett rak yta innan man lade frysrör och sånt.
Själv har man en damm på baksidan men inga barn som vill åka skridskor
Själv har man en damm på baksidan men inga barn som vill åka skridskor
Produkter som diskuteras: "lasermätte"
Avståndsmätare
Avståndsmätare med laser är ett mycket exakt och effektivt verktyg för att mäta avstånd. De kan användas i flera olika situationer, från att uppskatta dimensioner av ett rum för renovering, till mer komplexa uppgifter inom byggbranschen,
Läs mer
En damm är nog det bästanino skrev:
Vattnet finns.. På tal om vatten så har jag noterat att min bassäng läcker..
Om det är pga en skruv eller om det är så att den helt enkelt inte är tät har jag ingen aning om.
Upptäckte även lite ojämnheter där presenningen vill titta ut.
Återstår att så om den håller ihop för trycket ha ha
Funderar på att fylla den med betong till våren.
Gjuta ner två tomrör så man enkelt kan göra om basketplan m.m på sommaren.
Nu behöver jag rejäl kyla
Så här ser det ut på de mer färdigbyggda anläggningarna
Och på den andra de lite mer.. Nypåbörjade 😁
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Noterat att allt jag fyllde på igår har runnit ut 🙈
Så det blir fyllning först när kylan kommer..
Ska se om jag hittar något hål...
Borde väl ligga i kantlinje med vattnet när det slutar rinna ut..
Har dock varit i ishallen mellan 10 och 15 idag, 13-14 igår och 18-19:45 i fredags så denna helgen är mättad för grabben ha ha
Så det blir fyllning först när kylan kommer..
Ska se om jag hittar något hål...
Borde väl ligga i kantlinje med vattnet när det slutar rinna ut..
Har dock varit i ishallen mellan 10 och 15 idag, 13-14 igår och 18-19:45 i fredags så denna helgen är mättad för grabben ha ha
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Börjat spola lite mera
Vädret börjar vara med mig istället för mot mig
Har kört på ishallen och slagit puck i vardagsrummet hittills 🏒
Börjar fundera på om man bor för långt söderut för att kunna ha en vettig bana.. Är knappt kallt ute
Noterat att den slutade läcka så fort det blev runt 0an
Borde hitta ett sätt att få i vattnet utan att det gräver / smälter hål i isen..
Känns som om man gör strålen mer " dimmig " så blir det inte någon volym. Kanske vattenspridaren ska testas 👍🏼
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "vattenspridaren"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer



