Fick suttit en snabbis och ritat förut. Sovrumsfönstret är flyttat på fasadritningen. Sedan fick lagt in en pardörr 14x21 i entrén och ändrat storleken på fönstren på övervåningen till 5x8. Tycker det blev mycket bättre.
[bild]
[bild]
Ska fortsätta rita och kolla lite under veckan. Bland annat tänkte jag ge mig på fönsterpartiet i vardagsrummet och se om jag kan få till lite symmetri där också.
//Fredrik
Snygga ritningar, det står säkert någonstans i tråden vad du ritar i men känns lättare att fråga här:
Gillar inte att du flyttat dörren till sovrummet in till vardagsrummet där tv’n är! Förstör hela rummet...
Måste gå att hitta en annan lösning för trappan? Någon kanske har något bra förslag?
Hur mycket skiljde i höjd för att få plats med dörren där den satt ursprungligen?
Alfred S skrev:
Skulle med största sannolikhet gå att erhålla dörrplaceringen, däremot på bekostnad av vilplanet. En vanlig L-trappa blir betydligt kortare då vilplanet har en hel del yta som inte är stigande.
Jag är inte heller helt nöjd med den flytten. Det hade varit bättre att ha ingång till sovrummet från hallen och låta vardagsrummet vara ifred och få sin hörna.
Jag ska undersöka mer hur det ser ut med utrymmet under trappen. Annars är en lösning precis som Alfred S skriver att ha en vanlig svängd trapp. Men det vill jag helst inte av flera anledningar. En trapp med vilplan har flera fördelar. Jag tycker att det är snyggare, det blir mer plats i trapphuset för att få upp möbler osv på övervåningen samt att det är enklare för mig att bygga.
Så det får undersökas mer, än har jag inte gett upp.
Snyggt! Tänk bara på att stegen behöver vara täta om du ska sätta garderob/förvaring under trappan
Absolut, det har jag tänkt mig.
Alfred S skrev:
Helt korrekt, handledare på vägg, räcke ut mot öppna ytor
Kan dock vara ett alternativ att sätta räcke på båda sidor i starten och över vilplanet om du vill slippa säkerhetsglas. För att sedan köra handledare till vänster efter vilplanet.
Vet inte hur stor prisskillnad det är på vanligt och säkerhetsglas, men räcke där skulle kunna vara ett alternativ. Dock i mitt tycke fulare, och säkerligen dyrare..
Men slutar aldrig förvånas över glaskostnader, så man vet aldrig
Jag tror inte att det är så stor prisskillnad och det är nästan bara där som jag behöver säkerhetsglas så jag tror att jag siktar på att köra utan räcke framför fönstret.
Om garderoberna i tvättstugan är tänkta för utomhuskläder så skulle jag byta plats på dem och städskåpet så att det inte blir så långt att hämta städgrejor, vilket man gör ofta med småbarn.
Är det 50 cm från mitten av toastolen till ytterväggen (tillgänglighetskrav)?
Ser mer ut som 40 cm.
Var ska handdukarna hängas?
Garderober och städskåp är mest utsatta för att se att det finns plats. Så själva placeringen sinsemellan är inget spikat alls, bara så att jag vet att det finns utrymme för det. Städskåp har jag funderat lite det senaste på att få in under trappen som ändå ska byggas in.
Jag ska dubbelkolla avståndet på toastolen, tack. Handdukar finns det ganska mycket väggyta till så det blir nog inga problem.
Fortsätter klura på trappen, nu varken hann jag eller hade tålamod till att fundera mer ikväll den korta stunden jag satt vid datorn.
Däremot så fick jag satt ut de måtten som är på trappen och omgivningen. Jag har flyttat dörren så mycket det går.
Är det någon som kan tänka mer klart än mig för att få till trappen så det funkar och blir bekväm att använda.
Steghöjden är 180mm och steglängden 260mm. Samtidigt är stegen förskjutna 20mm som syns på ritningen. Helst vill jag behålla vilplanet som nummer tre. Hur ska jag lösa detta?
Jag menade att du har 3 steg, sen kommer viloplanet och sedan 10 steg efter viloplanet.
Då Linjerar trappan med väggen vid garderoberna vilket känns logiskt. Nackdelen (om det är en nackdel) är att fönstrets nederdel kommer nära viloplanet. Jag kan tycka att det är ett snyggt inslag!
Det var alternativ 1. Alternativ 2 hade varit att antingen korta ner steglängden med 5mm och öka steghöjden med 5mm. Längden avviker inte från rekommendationerna men höjden avviker då med just 5mm, dock så är det tillräckligt för att dörren ska gå fritt och till och med gå att flytta lite mer åt vänster kanske?
Fortsätter klura på trappen, nu varken hann jag eller hade tålamod till att fundera mer ikväll den korta stunden jag satt vid datorn.
Däremot så fick jag satt ut de måtten som är på trappen och omgivningen. Jag har flyttat dörren så mycket det går.
Är det någon som kan tänka mer klart än mig för att få till trappen så det funkar och blir bekväm att använda.
Steghöjden är 180mm och steglängden 260mm. Samtidigt är stegen förskjutna 20mm som syns på ritningen. Helst vill jag behålla vilplanet som nummer tre. Hur ska jag lösa detta?
[bild]
Mvh
Fredrik
Du kommer tyvärr aldrig att lösa detta om du inte flyttar vilplanet som steg 4, även då kommer det bli tight då du har ett vangstycke som bygger under stegen.
Det jag tänker eventuellt skulle kunna funka är om du sätter vilplanet som steg 4, samt sänker stegdjupet till 255, du kommer fortfarande att få en bra trappa att gå i, du har ju trots allt förskjutningen på 20mm (stegdjupet räknas stegframkant till stegframkant) som hjälper på vägen upp iallafall.
Kan sätta mig vid datorn imorgon och försöka hitta en lösning åt dig
Jag menade att du har 3 steg, sen kommer viloplanet och sedan 10 steg efter viloplanet.
Då Linjerar trappan med väggen vid garderoberna vilket känns logiskt. Nackdelen (om det är en nackdel) är att fönstrets nederdel kommer nära viloplanet. Jag kan tycka att det är ett snyggt inslag!
Det var alternativ 1. Alternativ 2 hade varit att antingen korta ner steglängden med 5mm och öka steghöjden med 5mm. Längden avviker inte från rekommendationerna men höjden avviker då med just 5mm, dock så är det tillräckligt för att dörren ska gå fritt och till och med gå att flytta lite mer åt vänster kanske?
14 steg ger en steghöjd på ca 192, går inte att justera bara 5mm då trappan måste avslutas på 2700.
Men med det sagt, 14 steg och 192mm steghöjd med ett stegdjup på 255 skulle inte alls vara ett tokigt alternativ.
Normerna säger förövrigt:
Stegdjup minst 250mm
Steghöjd max 200mm
Så den trappan skulle vara helt inom gränserna, även om 180/260 kan vara mer önskvärt.
14 steg ger en steghöjd på ca 192, går inte att justera bara 5mm då trappan måste avslutas på 2700.
Men med det sagt, 14 steg och 192mm steghöjd med ett stegdjup på 255 skulle inte alls vara ett tokigt alternativ.
Normerna säger förövrigt:
Stegdjup minst 250mm
Steghöjd max 200mm
Så den trappan skulle vara helt inom gränserna, även om 180/260 kan vara mer önskvärt.
Så långt räknade jag aldrig ner till vilka mm det skulle bli, men absolut, 19.2 cm funkar nog fint!
Har själv 19.5 tror jag i vår trappa med viloplan och den upplever jag inte som ett dugg jobbig att gå i. Dottern håller nog inte med mig men å andra sidan är hon styvt 1.5 år och 80cm lång
Hade kunnat mäta min imorgon om det är av intresse, för jag tror mina steg är ca 25cm djupa och som sagt, inga konstigheter alls att gå i
Ja såklart att du menade så, jag är nog lite trög idag..
JJarlsgård skrev:
Så långt räknade jag aldrig ner till vilka mm det skulle bli, men absolut, 19.2 cm funkar nog fint!
Har själv 19.5 tror jag i vår trappa med viloplan och den upplever jag inte som ett dugg jobbig att gå i. Dottern håller nog inte med mig men å andra sidan är hon styvt 1.5 år och 80cm lång
Hade kunnat mäta min imorgon om det är av intresse, för jag tror mina steg är ca 25cm djupa och som sagt, inga konstigheter alls att gå i
Det låter intressant! Du får gärna mäta och kanske t.o.m. ta nån bild om du har möjlighet?
Tack för ditt engagemang! Känns som att det borde gå att lösa på något sätt.