11 183 läst ·
30 svar
11k läst
30 svar
Irwin Miter Saw Laser Guide
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Jag har min på en Bosch GCM 10 SD. Passade inte rakt av, urgröpningen i pucken var inte tillräckligt så blev inte nog klämstyrka på klingan. Klippte en shimsring ur en ölburk och satte bakom klingan. Räckte.
Tycker den funkar bra, lite ovant bara att sikta med klingan snurrande, brukade tidigare vänta lite längre med att starta. Sen måste man ju ner nog för att klingskyddet ska åka undan för att det ska funka. Väldigt mycket snabbare att sikta än att lägga en tand på ritade linjen, höja upp, starta osv. Lägger jag lasern mitt på ritade strecket klyver jag strecket, halva blir kvar.
Tycker den funkar bra, lite ovant bara att sikta med klingan snurrande, brukade tidigare vänta lite längre med att starta. Sen måste man ju ner nog för att klingskyddet ska åka undan för att det ska funka. Väldigt mycket snabbare att sikta än att lägga en tand på ritade linjen, höja upp, starta osv. Lägger jag lasern mitt på ritade strecket klyver jag strecket, halva blir kvar.
Medlem
· Västra Götaland
· 40 inlägg
Har en på min Serva maskin och även en på min Bosch. Den funkar kanon utomhus. Fast kanske lite svag när det e sol ute. Men det e ju väldigt sällan det är det nuförtiden. ;-)
Medlem
· Västra Götaland
· 40 inlägg
När alla mina sålda.
Om man inte vill köpa en laser kan man i stället sätta en tejpbit där klingan går ner. Då får man en exakt markering var klingan kommer skära.
Kolla en bit ner på den här sidan:
http://extremehowto.com/trim-tips-for-doors-and-windows/?page=all
Och på det sättet är det enkelt att justera gradskalan så den sågar vinkelrätt vid 0 grader.
Kolla en bit ner på den här sidan:
http://extremehowto.com/trim-tips-for-doors-and-windows/?page=all
Och på det sättet är det enkelt att justera gradskalan så den sågar vinkelrätt vid 0 grader.
Har köpt och installerat denna pryl, idén är fantastiskt.
Men är det fler än jag som har problem med precisionen?
Laserstrecken hamnar några milimeter från sågspåret, så jag tycker den mer försvårar att träffar rätt.
Här läst på andra sidor flera andra som har detta problem och enligt Irwin saknar den justerings möjligheter.
Dåliga exemplar, passar dåligt på vissa sågar eller bara så den fungerar?
Men är det fler än jag som har problem med precisionen?
Laserstrecken hamnar några milimeter från sågspåret, så jag tycker den mer försvårar att träffar rätt.
Här läst på andra sidor flera andra som har detta problem och enligt Irwin saknar den justerings möjligheter.
Dåliga exemplar, passar dåligt på vissa sågar eller bara så den fungerar?