4 724 läst ·
34 svar
5k läst
34 svar
iPad-> stereo vilken pryl?
En nackdel med AirPort express är att man inte kan köra spotify connect. Istället måste man använda ipaden som spelare och strömma musiken. Det drar upp batterierna och orsakar hack i ljudet om man får täckningsproblem. Spotify connect är i grunden en bättre lösning.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Köp inte gramofon, den öppnar upp ett trådlöst nätverk som är oskyddat rakt in på ditt nätverk.pelpet skrev:Jag har en android mini-pc som jag kopplat till tv och stereo. På denna kör jag spotify och en app som gör att spotify autostartar. Till mini-pc:n har jag kopplat en USB-dac som ger riktigt bra ljud. Totalkostnad ca 600kr.
Annars tror jag en gramofon är en
perfekt lösning. Har dock inte testat den.
[länk]
Företaget bakom heter Fon och har i flera år försökt sprida "gratis" internet till alla genom att man delar med sig av sin uppkoppling. Så kallade fon hotspot. Det som är fult är att dom med denna produkt inte går ut med det tydligt utan det kommer skapa massor med problem för ovetandes folk som öppnar upp sitt nätverk för alla.
Själv kör jag Apple tv:s och AirPlay förstärkare. Även ett par hemmasnickrade raspberry pi med usb dac med mjukvaran shairport som emulerar AirPlay express mottagare.
Det där kunde ju fon ha varit tydligare med. Här är en rescensent som är arg.
http://array.se/nyheter/recension-fon-gramofon-spotify-connect-pa-burk-men/
Dock är det ingen direkt säkerhetsrisk. Fon ger tillgång enbart till internet - inte till det egna nätverket. Är man med i Fon så får man dessutom tillgång till internet genom andras wlan.
http://array.se/nyheter/recension-fon-gramofon-spotify-connect-pa-burk-men/
Dock är det ingen direkt säkerhetsrisk. Fon ger tillgång enbart till internet - inte till det egna nätverket. Är man med i Fon så får man dessutom tillgång till internet genom andras wlan.
Det blir liksom inga täckningsproblem om man använder AE som hotspot.pelpet skrev:
En bra sak med Airplay är att alla kan spela sin favoritmusik. Jag kör från min Mac och iPhone, Hustrun från sin iPad, och när barnen är hemma så spelar dom alltid sin egen musik från sina iPhones eller Macar.
(Nämnde jag att vi är ganska insnöade på Apple?)
Där är vi inte överens, nu har jag visserligen den tidigare Airport Express, och den låter *uppenbart* dåligt/skrikigt ;-)f91jsw skrev:
Den lilla audioutgångan har dubbel funktion - analog och toslink - där jag kopplar den senare till en Musical Fidelity V-DAC.
http://www.cnet.com/news/using-apples-airport-express-with-a-dac-a-how-to-guide/
Billigaste fasta kompromiss: Ipad hörlursuttag till RCA.
Bästa fasta kompromiss: Ipad till Apple-kompatibel DAC till RCA.
Billigaste(?) trådlösa kompromiss: Bluetooth receiver till RCA (typ NAD eller annat någorlunda kvalitetsliknande fabrikat)
Bästa trådlösa kompromiss: Sonos, Airplay eller annan DAC med streamingfunktion, till RCA.
För att avgöra vilken nivå som passar bäst kan du utgå från din stereo. Har du inte en påkostad stereo / högtalare och bara vill ha lite högre ljud än vad Ipaden erbjuder så behöver du inte slänga så mycket stålar på det. Har du å andra sidan en fin anläggning, önskar så bra ljud som möjligt, eller aspirerar på ett Apple-hushåll så är det bra läge att överväga en långsiktig investering.
EDIT: Räknar bort FM-mottagare med flit. Sådana ska man inte behöva utsätta sig för
Bästa fasta kompromiss: Ipad till Apple-kompatibel DAC till RCA.
Billigaste(?) trådlösa kompromiss: Bluetooth receiver till RCA (typ NAD eller annat någorlunda kvalitetsliknande fabrikat)
Bästa trådlösa kompromiss: Sonos, Airplay eller annan DAC med streamingfunktion, till RCA.
För att avgöra vilken nivå som passar bäst kan du utgå från din stereo. Har du inte en påkostad stereo / högtalare och bara vill ha lite högre ljud än vad Ipaden erbjuder så behöver du inte slänga så mycket stålar på det. Har du å andra sidan en fin anläggning, önskar så bra ljud som möjligt, eller aspirerar på ett Apple-hushåll så är det bra läge att överväga en långsiktig investering.
EDIT: Räknar bort FM-mottagare med flit. Sådana ska man inte behöva utsätta sig för
My dLink home Music Everywhere. Fungerar som AirPlay mottagare med 3.5 mm tele ut. Är dessutom en WiFi extender som fungerar bra. 499:-
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Måste det finnas så många olika sätt... Vill också koppla spotify till stereon med god ljudkvalite men det verkar ju vara en sanslös röra med pros o cons med alla lösningar. Finns helheten hos de olika lösningarna beskriven någonstans?
TS ville ju ha bra ljud till en rimlig peng. Det innebär att de rimliga lösningarna troligen kan reduceras till AirPort express + DAC, androidenhet + DAC och eventuellt gramofon. Bluetooth går helt bort. RCA-kabel tycker jag också man kan glömma, vem vill ha en sladd till sin iPad?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 219 inlägg
Det finns 13 på dussinet appar som streamar från valfri källa på en Android-enhet till Airplay. Bara att välja.erik5678 skrev:
Den bästa lösningen så har du någon miljon program att välja på och med hygglig ljudkvalitet, jämfört med ovan angivna lösningar så är det makalös ljudkvalitet men det gäller givetvis att högtalarna också är bra.
https://www.hifiklubben.se/stereo/natverksspelare/denon-ceol-piccolo--natverks-stereosystem/
https://www.hifiklubben.se/stereo/natverksspelare/denon-ceol-piccolo--natverks-stereosystem/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Ja, tack, men nu har både TS o jag redan en (gammal) stereo, helt befriad från digitala ingångar dessutom. Tolkar jag det rätt att AE är befriad från analoga utgångar...?