Jag skulle alldeles nyss gå in på IQtherms hemsida för att lägga en beställning på deras termostatstyrning av elradiatorer.

Jag har för något år sedan studerat deras produkter, men lade aldrig någon beställning då, eftersom jag hade för många andra projekt på gång.

Nu tänkte jag till slut att det var dags. MEN, deras hemsida står som "Parkerad".

Lite googlesökningar ger att IQtherm har köpts upp av Zone Controls AB.

När jag kollar deras hemsida ser det ut att vara ett typiskt företag som riktar sig endast till företag. Inga priser, och beskrivningarna på produkterna är väldigt tillkrånglade. Hittar inga ritningar på något liknande som IQtherm hade, även om vissa av styrenheterna är väldigt lika IQtherm.

Någon som har koll på om det är värt att forska vidare om IQtherm, eller finns det något bättre alternativ idag?

Det jag behöver är:
1. Rum 1: styrenhet samt relä för två elradiatorer på en fas (2*1000W).
2. Rum 2: styrenhet samt relä för tre elradiatorer på två olika faser (3*1000W).

D
Zone Controls har tagit över IQtherm-produkterna men säljer dem nog mest som service för befintliga kunder. Tror inte de marknadsför dessa produkter. De säljer enbart till företag (men det behöver inte vara företag i branschen). De vill väl helt enkelt komma undan konsumentköplagen, ångerrätt osv som de tycker är krångligt att hantera.

Så har du ett företag så är det inga problem att köpa sakerna. PMa mig om du vill ha en email-kontaktperson som känner till IQtherm-produkterna.

• Gilla
Svante Lindstedt
  • Laddar…
Jag har tyvärr inget företag. Finns det andra likvärdiga produkter? Har hört mycket gott om IQtherm. Vill ej köpa något som fungerar dåligt.

D
Det finns en mängd elektroniska termostater för att ersätta de inbyggda bimetall-termostaterna. Vet att Clas Ohlson hade det, men hittar inga där nu. Kanske elradiatorer har blivit såpass ovanliga att de har slutat med dessa produkter?

Känner du ingen som har företag då?

Ja, det gör jag förstås. Ska fundera på saken.

Men det vore ju trevligt med nåt annat alternativ. Kanske man skulle ta en sväng på Ahlsell i stället. Känner en som har rabatt där, så det kan vara ett alternativ. Dom borde ju ha nåt man kan använda.

Har du fått tag på något system?
Har monterat ned mitt IQtherm som du kan köpa för en billig penning.
Det är modellen med fjärrkontroll. Har 6st kontrollenheter, 6st triaceneter och en fjärrkontroll.

Håkan Melander skrev:
Det är modellen med fjärrkontroll. Har 6st kontrollenheter, 6st triaceneter och en fjärrkontroll.
230 eller 400v?

Jag har använt den till 230V/16A men tror att den avser även 400V.

Triacen (TRp) är avsedd för antingen 230v eller 400v och går ej att använda till motsatt spänning.

H Håkan Melander skrev:
Har du fått sålt dina IQtherm? Jag uppfann IQtherm 1977, fick patent och startade utvecklingen 1988, drev sedan verksamheten till 1999 när jag råkade ut för fel sorts riskkapitalist:(
Det händer fortfarande att jag får förfrågningar om reservenheter så om du sänder mig ett mail så kan jag höra av mig om jag får en fråga. cabibus@gmail.com
Zone Control lär fortfarande sälja Triac enheten men inte fjärren och den runda termostaten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.