Nu har vi äntligen fått igång fibern, med tanke på detta tänkte jag gå över till IP telefoni och helt säga upp Telia. Men innan jag ger mig an det har jag några frågor som jag klurar över, ha tålamod med mig, det är svårt att förklara med ord ;)

Först en allmän fråga som jag inte har koll på:
* Behöver man en switch till IP-telefoni? Eller räcker det att parallellkoppla via en patchpanel?

Jag håller på att skapa ett stjärnnätverk - i första hand för data / telefoni. Tänker jag rätt när jag har tänkt koppla så här:

* Fiberkonverter - Patchpanel (tp-kontakt in i ett uttag, parallellkopplat i bakkant enligt Mats O's "skola") - TP kontakt i framsidan till respektive uttag.

* Har inte fått någon riktig pejling på patchpaneler än, fungerar det att skicka ingående signal från "framsidan", parallellkoppla via "baksidan" och ut i huset via framsidan igen?

Av vad jag har läst så skall det fungera att koppla via "fiber-konvertern" och på så sätt få ut telefoni direkt, om inte annat har jag ett ledig uttag i routern som jag kan plocka ut signalen ur.

* I nuläget finns det bara två "gamla" telefonuttag i huset, jag hade dock tänkt att använda mig utav dessa också, kan jag koppla blå-vit från en patchkabel där ingående telefoni ligger nu - tp-kontakt i patchpanelen?

* Vet ni om det finns någon möjlighet att "prova på" IP-telefoni, dvs testköra så att det fungerar som jag har tänkt, utan att säga upp Telia i första läget, bara koppla loss ingående telefoni?

Hoppas någon har förstått mina frågor, det är lurigt att försöka förklara sig så att andra förstår ;)

made skrev:
Nu har vi äntligen fått igång fibern, med tanke på detta tänkte jag gå över till IP telefoni och helt säga upp Telia.

* Fiberkonverter - Patchpanel (tp-kontakt in i ett uttag, parallellkopplat i bakkant enligt Mats O's "skola") - TP kontakt i framsidan till respektive uttag.
Hej!

Vi har fiber via Gothnet, från vår Fiber-konverter kommer det ut en vanlig telefonsladd som därifrån går seriekopplad till flera rum, i de uttagen fungerar ju enbart "vanliga telefoner". Dock fungerar inte telefonin när "bredbandet" går ned så på det viset är det IP-telefoni rent tekniskt fram till vårt hus.

Detta skall ju inte blandas ihop med det som jag tycker är egentligen riktig IP-telefoni, där du har en telefontjänst via bredbandsleverantören, där finns det speciella telefoner som kan kopplas direkt på ett vanligt nätverksuttag.

Det här resonemanget påverkar ju lite hur man skall svara på resterande frågor som du hade....

Det ska funka som du har tänkt dig om du har en fiberdosa som ger vanlig analog telefon ifrån sig.

Precis som nihtila så var jag först inne på "riktiga"ip telefoner när jag läste ditt inlägg. De är alltså telefoner men med vanliga datajack och de pratar ip direkt

made skrev:
Jag håller på att skapa ett stjärnnätverk - i första hand för data / telefoni. Tänker jag rätt när jag har tänkt koppla så här:

* Har inte fått någon riktig pejling på patchpaneler än, fungerar det att skicka ingående signal från "framsidan", parallellkoppla via "baksidan" och ut i huset via framsidan igen?
Man ska ansluta uttagen i huset "bakifrån" till uttag i patchpanelen. Inget fast ska anslutas på "framsidan". Där använder man patchkablar, för att patcha de olika signalerna ut i huset. Från till exempel en router/switch, "spridningsuttag" för tele m.m.

För din IP-telefoni blir det att skicka ingående signal från "framsidan" till ett uttag i panelen som är parallellkopplat via "baksidan" till några "spridningsuttag". Från "spridningsuttagen" kopplar man en kort patchkabel till respektive uttag i panelen som är förbundna med uttagen i huset.

Krångligt? Det blev det att försöka beskriva iaf. Kanske hjälper det lite?

Okej, tror jag fattar lite mer.

Men jag förstår inte riktigt skillnaden mellan "vanlig" telefoni och "riktig" IP telefoni. Om jag har en telefon som använder RJ44 (eller vilken standard är det på telefoner) så borde jag väl bara kunna koppla in den i ett nätverksuttag. Eller menar ni att "riktig" ska funka oberoende om jag kopplar den till ett uttag som ligger mot telefonislingan i patchpanelen eller mot dataslingan?

Tolkar jag det rätt som att om man låter telefonerna ligga i en "teleslinga" så behöver jag ingen switch?

PS. Det som fiberleverantören i första hand rekommenderar är - BIK telefoni men jag har kollat runt lite och det finns billigare alternativ...

PPS. Tack för alla svar!

RJ44 specificerar hur kontakten se ut på en sladd/uttag och säger ingenting om signaltypen i den.
Att koppla en vanlig gammal hederlig telefon (analog) till ett nätverksuttag (ethernet) är en mindre god idé. Till det krävs en "äkta IP-telefon" t.ex: Produkter - IP-Telefoni - Sverige - Cisco Systems

Dock kan du använda ditt TP-kablage (med RJ45 uttag) i huset för vanlig analog telefoni, men då måste du ha en analogadapter först som t.ex. mats_o säger.
Personligen tror jag lösningen med en analogadapter är den smidigaste i ett hem då den enkelt medger att man kan ha flera telefoner osv. Ingen switch behövs då i detta fall (om du endast skall ha fibern för telefoni).

MEN, Korskoppla (Patch) korrekt, en telefon som ringer ger 90Volt ifrån sig och sitter det en dator i det RJ45 uttaget är det inte säkert att den mår så bra sen.

Made: skillanden är att en "riktig" ip telefon är i princip en dator och kopplas därmed in i switchen som vilken dator som helst.

Du ska ha dina vanliga telefonerna i en teleslinga precis som du säger. En switch är bara till för de uttag som ska ha datorer kopplade. Därmed behöver du inte en sån för teleuttagen

Tack för svaren mats_o, nu har det klarnat rejält!

Nu gäller det bara att hitta en patchpanel där jag kan ansluta Lexcom office modularjack (Schneider Electric AB

made skrev:
Tack för svaren mats_o, nu har det klarnat rejält!

Nu gäller det bara att hitta en patchpanel där jag kan ansluta Lexcom office modularjack (Schneider Electric AB
Vad sägs om:

Patchpanel 19'' utdragbar
Schneider Electric AB

eller

Patchpanel 19'' fast
Schneider Electric AB

När vi ändå är inne på LexCom modularjack, någon mer som tycker att den nya versionen är svårare att kontaktera?

Tack för det FlyFear, fick beställt ett 48p på elproffset.se igår.

Angående kontakteringen så har jag inte direkt något att jämföra med. Men om man jämför med vanliga RJ45 kontakter så var ju modularjacken oerhört mycket lättare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.