1 235 läst ·
27 svar
1k läst
27 svar
Irrationell rädsla för borrad brunn
Sida 1 av 2
Hej!
Vi tittar på att eventuellt bygga nytt hus på en tomt med enskilt vatten i Uppsalaområdet. Jag är medveten om riskerna med otjänligt vatten och ev behov av filter/rening. Men nånstans finns också en oro för att brunnen helt sinar i framtiden och att fastigheten därmed blir obeboelig och värdelös. Man hör ju då och då om låga grundvattennivåer. Vi tänker oss en bergborrad brunn.
Är det helt irrationellt att tänka så som jag gör?
Vi tittar på att eventuellt bygga nytt hus på en tomt med enskilt vatten i Uppsalaområdet. Jag är medveten om riskerna med otjänligt vatten och ev behov av filter/rening. Men nånstans finns också en oro för att brunnen helt sinar i framtiden och att fastigheten därmed blir obeboelig och värdelös. Man hör ju då och då om låga grundvattennivåer. Vi tänker oss en bergborrad brunn.
Är det helt irrationellt att tänka så som jag gör?
Det tycker jag inte.
Min största rädsla med eget vatten är att jag aldrig stött på eget vatten som varit gott. Det har antingen varit att "jo, barnbarnen ska inte dricka av det, inte bra för dem" eller "tja, man vänjer sig vid färgen, höhö" eller "vill du ha gott kaffe kan du ta vatten från dunken där".
Det vore kul att höra från någon med goda erfarenheter av egen brunn.
Min största rädsla med eget vatten är att jag aldrig stött på eget vatten som varit gott. Det har antingen varit att "jo, barnbarnen ska inte dricka av det, inte bra för dem" eller "tja, man vänjer sig vid färgen, höhö" eller "vill du ha gott kaffe kan du ta vatten från dunken där".
Det vore kul att höra från någon med goda erfarenheter av egen brunn.
Man får ju hantera sina egna oror. Visst händer det att brunnar sinar och visst finns det brunnar med dåligt tillflöde. Men att de permanent tar slut är väl inte så vanligt? Och att det plötsligt skulle bli omöjligt att få en ny brunn att fungera verkar ännu ovanligare. Det är inte vad jag skulle oroa mig för. Men omöjligt är det kanske inte. Jag skulle räkna med att det kan bli problem med vattnet som är mindre än att det helt försvinner.
Vi hade rena rama mineralvattnet på förra stället vi hade, men då hade också hela tätorten tidigare fått sitt vatten från den vattentäkten.NyKarin skrev:
Så visst förekommer det.
Nu har vi "okej" vatten.
Mitt enda tips om man är orolig är att höra med de som redan bor i området. Det verkar vara en bra indikator.
Håller med om att det inte är så kul med träskvatten som vissa har. 😢
Tack. Vilken lyx med mineralvattenskänsla!
Köper man hus med brunn går det ju också att provsmaka vattnet vid visning. Det gjorde jag här trots att det är kommunalt vatten men då jag haft vänner i närheten med extremt hårt vatten ville jag vara säker.
Köper man hus med brunn går det ju också att provsmaka vattnet vid visning. Det gjorde jag här trots att det är kommunalt vatten men då jag haft vänner i närheten med extremt hårt vatten ville jag vara säker.
Det har ju väldig betydelse exakt var ni ska bygga. Inom Uppsalaåsen kommer ni aldrig kunna ta slut på vattnet, medan andra områden kanske är mer utsatta.
Kolla gärna upp att det inte är inom ett PFAS-påverkat område. Det gäller bland annat i södra Uppsala och kring Ärna flygplats, men kan säkert finnas på fler platser.
Kolla gärna upp att det inte är inom ett PFAS-påverkat område. Det gäller bland annat i södra Uppsala och kring Ärna flygplats, men kan säkert finnas på fler platser.
Ja, tomten ligger i östra Uppsala cirka 5 km öster om Uppsalaåsens vattenskyddsområde. PFAS har vi koll på, tack.G Genomklok skrev:Det har ju väldig betydelse exakt var ni ska bygga. Inom Uppsalaåsen kommer ni aldrig kunna ta slut på vattnet, medan andra områden kanske är mer utsatta.
Ja alltså jag räknar ju med att behöva någon form av rening om man inte skulle ha väldigt tur. Men det är som sagt frågan kring om brunnen kan sina helt och hållet och att det inte går att lösa med spräckning/spolning jag fastnat på. Är det ens möjligt och en risk att ta höjd för?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 585 inlägg
Eller blir det som för min äldre släkting som växte upp i Uppsala. När han lämnade jordelivet vid 90 års ålder hade han 29 permanenta tänder kvar. Snacka om skyddseffekt!R Röksvamp skrev:
på sikt kanske det blir aktuellt med kommunalt vatten?
Man kan ju vända på det och se egen brunn som en prepping-åtgärd. Om man kan lösa elförsörjningen så är man trygg om det kommunala skulle bli utsatt för sabotage eller annan skit i dessa tider.
Man kan ju vända på det och se egen brunn som en prepping-åtgärd. Om man kan lösa elförsörjningen så är man trygg om det kommunala skulle bli utsatt för sabotage eller annan skit i dessa tider.
På landet har vi borrad brunn med perfekt vatten. Inga filter. När vi kommer hem till Stockholmstrakten så märks det tydligt vilken skillnad det är på olika dricksvatten. Mälarvattnet smakar alger och fisk, något som blir tydligare på sommarhalvåret.NyKarin skrev:
Det är sådan skillnad på vatten och vatten! Inte bara kommunalt/eget utan även kommunalt/kommunalt.ClasseClas skrev: