I Isak90 skrev:
Hej!:)

Mycket bra synpunkter ifrån er!:)

Lågbyggda uttag diskuterade vi lite under mötet men kom fram till att vi hoppar det. Jag blev inte tillräckligt övertygad för att det skulle vara värt prisökningen, vill minnas att det med dosa var ca dubbla priset.

Dubbla nätverksuttag i vardagsrummet och ett enkelt i sovrummet känns lagom på entréplan. Däremot är det nog ingen dum idé att förbereda med nätverksuttag även till sovrummen på övervåningen.

Vad det gäller larm och kameraövervakning är det inget som jag har tänkt mig. Men får kanske ta mig en funderare till på det.

//Fredrik
Om du inte är säker på larm och övervakning så finns allt trådlöst om du skulle vilja ha det efteråt :)

• Gilla
Isak90
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Om du inte är säker på larm och övervakning så finns allt trådlöst om du skulle vilja ha det efteråt :)
Dock vill väl kanske trådlösa kameror ändå ha strömmatning, så vida det inte är några billigare som drivs på batteri. Så att förbereda för dragning oavsett nätverk för PoE matning eller 220 kan nog vara klokt

N Nygge72 skrev:
Dock vill väl kanske trådlösa kameror ändå ha strömmatning, så vida det inte är några billigare som drivs på batteri. Så att förbereda för dragning oavsett nätverk för PoE matning eller 220 kan nog vara klokt
Jag ska ta mig en funderare till vad det gäller larm. Är ju som sagt enkelt att förbereda med tomrör nu.:)

//Fredrik

Hej!

Jag har under veckan ringt runt så nu har jag ett gäng offertförfrågningar ute på hustillverkare, snickare, byggsats/material(Derome), el, VVS och ventilation. Hoppas att jag får svar inom några veckor.:)

Så medan jag inväntar svar så tänkte jag fortsätta med att lägga in mer bilder på markarbeten.:)

Vägbygge till nedre delen av tomten fortsätter.

Bil på lerig vägbygge på tomt med högar av jord och spridda byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Markarbeten för vägbygge med en arbetsbod och släpvagn på en lertomt med spridda stenblock.
Skapa konto

Vägarbete på tomt med synliga hjulspår i leran, arbetsbod och släpvagn i bakgrunden.
Skapa konto

Sedan var det dags för att fortsätta binda ihop infarterna.

Markarbete för vägbygge på en tomt med synliga geotextilier och jordhögar, i skymningen av byggsatsmaterial.
Skapa konto

Näst på tur är att flytta arbetsboden för att fortsätta. Sedan är det dags för en hel del dränering.:)

//Fredrik

Redigerat:
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Hej!

Nu är boden flyttad så jag kan fortsätta med planen mellan infarterna.:)

Näst på tur står dränering.:)

//Fredrik

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Innan fortsättning på plan och väg så var det dags för lite dränering. Det trycker på en del vatten ifrån omgivningen. Bara att få gjort ett ordentligt dike längs med vägen gjorde väldigt gott! Men jag vill vara på den säkra sidan så därför kändes det som ett billigt och relativt enkelt alternativ att lägga ner lite dräningsrör.:)

Diken grävdes på insidan av plan och väg och därefter var det dags att lägga i markduk och rör. Jag gjorde också ett par avstickare längs med tomten mellan de yttre rören. Valde att till varje ny slinga dra upp rör med dubbla 45-graders böjar för att kunna få chans att spola dränrören i framtiden.:)

Nygrävda diken för dränering med markduk och dräneringsrör på en blivande byggplats.
Skapa konto

Installation av dräneringsrör med omgivande grävd jord och markduk på byggplats.
Skapa konto

Dräneringsarbete med markduk och rör längs grävd dike vid byggplats.
Skapa konto

Nyligen grävt dike med markduk och nyinstallerade dräneringsrör vid sidan av en byggplats med skogsbakgrund.
Skapa konto

Dräneringsrör och markduk i ett nygrävt dike längs en väg på en byggarbetsplats.
Skapa konto

Fortsättning följer!:)

//Fredrik

Redigerat:
  • Gilla
Nygge72 och 6 till
  • Laddar…
Hej!

Sedan var det dags för makadam och återfyllning, låter bilderna tala för sig själva.:)

Byggarbetsplats med makadamgång parallellt bredvid en grävd slinga i jord med vit geomembranväv.
Skapa konto

Grävd slinga för dränering fylld med makadam och en vertikal avloppsrör, vid byggprojekt.
Skapa konto

Byggarbetsplats med avloppsrör, makadam och upphöjda jordhögar.
Skapa konto

Grävda diken med makadam och avloppsrör för ett byggprojekt.
Skapa konto

Här valde jag att göra ytterligare en avstickare från slingan. Dock valde jag att köra den parallellt, i den nedre delen, bredvid den långa/yttre slingan ist för att koppla mig på den.
Grävd ränna fylld med vatten för makadam och återfyllning, spade i förgrunden, byggprojekt på landsbygd.
Skapa konto

Grävd slinga för makadam och återfyllning i lerig mark med vattenansamling och synlig geomembran.
Skapa konto

Grävd trädgård med geotextil, makadam och avloppsrör i förberedelse för återfyllning.
Skapa konto

Grundarbete med makadam, geotextil och avloppsrör vid byggprojekt.
Skapa konto

Det var allt för nu, mer kommer!:)

//Fredrik

Redigerat:
  • Gilla
4star och 8 till
  • Laddar…
Hej!

Sedan var det dags att leda över dräneringen under vägen till diket. Här syns även den ”nya” slingan som jag valde att fortsätta med parallellt. Den långa slingan leder jag direkt under vägen och ut i diket. Den nya leds ut men får samtidigt fortsätta ner längs vägen.

En person leder rörarbete för dränering under en gruslagd väg med olika dräneringsslingor synliga vid skymningen.
Skapa konto

Dräneringsrör ledande under en grusväg med nylagd slinga fortsättande parallellt längs vägen i en utgrävd ränna.
Skapa konto

Hade lite dåligt med bilder från återfyllningen för att det var mörkt men bygget av vägen fortsatte.

Grusväg under konstruktion med dräneringsslingor och högar av jord på sidorna i ett blött landskap.
Skapa konto

Det var allt för nu, fortsättning följer!:)

//Fredrik

Redigerat:
  • Gilla
albin715 och 3 till
  • Laddar…
Hur ligger du till i tid, ser vi i realtid eller är du långt gången?

nino nino skrev:
Hur ligger du till i tid, ser vi i realtid eller är du långt gången?
Vi närmar oss nutid, detta gjordes i början av december.:)

//Fredrik

• Gilla
nino
  • Laddar…
Hej!

Tog en paus med dräneringen och köpte hem ett gäng lass med material för att få färdigt planen mellan infarterna. Började med 0-150. :)

Pågående dräneringsarbete med utlagt byggmaterial längs en lerig byggplats bredvid en väg.
Skapa konto

När det var utlagt så var det dags för ett par lass med 0-35 som körlager under byggtiden, när bygget är klart kommer jag lägga på 0-18 som ytskikt.:)
Nyplanerad yta med lager av grova sten 0-150 för dränering vid infart med skog i bakgrunden.
Skapa konto

Nyplanerat område med grus och material utlagt längs en väg under byggarbete.
Skapa konto

Nyplanerat område med grovt grus mellan infarter vid solnedgång.
Skapa konto

En sån skillnad det blev när man fick gjort iordning planen och lagt på ett ytskikt!:)

Fortsättning följer!
//Fredrik

Redigerat:
  • Gilla
albin715 och 8 till
  • Laddar…
Ser bra ut! Gör du allting själv eller har du hjälp av en grävmaskinist eller något liknande?

Vad är det för årsmodell på Åkermannen eller för serienummer?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ser bra ut! Gör du allting själv eller har du hjälp av en grävmaskinist eller något liknande?
Tack!:)

Jag får hjälp av en grävmaskinist.:)

//Fredrik

Redigerat:
K kest skrev:
Vad är det för årsmodell på Åkermannen eller för serienummer?
Det vet jag faktiskt inte.:)

//Fredrik

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.