hej
Har ett torp som ligger en liten bit upp på berget; Värmland.
För att parkera bilen så kör man på en grusväg ca 50 meter, rätt brant backe upp. Det är bara vi som kör där.
På vintern när det blir omväxlande tö och kallt blir det en isgata som gör att det inte går att köra upp. Har funderat på om det finns något bra sätt att förhindra att det blir så.
Går det att få till en avrinning så att det inte blir is ?
Läste att man kan gräva små diken snett över vägbanan så att ev vatten rinner bort, men funkar det ?
Kan man lägga grövre singel på vägytan?
Nån som har erfarenhet ?



Med vänlig hälsning,

PL
 
Du vill inte ha singel/makadam då det inte binder ihop ytan. Det ska alltid vara nollfraktion, normalt 0-18 eller möjligen grövre 0-32 för typ skogsvägar med mindre krav.

Små diken lär inte hjälpa, isgatan kommer sig av omvandlingen av snö till is.

Du saltar lätt upp den korta sträckan, beräkna 0,5 kg/kvm. Det räcker ju dessutom att du bara saltar hjulspåren.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du vill inte ha singel/makadam då det inte binder ihop ytan. Det ska alltid vara nollfraktion, normalt 0-18 eller möjligen grövre 0-32 för typ skogsvägar med mindre krav.

Små diken lär inte hjälpa, isgatan kommer sig av omvandlingen av snö till is.

Du saltar lätt upp den korta sträckan, beräkna 0,5 kg/kvm. Det räcker ju dessutom att du bara saltar hjulspåren.
Oj, då har du inte bott i Värmland med egen grusväg. Här bildas lätt en 5 cm tjock iskaka på vägen när det töar. Inte ens 5 kg salt per m2 räcker. Lite överdrivet kanske;). Men på 50 meter blir det likförbaskat en helsikes massa salt. Det är nu 5:e gången i vinter denna isgata bildats. Jag har efter drygt 20 år, med exakt samma förutsättning som TS, inte hittat någon annan lösning än att invänta mer plusgrader.
 
Claes Sörmland
Jag tror detsamma. Snöar det och sen slaskar så kan det ju inte rinna av för det är inte i flytande form ännu. Sen fryser det på. Nitisk plogning innan slasket fryser på kan hjälpa men inte alltid om det kylan kommer för snabbt,

Är det istället rinnande vatten som bildar isen så behövs diken och kantskärning så att körytan ligger ovanför släntens nivå. Och bombering av vägen eller visst tvärfall i backar.

Jag tycker de senare beskrivna åtgärderna verkar ge en god effekt vintertid men förvaltar man en kort och förfallen enskild grusväg kanske man inte vill kosta på alla dessa åtgärder?
 
En bra snöröjning är A och O för att inte få tjockis. Det innebär också att riva isen när den är på väg att bli för tjock.

0,5 kg/kvm räcker om vägen snöröjs och regelbundet. Av ekonomiska skäl och naturhänsyn ska inte mer salt användas.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.