1 235 läst ·
27 svar
1k läst
27 svar
Irrationell rädsla för borrad brunn
Vi borrade för vatten för 10 år sedan. De träffade ingen vattenåder så vi högtrycksspolade hålet direkt. Den har aldrig sinat och återfylls snabbt. Sedan så är vi sparsamma med vattnet med tanke på grundvattennivåerna och använder endast regnvatten till bevattning tex.
Vi har inget filter/rening och vattnet är jättegott, jag saknar det när jag inte är hemma.
Det tog dock ett år innan den hade stabiliserat sig helt, under den perioden kunde det komma ut stenmjöl/grus från fickor i berget.
Vi var också satt i en handpump för att ha tillgång till vatten vid strömavbrott.
Vi har inget filter/rening och vattnet är jättegott, jag saknar det när jag inte är hemma.
Det tog dock ett år innan den hade stabiliserat sig helt, under den perioden kunde det komma ut stenmjöl/grus från fickor i berget.
Vi var också satt i en handpump för att ha tillgång till vatten vid strömavbrott.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 585 inlägg
Till mina 2 första hus var det enskilt vatten som smakade gott och neutralt. Gammal kallkälla samt borrad brunn.NyKarin skrev:
Ett av mina nuvarande hus har också borrad brunn. I berg. Det är på nivån "undrar om grannarna blir sura om vi prospekterar för en järngruva?" (Jag skojar tyvärr inte. Kommunen skulle säkert bli glada för alla arbetstillfällen.)
Vattnet från en djupborrad brunn blir inte bättre (eller sämre) än berggrunden vattnet pumpas upp ur. Det finns stora variationer, även lokalt.
Jag har väl haft otur med brunnarna i min närhet. Skönt att höra att det finns de med god erfarenhet!SågspånPappspikEternit skrev:
Till mina 2 första hus var det enskilt vatten som smakade gott och neutralt. Gammal kallkälla samt borrad brunn.
Ett av mina nuvarande hus har också borrad brunn. I berg. Det är på nivån "undrar om grannarna blir sura om vi prospekterar för en järngruva?" (Jag skojar tyvärr inte. Kommunen skulle säkert bli glada för alla arbetstillfällen.)
Vattnet från en djupborrad brunn blir inte bättre (eller sämre) än berggrunden vattnet pumpas upp ur. Det finns stora variationer, även lokalt.
Nja, det är ju ett krav för bygglov/förhandsbesked att VA-frågorna kan lösas på ett tillfredsställande sätt. Om man köper fastigheten med klausul om att bygglov beviljas så är det ju lite inbakat där. Åtminstone om kommunen gör sitt jobb.Alfredo skrev:
Utgår från att detta ligger utom detaljplan då.
Ja, alltså kommunen har beviljat förhandsbesked och gjort bedömningen att va går att lösa på fastigheten. Men det är ju inte värt något om det inte går i praktiken eller om brunnen sinar om 10 år.G Genomklok skrev:
Jag dricker 10 gånger hellre det underbara vattnet från den egna brunnen i sommarstugan som ligger mitt i ett naturreservat än den cocktail av kemikalier som kommer ur kran här i stan.
Har man dåliga förutsättningar för vatten i marken på sin egen fastighet så är det nog i alla fall något att ta med i beräkningarna.
Huset och fastigheten lär som sagt inte vara värd mycket om dagen kommer när inget vatten finns..... Men hur ofta händer det? 99 gånger av 100 räcker det väl med att kasta en påse pengar på en brunnsborrare så kommer de o borrar lite djupare?
Har man dåliga förutsättningar för vatten i marken på sin egen fastighet så är det nog i alla fall något att ta med i beräkningarna.
Huset och fastigheten lär som sagt inte vara värd mycket om dagen kommer när inget vatten finns..... Men hur ofta händer det? 99 gånger av 100 räcker det väl med att kasta en påse pengar på en brunnsborrare så kommer de o borrar lite djupare?
Vilket scenario är tänker du dig? Det är väl sällan så med brunnar att de plötsligt helt slutar att ge vatten. De kan ge ibland mer och ibland mindre vatten beroende på grundvattennivåer. Är det otillräckligt kan man oftast göra något åt det. För mig känns det orimligt att ta höjd för klimatförändringar som förvandlar området till en öken.B byggahusuppsala skrev:
Ta höjd för att det kanske blir dyrare än väntat att få en fungerande brunn. Men att det skulle vara omöjligt? Nej det verkar inte rimligt.
Har hur gott vatten som helst!!!NyKarin skrev:
Det tycker jag inte.
Min största rädsla med eget vatten är att jag aldrig stött på eget vatten som varit gott. Det har antingen varit att "jo, barnbarnen ska inte dricka av det, inte bra för dem" eller "tja, man vänjer sig vid färgen, höhö" eller "vill du ha gott kaffe kan du ta vatten från dunken där".
Det vore kul att höra från någon med goda erfarenheter av egen brunn.
Ända filtret är ett bomullsfilter för att ta bort ev sand/gruspartiklar.
Brunnen är 20år, lite dålig tillrinning, bara 250l/h men det räcker. Har sjövatten för bevattning.
Grundvattenförhållanden är vanligen hyggligt stabila, om ingen har tänkt bygga en rejäl tunnel i närheten eller så. Visst, nivåerna går upp och ner över året och i längre cykler, men med en bergborrad brunn borde inte så mycket ändras.B byggahusuppsala skrev:
Så frågan är möjligen hur det ser ut initialt, vilket du kommer få indikation på direkt vid borrningen. Vill du veta mer exakt går det också utreda senare. Men innan brunnen finns går det i bästa fall gissa generellt.
Klicka här för att svara