598 669 läst ·
1 473 svar
599k läst
1,5k svar
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Om du inte är säker på larm och övervakning så finns allt trådlöst om du skulle vilja ha det efteråtI Isak90 skrev:Hej!
Mycket bra synpunkter ifrån er!
Lågbyggda uttag diskuterade vi lite under mötet men kom fram till att vi hoppar det. Jag blev inte tillräckligt övertygad för att det skulle vara värt prisökningen, vill minnas att det med dosa var ca dubbla priset.
Dubbla nätverksuttag i vardagsrummet och ett enkelt i sovrummet känns lagom på entréplan. Däremot är det nog ingen dum idé att förbereda med nätverksuttag även till sovrummen på övervåningen.
Vad det gäller larm och kameraövervakning är det inget som jag har tänkt mig. Men får kanske ta mig en funderare till på det.
//Fredrik
Dock vill väl kanske trådlösa kameror ändå ha strömmatning, så vida det inte är några billigare som drivs på batteri. Så att förbereda för dragning oavsett nätverk för PoE matning eller 220 kan nog vara kloktRamnemark skrev:
Jag ska ta mig en funderare till vad det gäller larm. Är ju som sagt enkelt att förbereda med tomrör nu.N Nygge72 skrev:
//Fredrik
Hej!
Jag har under veckan ringt runt så nu har jag ett gäng offertförfrågningar ute på hustillverkare, snickare, byggsats/material(Derome), el, VVS och ventilation. Hoppas att jag får svar inom några veckor.
Så medan jag inväntar svar så tänkte jag fortsätta med att lägga in mer bilder på markarbeten.
Vägbygge till nedre delen av tomten fortsätter.
Sedan var det dags för att fortsätta binda ihop infarterna.
Näst på tur är att flytta arbetsboden för att fortsätta. Sedan är det dags för en hel del dränering.
//Fredrik
Jag har under veckan ringt runt så nu har jag ett gäng offertförfrågningar ute på hustillverkare, snickare, byggsats/material(Derome), el, VVS och ventilation. Hoppas att jag får svar inom några veckor.
Så medan jag inväntar svar så tänkte jag fortsätta med att lägga in mer bilder på markarbeten.
Vägbygge till nedre delen av tomten fortsätter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan var det dags för att fortsätta binda ihop infarterna.
Logga in
Skapa konto
Näst på tur är att flytta arbetsboden för att fortsätta. Sedan är det dags för en hel del dränering.
//Fredrik
Redigerat:
Hej!
Innan fortsättning på plan och väg så var det dags för lite dränering. Det trycker på en del vatten ifrån omgivningen. Bara att få gjort ett ordentligt dike längs med vägen gjorde väldigt gott! Men jag vill vara på den säkra sidan så därför kändes det som ett billigt och relativt enkelt alternativ att lägga ner lite dräningsrör.
Diken grävdes på insidan av plan och väg och därefter var det dags att lägga i markduk och rör. Jag gjorde också ett par avstickare längs med tomten mellan de yttre rören. Valde att till varje ny slinga dra upp rör med dubbla 45-graders böjar för att kunna få chans att spola dränrören i framtiden.
Fortsättning följer!
//Fredrik
Innan fortsättning på plan och väg så var det dags för lite dränering. Det trycker på en del vatten ifrån omgivningen. Bara att få gjort ett ordentligt dike längs med vägen gjorde väldigt gott! Men jag vill vara på den säkra sidan så därför kändes det som ett billigt och relativt enkelt alternativ att lägga ner lite dräningsrör.
Diken grävdes på insidan av plan och väg och därefter var det dags att lägga i markduk och rör. Jag gjorde också ett par avstickare längs med tomten mellan de yttre rören. Valde att till varje ny slinga dra upp rör med dubbla 45-graders böjar för att kunna få chans att spola dränrören i framtiden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fortsättning följer!
//Fredrik
Redigerat:
Hej!
Sedan var det dags för makadam och återfyllning, låter bilderna tala för sig själva.
Här valde jag att göra ytterligare en avstickare från slingan. Dock valde jag att köra den parallellt, i den nedre delen, bredvid den långa/yttre slingan ist för att koppla mig på den.
Det var allt för nu, mer kommer!
//Fredrik
Sedan var det dags för makadam och återfyllning, låter bilderna tala för sig själva.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här valde jag att göra ytterligare en avstickare från slingan. Dock valde jag att köra den parallellt, i den nedre delen, bredvid den långa/yttre slingan ist för att koppla mig på den.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det var allt för nu, mer kommer!
//Fredrik
Redigerat:
Hej!
Sedan var det dags att leda över dräneringen under vägen till diket. Här syns även den ”nya” slingan som jag valde att fortsätta med parallellt. Den långa slingan leder jag direkt under vägen och ut i diket. Den nya leds ut men får samtidigt fortsätta ner längs vägen.
Hade lite dåligt med bilder från återfyllningen för att det var mörkt men bygget av vägen fortsatte.
Det var allt för nu, fortsättning följer!
//Fredrik
Sedan var det dags att leda över dräneringen under vägen till diket. Här syns även den ”nya” slingan som jag valde att fortsätta med parallellt. Den långa slingan leder jag direkt under vägen och ut i diket. Den nya leds ut men får samtidigt fortsätta ner längs vägen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hade lite dåligt med bilder från återfyllningen för att det var mörkt men bygget av vägen fortsatte.
Logga in
Skapa konto
Det var allt för nu, fortsättning följer!
//Fredrik
Redigerat:
Hej!
Tog en paus med dräneringen och köpte hem ett gäng lass med material för att få färdigt planen mellan infarterna. Började med 0-150.
När det var utlagt så var det dags för ett par lass med 0-35 som körlager under byggtiden, när bygget är klart kommer jag lägga på 0-18 som ytskikt.
En sån skillnad det blev när man fick gjort iordning planen och lagt på ett ytskikt!
Fortsättning följer!
//Fredrik
Tog en paus med dräneringen och köpte hem ett gäng lass med material för att få färdigt planen mellan infarterna. Började med 0-150.
Logga in
Skapa konto
När det var utlagt så var det dags för ett par lass med 0-35 som körlager under byggtiden, när bygget är klart kommer jag lägga på 0-18 som ytskikt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En sån skillnad det blev när man fick gjort iordning planen och lagt på ett ytskikt!
Fortsättning följer!
//Fredrik
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Ser bra ut! Gör du allting själv eller har du hjälp av en grävmaskinist eller något liknande?